Debat macrofilosòfic general

Oct 17, 2019

TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS


Poema visual de Toni Prat
Barres de pa són ciris encesos als peus del Crist. És una imatge surrealista, que manca de sentit o que n’apunta un de molt profund? 

Es basa tan sols en la similitud formal de les barres de pa i dels ciris, reclama oferir més pa i menys ciris o –a més- remet a l’arrelament cristià en una teologia del blat? 


En la litúrgia catòlica el pa esdevé el cos de Crist, com el vi la seva sang. No és un atzar, ni una mera anècdota, sinó una necessitat teològica substancial. 

El blat i diverses formes de pa fetes amb cereals de secà han alimentat inmemorialment els pobles de les religions del llibre. No només la cristiana amb les seves moltes confessions, també la judaica i la islàmica, amb les seves. Per als pobles del Creixent Fèrtil, els cereals són un regal de Déu i -al voltant d’ells- és on potser primer es va desenvolupar l’agricultura. Sempre en constant diàleg amb la religió


Els pobles de sud i mesoamèrica adoren com el Déu més important el que els va lliurar el panís o blat de moro. Si bé, foren ells que de forma autònoma van crear un altre tipus d’agricultura que, a més, va convertir les minúscules panotxes que els arqueòlegs han descobert, en les comparativament immenses que avui mengem. En el museu Larco (Lima, Perú) s'exposen bastons cerimonials amb panotxa de panís en or (foto anexa de G. Mayos).


Inclús els pobles de l’Extrem Orient que –de forma totalment independent- van descobrir, desenvolupar i aprendre a cultivar l’arròs en camps inundats, també el canten com a ofrena dels seus Déus. Per això també podem distingir una teologia de l'arròs i una teologia del blat de moro, que coincideixen en no ser monoteistes.


No ens ha de sorprendre doncs que siguin antiquíssimes i constants al llarg de la història les ofrenes de blat, arròs i panís en cadascuna de les seves diverses i profundes arrels religioses. Les ofrenes de pa a Crist tenen més antiguitat i profund sentit ritual-religiós que el ciri


Tot i que la cera pot il.luminar i perfumar les nostres esglésies, els cereals han il.luminat i perfumat metafòricament des de sempre les religions del llibre.

Text de Gonçal Mayos i imatge de Toni Prat del llibre Poesofies publicat a Badalona: Editorial El Pont del Petroli, en premsa. Conté 35 poemes visuals de Toni Prat i 35 poesofies de Gonçal Mayos.

Vegeu les Poesofies:



    - BIG DATA I PETJADA DIGITAL     - TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS
    - TEOLOGÍAS DEL TRIGO, DEL MAIZ, DEL ARROZ
    - TEOLOGIAS DE TRIGO, MILHO, ARROZ
Poema visual de Toni Prat

No comments: