En l’actualitat és un lament generalitzat que els
Estats, la política, la ciutadania i la democràcia es mostren cada vegada més
impotents davant l'economia i els fluxos financers internacionals. Aquesta és
segurament la més inquietant i perillosa conseqüència de la crisi post2008, que
ha posat de manifest la ineficàcia de tots els mecanismes construïts
dificultosament a partir del “crac de 1929” per a encarar les crisis
sistèmiques del capitalisme.
S’han mostrat totalment ineficaces les
autoregulacions dels agents econòmics privats (en especial immobiliàries,
bancs, asseguradores, agències de valoració...), però també els mecanismes dels
Estats-nació (bancs centrals, ministeris d’economia i finances, instituts
reguladors...) i les institucions internacionals creades precisament per
aquesta funció (FMI, BM, OMC... i els organismes de la Comunitat Europea). Certament
moltes veus avisaren que no s’anava pel bon camí o, inclús, que ens dirigíem al
precipici, però no van aconseguir ser escoltades i –a més- la crisi resultant
va superar clarament les pitjors expectatives.
La constatació d’aquest fracàs tant en
l’autoregulació econòmica i la vigilància política, com en la predicció,
previsió o –inclús- l’alerta davant els primers símptomes, va fer exclamar a
autoritats de l’establishment (p.e. el llavors president francès Sarkozy) que
calia “reformar el capitalisme”. Durant el 2009 –quan ja tothom va veure que no
es podia negar l’evidència d’una crisi més profunda que mai abans- hi va haver
moments de pànic sobretot entre les elits governants europees i nordamericanes,
que van dur a afirmacions com la mencionada i mai pronunciades abans en aquells
fòrums.
Actualment s’ha passat del pànic a la depressió
conformista i, malgrat que la crisi s’ha aprofundit encara més, s’ha imposat un
consens mundial que renuncia a qualsevol reforma o limitació de l’economia
neolliberal mundial. Per això han callat
totalment les veus crítiques dins de l’establishment internacional i,
avui, ja només es contemplen i enuncien propostes relativament concretes i de
curt abast.
A més, tan sols s’intenten aplicar solucions que clarament pressuposen les lleis econòmiques neoliberals, considerant-les l’única possible gestió de la realitat i l’única sortida practicable de la crisi. Dues dècades després de enunciar la seva tesi de la “fi de la història”, en molts sentits avui s’imposa Francis Fukuyama i l’acceptació del final dels grans debats o alternatives ideològics.
A més, tan sols s’intenten aplicar solucions que clarament pressuposen les lleis econòmiques neoliberals, considerant-les l’única possible gestió de la realitat i l’única sortida practicable de la crisi. Dues dècades després de enunciar la seva tesi de la “fi de la història”, en molts sentits avui s’imposa Francis Fukuyama i l’acceptació del final dels grans debats o alternatives ideològics.
Per la imposició creixent d’aquest consens, no hi
ha cap Estat ni cap governant, salvant potser Islàndia i la
Venezuela chavista, que no es limitin a fer una política estatal a partir de les
necessitats i dinàmiques econòmiques internacionals. Per tot això, ara mateix sembla
una utopia condemnada al fracàs la idea moderna (llavors indiscutible tant en
la realitat com en l’imaginari) de l’omnipotència de l’Estat-nació per a conduir
fèrriament l’economia “nacional” des dels seus poderosos i omnipresents
mecanismes. Recordem que durant tota l’edat moderna, l’economia internacional
era vista com una mera ampliació de “la nacional” –i totalment subordinada!-.
Però tot ha canviat amb l’actual
turboglobalització, sent-ne la crisi post2008 una
manifestació especialment crua. Certament, la globalització humana és molt
antiga, però l’actual té la diferència que interconnecta acceleradament
la Terra amb les tecnologies de la informació i comunicació (TIC), fins al punt
que pràcticament l’ha convertit en una única “mònada” sense buits i on –com
apuntava el filòsof Leibniz- l’espai, la distància i –gairebé- la matèria semblen
perdre “realitat” o -al menys- importància.
Per això des del “Global Village” de McLuhan al "món aplanat" de Thomas Friedman, passant per la societat del simulacre de Baudrillard i la “modernitat líquida” de Bauman, han proliferat tesis que destaquen la superació (inclús desaparició) de la pretesa “solidesa” de les determinacions geogràfiques i materials en les societats postindustrials avançades.
Per això des del “Global Village” de McLuhan al "món aplanat" de Thomas Friedman, passant per la societat del simulacre de Baudrillard i la “modernitat líquida” de Bauman, han proliferat tesis que destaquen la superació (inclús desaparició) de la pretesa “solidesa” de les determinacions geogràfiques i materials en les societats postindustrials avançades.
Doncs bé, els Estats-nació
moderns -malgrat el gran poder que encara conserven (Sassen)- són dels més
afectats pel debilitament provocat per la turboglobalització monàdica actual.
Avui els mercats financers i tecnològics globals s’han convertit en hegemònics.
En canvi el “deute sobirà o nacional”, els “mercats nacionals” i l’Estat-nació
han perdut gran part de la seva independència, així com la inexpugnabilitat de
les seves fronteres. Per això, ara mateix, l’Estat, la política, la ciutadania i la democràcia es
mostren impotents i claudicants davant l’economia i els anomenats “mercats".
Per a copsar en tota la seva magnitud el canvi
conceptual i simbòlic que representa l’actual submissió estatal als mercats
globals, cal que recordem breument el que simbolitzava l’Estat per a una gran
part de la modernitat. L’Estat simbolitzava i “era” literalment: “Déu en la
terra” –en termes de Hobbes-; “era” la realitat política suprema, “l’esperit
objectiu” i la “llibertat efectivament realitzada” -en termes de Hegel-. Per
això Josep R. Llobera (1996) titul.la El dios de la modernidad al seu llibre que
analitza el desenvolupament del nacionalisme i el somni de l’Estat-nació des de
l’herència medieval a la seva la seva plena divinització moderna.
L’Estat era la forma institucional madura que
tota nació havia d’aspirar a assolir. Per què? Perquè només l’Estat pot
garantir –es deia- la plenitud a la que aspira tota nació; només ell pot
dirigir, protegir i convertir una població -que sense ell és condemnada al caos,
quan no a la guerra- en un ordre social estable i harmònic (l’ideal positivista
del lema “Ordem e progreso” incorporat a la bandera brasileira).
L’Estat era pensat també (dins el marxisme
leninisme) com el gran mecanisme institucional del que hom s’ha d’apoderar per
a fer possible la revolució. Només des del poder de l’Estat es pot transformar
eficaçment –es deia- el mode de producció, les relacions socials d’explotació i
generar –inclús- “un home nou” que heretaria la terra i habitaria un món sense
classes. Es pressuposava –doncs- que només des del totpoderós Estat es podria
trobar el mecanisme efectiu per a canviar la realitat i la societat, en
especial la realitat econòmica i les formes productives.
Malgrat la confrontació ideològica, podien
coincidir en aquest seductor imaginari de l’Estat des dels lliberals als
marxistes, passant inclús per molts conservadors i tradicionalistes. Per això
la "Política" (amb majúscules) era identificada amb la direcció i el control de
l’Estat. Per això, el polític carismàtic i decisiu era pensat com a “estadista”
(algú que -com deien els corifeus de Fraga Iribarne- tenia l’Estat dins del cap
i en coneixia tots els recursos i necessitats).
Precisament per això, “l’estadista” podia imposar a l’Estat-nació una direcció que indefectiblement havia de seguir darrera seu tota la societat, el conjunt de la població. Política era doncs “raó d’Estat”, era lluita per a control.lar l’Estat: el veritable poder (des de Maquiavel a Mao, passant per La Boétie, Voltaire, Kant, Robespierre, Hegel, Marx, Weber, Lenin i Carl Schmitt).
Precisament per això, “l’estadista” podia imposar a l’Estat-nació una direcció que indefectiblement havia de seguir darrera seu tota la societat, el conjunt de la població. Política era doncs “raó d’Estat”, era lluita per a control.lar l’Estat: el veritable poder (des de Maquiavel a Mao, passant per La Boétie, Voltaire, Kant, Robespierre, Hegel, Marx, Weber, Lenin i Carl Schmitt).
Inclús els lliberals acabaven admetent que la
societat només puntualment podia oposar-se a l’Estat, ja que aquest tendeix a
concentrar les grans fonts de poder. Per tant, el que cal –deien els lliberals-
és que la societat civil ocupi l’Estat, el vigili constantment des de dins i el
redueixi a les estructures mínimes inevitables (el més radical i coherent
Nozick).
Llavors, encara podria complir el seu paper, però deixaria de ser un gran perill per a la llibertat d’individus, i una costosa i opressora estructura burocràtica per a la societat en conjunt.
Llavors, encara podria complir el seu paper, però deixaria de ser un gran perill per a la llibertat d’individus, i una costosa i opressora estructura burocràtica per a la societat en conjunt.
Durant tota l’edat moderna i malgrat una certa
democratització que havia acabat amb les anomenades “monarquies absolutes”, l’Estat
era pensat encara com a absolut i se l’imaginava totpoderós. A més, en molts sentits, efectivament
era “absolut” dintre del seu territori o poc hi faltava. Gaudia dels principis
clàssics de tot Estat sobirà: monopoli de la violència; representava l’última
instància en el judicial, legislatiu i executiu; la raó d’Estat era assumida
quasi indiscutidament pels seus grans funcionaris, etc.
Com deia lúcidament i amb contundència Ramon
Valls: inclús “l’Estat
liberal lockià, tot i la certa suavització que significa la divisió de poders i
el democratisme limitat de la Cambra baixa, no deixa de ser un Estat absolut.
Poder castigar amb la mort, l’autèntic senyor absolutament absolut deia Hegel,
no deixa de ser un poder ben absolut, [...] Repeteixo el rei ha deixat de ser
absolut, però l’Estat no.” Ja Michel Foucault va posar de manifest que, la
ben intencionada humanització i suavització en la penalitat de Beccaria i
altres, va ser instrumentada pel poder (i Foucault accepta que l’Estat modern exercia
el poder suprem) per a romandre encara més incontestat i incontestable.
Per això i durant segles es partia del principi:
“tot amb l’Estat, res sense ell”. L’Estat no era només “Déu (castigador) en la
Terra” sinó que també era el Déu benevolent que fomentava “biopolíticament”
(Foucault) la vida i benestar dels seus súbdits. Per tant, l’Estat era
també la gran eina modernitzadora i emancipadora, ja que només ell faria
lliures els pobles i nacions, a més de fer-los pròspers.
Especialment a mesura que els Estats moderns
esdevenen biopolítics i, encara més, quan en el segle XX es creen els anomenats
“Estat del benestar” i “Estat providència”, també van centrant-se cada vegada
més en les qüestions econòmiques. És a dir van esdevenir potents i productius “Estats
poiètics” (Salgado y Horta).
D’aquesta manera, la major part de les grans potències colonials europees van poder superar la pèrdua de les colònies, recuperar-se de dues guerres mundials en els seus territoris metropolitans, mantenir-se en la carrera d’armament, augmentar el seu control sobre la ciutadania i –inclús- finançar un cert “Estat del benestar”. Així, es garantien la salut del seus soldats i mà d’obra (com va fer Bismarck) mentre que –d’altra banda- evitaven el perill d’una revolució política. Tot això, incloent un pacte social implícit després de la II Guerra mundial, va començar a desmuntar-se a partir de les polítiques neolliberals de Thatcher en els anys 1980 i culmina amb les conseqüències de la crisi post2008.
D’aquesta manera, la major part de les grans potències colonials europees van poder superar la pèrdua de les colònies, recuperar-se de dues guerres mundials en els seus territoris metropolitans, mantenir-se en la carrera d’armament, augmentar el seu control sobre la ciutadania i –inclús- finançar un cert “Estat del benestar”. Així, es garantien la salut del seus soldats i mà d’obra (com va fer Bismarck) mentre que –d’altra banda- evitaven el perill d’una revolució política. Tot això, incloent un pacte social implícit després de la II Guerra mundial, va començar a desmuntar-se a partir de les polítiques neolliberals de Thatcher en els anys 1980 i culmina amb les conseqüències de la crisi post2008.
Com veiem i en un procés invers a l’actual, cada
vegada més l’acció de l’Estat es concentrava en qüestions en última instància econòmiques
o amb efectes en la producció “nacional”. Malgrat que l’acció de l’Estat era
pensada com omnívora, omnipotent i omnipresent (per tant omnicomprensivament
“biopolítica”), el seu principal objectiu o condició de possibilitat se
circumscrivia a esdevenir un racional i eficaç “Estat poiètic”.
Certament l’objectiu era sotmetre políticament i
canviar des de l’acció estatal tota la vida (bios) dels ciutadans, però sobretot
amb vistes a posar-los a produir de la manera més eficaç. Aquest imaginari
–però també realitat- era tan fort que el totalitarisme semblava inevitable, doncs
resultava de la total colonització de la completa vida social per part d’un
Estat i els seus nuclis de poder, sense deixar cap esfera mínimament autònoma (Arendt).
En els processos socials (al menys quan s’arriba
al detall històric precís) són inseparables el “real” i l’imaginari, la institucionalització
efectiva i el simbolisme, les pràctiques d’exercici del poder i les pràctiques
de legitimació del poder... De fet, la constatació de tal inseparabilitat ha
estat el resultat més clar d’una llarga polèmica que va tenir en 1983 un punt
àlgid. En aquest mateix any es van publicar les versions originals de tres
grans llibres, molt vinculats i que –precisament- encaraven els aspectes
simbòlics i imaginaris dels fenòmens socials. Estem parlant de: Imagined Communities de Benedict R.
Anderson, The Invention of Tradition
de Eric J.E. Hobsbawm (tristament mort fa poc) i Terence O. Ranger, i Nations and Nationalism d’Ernest A.
Gellner.
Segurament no va ser casualitat que coincidissin
a publicar-se el 1983, ja que llavors començava a percebre’s l’esgotament de la
visió marxista “oficial” i del “socialisme real” de la URSS. Tampoc no es
podien menystenir crítiques dels nous moviments socials sorgits dels Maigs 1968, que
eren desenvolupades i amplificades per: els Cultural Studies, el
postestructuralisme francès, la desconstrucció derridariana, el postmodernisme...
Certament, els tres llibres citats criticaven i no volien caure en el que interpretaven com una excessiva valoració dels elements simbòlics, ideals, culturals i supraestructurals en molts moviments coetanis: d’estudi del nacionalisme i els mencionats Cultural Studies, crítics postestructuralistes, desconstructivisme i postmodernisme. Però alhora i segurament influïts per la “tendència” del temps i dels debats que s’hi generaven, tots tres llibres volien també criticar i reaccionar en contra de les anàlisis excessivament “realistes”, fixistes i simplificadores dels processos socials, les quals volien renovar i enriquir (com així ho van fer).
Certament, els tres llibres citats criticaven i no volien caure en el que interpretaven com una excessiva valoració dels elements simbòlics, ideals, culturals i supraestructurals en molts moviments coetanis: d’estudi del nacionalisme i els mencionats Cultural Studies, crítics postestructuralistes, desconstructivisme i postmodernisme. Però alhora i segurament influïts per la “tendència” del temps i dels debats que s’hi generaven, tots tres llibres volien també criticar i reaccionar en contra de les anàlisis excessivament “realistes”, fixistes i simplificadores dels processos socials, les quals volien renovar i enriquir (com així ho van fer).
El resultat fou (al nostre parer) una important refundació
de les anàlisis sociològiques que posen de manifest la inseparabilitat última
de la realitat i la construcció fenomènica i conceptual que en fem; del “real”
i l’imaginari; de la institucionalització efectiva i el simbolisme
institucionalitzat; dels mecanismes d’exercici del poder i els mecanismes de
legitimació d’aquest exercici. On comença una cosa i acaba una altra? Aquí hi
ha el problema. Com a mínim la part més interessants de les anàlisis i les
problemàtiques es juga en una borrosa “zona gris” on realitat i imaginari es barregen profundament.
És un error creure que només
parlem del “simbolisme i imaginari” dels Estats-nació, també parlem de la seva
manifestació històrica real. Sense la indiscutible eficàcia i assumpció social
de l’imaginari que investiguem, l’Estat-nació modern no hauria tingut tant
poder efectiu ni real. Si l’essència del poder és manar i ser obeït, és clar
que hom pot realitzar-lo per la força o per la persuasió, per la violència o
per l’autoritat acceptada. Evidentment, és en la persuasió i l’autoritat
acceptada on el simbolisme i l’imaginari són absolutament claus. Ara bé, tampoc
no ho serien tant –no ens enganyem- sense els suport implícit o explícit dels mecanismes
més efectius i físics d’exercir la violència. D’altra banda però, la violència
no es pot exercir tothora ni contra tothom, llavors l’ordre social seria
impossible.
Significativament l’historiador Michael Mann
distingeix “quatre fonts del poder social”: ideològica,
econòmica, militar i política. En línies molt similars s’expressen també el
sociòleg dels medis de comunicacions de masses John B. Thompson (que distingeix “quatre formes de poder –econòmic, polític, coercitiu i
simbòlic”) i el sociòleg polític Anthony Giddens. Poden haver
diferències en la classificació o estructuració dels tipus de poder, però els
estudiosos citats coincideixen en considerar que en els esdeveniments socials
complexos (i l’Estat-nació ho és evidentment) costa molt determinar on comença
un tipus i acaba un altre.
Recordem que iniciàvem aquest post amb el
generalitzat escàndol davant la creixent impotència dels Estats-nació per a
controlar els mercats turboglobalitzats, i ho oposàvem al discurs (i realitat)
moderns d’uns Estats-nació omnipotents en el seu territori “nacional”. L’escàndol
no és només resultat de veure negativa la realitat, també hi ha sorpresa (fins
arribar a la negació) davant de quelcom que es veu inconcebible, inimaginable,
inasumible... Evidentment aquí ja no estem en la freda anàlisi dels fets, sinó
en un molt calent debat que commou ideals, expectatives i perspectives
ideològiques profundes. I així sol ser sempre que hi ha en joc qüestions de
gran calat.
Per aprofundir en la comparació del marc modern i
l’actual, mostrarem breument com els Estats-nació occidentals es van construir
realment i imaginàriament en tres grans processos de coagulació al voltant del
rei, del parlament o de la llengua-cultura. També veurem que van haver de
mostrar la seva eficàcia i modernització superant quatre grans reptes tot
creant: un “mercat nacional”, una ciutadania “nacional”, una “cultura nacional”
i la pròpia institucionalització burocràtico-racional (en termes de Weber).
De l'article "Canvis actuals en l'imaginari (i realitat) de l'Estat-nacio" de G. Mayos del llibre Imaginaris nacionals moderns. Segles XVIII-XXI, J. Capdevila, M. Lladonosa i J. Soto (Eds.), Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2015, pp. 49-88.
Continua als posts: NACIONALISME MONÀRQUIC?, NACIONALISME PARLAMENTARI?; NACIONALISME CULTURAL?, BUROCRÀCIA, MERCAT, CIUTADANIA I CULTURA NACIONALS i IMPOTÈNCIA ECONÒMICA=BELIGERÀNCIA CULTURAL?
De l'article "Canvis actuals en l'imaginari (i realitat) de l'Estat-nacio" de G. Mayos del llibre Imaginaris nacionals moderns. Segles XVIII-XXI, J. Capdevila, M. Lladonosa i J. Soto (Eds.), Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2015, pp. 49-88.
Continua als posts: NACIONALISME MONÀRQUIC?, NACIONALISME PARLAMENTARI?; NACIONALISME CULTURAL?, BUROCRÀCIA, MERCAT, CIUTADANIA I CULTURA NACIONALS i IMPOTÈNCIA ECONÒMICA=BELIGERÀNCIA CULTURAL?
No comments:
Post a Comment