Featured Post

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

BOOK PUBLICATION http://orcid.org/0000-0001-9017-6816    - Interrelación filosófico-jurídica multinivel. Estudios desde la Intercons...

Jan 26, 2017

BENET ROSSELL. L'IMAGINARI A L'ART


La màndorla és refereix a l’aura que envolta persones o coses amb cert valor sagrat i generatriu. Habitualment té forma ametllada i remet a la intersecció de dos cercles que passen pels respectius centres.

És una figura bàsica i àmpliament generalitzada present en moltes cultures des de les pintures prehistòriques fins l’actualitat. Per això Benet Rossell la va escollir com un element clau de moltes de les seves accions i obres. És un molt bon exemple d'art conceptual transversal i -inclús- inconscient.

 

Benet Rossell i Sanuy (Àger, 23 d'octubre de 1937 - Barcelona, 21 d'agost de 2016) fou un artista contemporani català amb un corpus complex, agosarat i en continu procés de reinvenció.

Benet Rossell va arribar a París l’any 1963 per estudiar a la Universitat Internacional del Teatre i al Comitè del Film Etnogràfic. Hi va configurar un grup informal però compacte amb els també artistes Jaume Xifra (1934-2014), Antoni Miralda (1942), Joan Rabascall i Dorothée Selz (1946). Junts van concebir i desenvolupar uns celebrats "cerimonials" que Rossell va documentar fímicament.

Després de fer un viatge de 13 mesos a l’Índia i Nepal el 1967, Benet Rossell va filmar Calidoscopi el 1970 i amb Miralda fa a París la Cumparsita. Va ser dels primers artistes catalans en incorporar el vídeo en les seves instal·lacions i es dedicà a l’art conceptual.

Va ser anomenat "artor" –fusió d'artista i actor– pel crític d'art Jean-Clarence Lambert, degut al seu polifacetisme capaç d'integrar en un corpus complex i total: art conceptual, dibuix, gravat, escriptura sígnica, performance, escultura, cinema, música, teatre i poesia. Tots els gèneres i estils s'entrellacen en l'obra de Rossell i donen lloc a una personalíssima concepció de l'obra d'art en continu procés de reinvenció.

La crítica d'art Pilar Parcerisas destaca “les micrografies” de Rossell com a “exemple del seu sentit de la ironia i de la vida” i el considera “dins de la generació dels artistes conceptuals, ha estat el més poètic, el més performàtic i el més lúdic, al costat del també lleidatà Carles Hac Mor”.
Bener Rossell es va instal.lar breument a Nova York i després -ja vivint a la falda del turó de la Seu Vella- va realitzar escultura pública a Lleida l'Arbre paer (1998) i L'ametlla com balla (1999, a la plaça de l'Escorxador).
Paral·lel Benet Rossell(2010) és una retrospectiva (1965-2010) realitzada al Macba, premiada per la crítica i centrada en la cal·ligrafia (influència de viatge a Orient) i el cinema. S'hi va incloure, a més, dues peces creades per a l'ocasió: Penso amb la punta del pinzell (2010) i Paral·lel, paral·lel (2010).
 
Conferències i debat sobre "L’imaginari en l’art. Les màndorles d'en Benet Rossell” amb Cèsar Alegre Roig (Catedràtic IES d'Història de l'art) i Víctor Caballero (prof. filosofia i GIRCHE). Fou
a la Sala Josep Maria de Sagarra de l'Ateneu Barcelonès el dissabte 20 d'abril del 2017 a les 11 hores.
 
Vegeu la presentació general del cicle L'IMAGINARI i de les altres conferències programades.




No comments:

Post a Comment