Som davant d'un llibre molt ben escrit, literariament
atractiu, que es llegeix amb facilitat, gairebe com una novel-la. Té un
peculiar ritme interior marcat per una clara tonada que ressona cada vegada que
el seu autor redescobreix (amb reiteració) els «bons salvatges» que analitza.
Per moments, Els bons sa!vatges recorda assaigs
tipicament francesos com els anomenats «nous filosofs». Similarment, Ferran
Saez té l’elegant capacitat de pontificar sobre tot i no res, pero sempre amb
talent i paraules clares, rotundes, inspirades..., amb una calculada mala bava,
que valora l'opinar iconoclasta, arriscat, liberrim, «politicament incorrecte»
i que evita l'autocensura.
En tenim un brillant i parodic exemple quan Ferran
Saez considera inevitable el fracas del socialisme «real» perque pressuposava
un fictici model antropologic que és -cito- «barreja impossible de bon
salvatge, animal gregari, Sergent prussia, lliurepensador francès, delator,
mestressa de casa que fa durar la roba a còpia de sargits, heroi homèric, pageès
parsimoniós, encarregat d'obra enfurismat i anacoreta paleocristia” (pag. 22).
Malgrat que alguns plantejaments s'allarguen o banalitzen,
la tesi de fons és clara, sagnant i indiscutible: destaca la facilitat sorprenent
amb que totes les utopies degeneren en distopies, en totalitarismes, en
exclusions i en massacres. Tot i que té antecedents ben explicats en Montaigne
i les cròniques d'indies (sobre els quals va versar la tesi doctoral que és en
la base d'Els bons salvatges), el segle xx està marcat a foc per aquesta ingenuïtat
llaurada al llarg del segle xix i que té en Rousseau el seu factòtum clau.
S’hi noten els perversos efectes de fer un ingenu
«experiment antropologic» que substitueixi la humanitat real i imperfecta, per
un ‘home nou’, el qual seria el «subjecte pur» sobre el qua! construir una
impossible utopia i, cosa encara pitjor, emmascarar ideologicament els pitjors
totalitarismes, dominacions, exclussions i colonialismes. Ferran Saez hi veu
agermanats sota aquesta mateixa trampa: «el comunisme sovietic i el nazisme, el
socialisme utopic de Fourier i l'anarquisme de Bakunin; Pol Pot i John Zerzan» (pag.
186).
En capítols breus i relativament autonoms (que sovint funcionen
com a autèntiques faules moralitzants), Ferran Saez barreja sàviament
comentaris d'actualitat ben identificables amb una important erudició històrica.
Tot i que pel genere assagistic escollit, defuig !es cites i el culte a !es
autoritats, s'hi troba a mancar unes minimes referencies a moviments tan importants
per a la tesi de «l'home natural» de l’iusnaturalisme modern o de
I'antropologia del segle xx.
En el seu assaig, Saez dispara amb bala, com quan (pag. 78) denuncia
que els okupes, «aquells nous redemptors i salvadors de! poble alienat per la
manipulad6 dels mitjans de comunicació, no haguèssin acollit en els seus múltiples
espais alliberats, ni que fos un parell
de nits, [...] els nigerians que van ser brutalment apallissats fa set anys a
la pla a de Catalunya de Barcelona». Hi vincula el que considera «la
complicitat mediatica» i d'alguns càrrecs municipals (per exemple, alguna
regidora) amb els okupes en funció de proximitats ideològiques o, inclús,
«vincles familiars» («cherchez le pere, cherchez la mere!», diu). Per això, el
resultat és -segons Saez- fer el favor «al sistema» de «desviar l'atenció» de qûestions
com la concreta pujada de la pensió de les vídues o de la quantitat concreta de
sol públic destinat a l'habitatge, «perfectament solucionables des de la política,
tot traslladant-les als innocus llimbs de la catarsi col.lectiva» (pag. 82).
En molts moments, Els bons
salvatges sembla exorcitzar valentament alguns dels fantasmes personals de!
seu autor, que són clarament vinculats amb una certa gauche divine i a certs revolucionaris de boqueta que han
tiranitzat massa la filosofia i la cultura «progre» d'aquest país. Presumptes
intel.lectuals compromesos i inspirats, pero sobretot «pijos» (sic) i
autocastrats per la mateixa còmoda posició social heretada, que no els oferia
cap repte sinó simplement una fàcil trona per «épater le bourgeois» que ells
mateixos eren en el fons! S'hi intueix clarament la condescendència i
superioritat amb què aquests intel.lectuals sotjaven des de dalt altres tipus
de «bon salvatge» que devien veure en Ferran Saez i altres nouvinguts.
Aquests solien ser més veritablement rurals, els havia costat molt més
estudiar filosofia i, sobretot, poder construir el propi discurs amb treballada
reflexió personal com per a claudicar ingènuament davant la seducció de certes utopies. Té raó Saez en denunciar que «la ficció del bon salvatge
acaba transformant la revolució en la més conservadora de les utopies, la del
reingrés al paradis originari» (pag. 154). Per això, Ferran Saez contraposa la
convicció que «al final del camí, però, no hi ha un món perfecte, un paradís:
hi ha una situació millor que l’anterior, però igualment imperfecta. Aquesta és,
sense anar mes lluny, la lògica de la democràcia liberal. Es tracta d'una lògica
tèbia i estèticament poc atractiva» (pag. 156).
Ara bé, el lector haurà de llegir el llibre per copsar per què molts
moviments claus del segle XX coincideixen -segons Ferran Saez- a ser «un intent
d'adequar la naturalesa humana a una determinada fantasia social, una voluntat
de construir una societat en funció d'una formulació fantasmal de l'essència de
l'home. És a dir: dissenyar una gran reforma antropològica» (pag.122).
El més
escandalós és que aquest error es pot trobar -i sense ser exhaustius- en la
revolució cultural maoista, la psicoanalisi, els paradisos artificials psicodèlics,
la contracultura adoradora d'una joventut malcriada, infumables teories esotèriques
o new age, el romanticisme i la postmodernitat, la comuna hippy i el bon hacker
de Himanen, l’hàbil proselitisme intel.ectual al servei d'Stalin de Maximoff,
el Maig del 1968, «l'anarquisme de classe mitjana», el Libre roig del cole o la
construcció del famós discurs anacrònicament ecològic del Gran Cabdill Toro Assegut...
I són només alguns dels interessants temes que analitza aguda i críticament
Saez a Els bons salvatges.
A partir de la ressenya de G. Mayos publicada la revista VIA
Valors,
idees i actituds (n. 8, 2009, pp. 209–211) del llibre Els
bons salvatges. El fracàs inevitable de les utopies politiques modernes de Ferran
Saez Mateu (Barcelona: Raval Edicions, 2008, 188 pàgines).
No comments:
Post a Comment