El “poble” existeix només
en la mesura que se l’ha construït eficaçment. Això vol dir que no és una
realitat essencial i permanent que es pot pressuposar darrera les canviants
circumstàncies històriques i polítiques.
És molt fàcil que la gent
(per molt que se la consideri “poble”, “classe obrera” o “nació”) es fragmenti
en diverses posicions i es disgregui per diversos malestars. Per això i per a
evitar la dispersió d’opinions i accions, cal “construir” una unitat ideològica
i d’acció política fent convergir les posicions i estructurant jeràrquicament
els malestars. Només així apareix amb tota la seva força el subjecte polític
que anomenem “poble”.
Aquesta és breument la
posició d’Ernesto Laclau desenvolupador amb Chantal Mouffe de la teoria
postmarxista del populisme. Malgrat provenir del marxisme, denuncien el seu
simplisme en substancialitzar la “classe obrera” i el “poble” en funció d’un
absolut determinisme econòmic que inevitablement escindeix la societat en dues
“classes” i obliga a que tota revolució acabi en la “dictadura del
proletariat”.
Per contra consideren que
són moltes les fonts dels conflictes socials (el “pluralisme agonístic” de
Laclau i Mouffe) i que, per tant, cal l’essencial tasca política de fer-los
dialogar i convergir en unes aliances prou clares i poderoses com per a
congregar un “poble” efectivament i democràticament majoritari. Només així és
possible la conquesta democràtica del poder i la transformació agonista de la
política. Només així és possible reunir en una acció democràtica radical i eficaç
reivindicacions econòmiques i redistributives, amb moltes d’altres de
reconeixement i de drets polítics i civils.
Similarment al fet que no
hi ha cap “poble” o “classe” preexistents, tampoc no hi ha cap “ideologia”
preexistent a l’acció ideologitzadora humana. Per això la veritable política
comença amb l’acció col.lectiva de cercar, determinar, avaluar, sel.leccionar,
reunir i prioritzar les diverses demandes, malestars, sentirs ideològics i
reivindicacions que s’expressen en la població.
La política és doncs la
dialèctica conflictual que evita la guerra declarada i violenta, tot reconduint-la
vers mecanismes democràtics i solucions més o menys duradores. Per tant el
veritable “populisme” és una eina política de governança i resolució dels conflictes
socials, alhora que una manera d'assolir el poder i realitzar polítiques democràtiques. Ha de ser per tant quelcom molt flexible, adaptable i obert per a
poder captar, reconèixer i sintetitzar la infinitat plural de demandes socials.
Per això, Laclau i Mouffe rebutgen
la rigidesa ideològica dels líders i partits que “sempre ja saben” quina és la
naturalesa dels conflictes i de la política. Imposen la seva visió a la
ciutadania com –en el fons- han tendit a fer tots els partits polítics
tradicionals. Es limiten a demanar el vot del ciutadans per un programa que han
definit prèviament i sense pràcticament consultar-la ni preocupar-s’hi.
Molt al contrari, el que
cal i ofereix el “populisme” és un moviment molt obert, flexible i en
molts sentit “flotant” i pràcticament
“buit” d’apriorismes. Només així i a partir d’aquesta molt lliure dialèctica
política, es poden determinar els programes que permeten construir les aliances
ideològiques necessàries i un “poble” democràticament majoritari que doni
suport a aquesta política.
Laclau i Mouffe parlen de
“conceptes buits” i “flotants” no per manca de compromís polític sinó per
reconèixer i obrir-se al procés creatiu que és la veritable política radical
que es du a terme col.lectivament des de l’apoderament de tota la gent. Per
tant no s’ha de fer independent d’ella ni limitat a la mera gestió d’un status
quo insuls i còmode per a les oligarquies (que és el que sovint acaba sent la
“política” a l´ús).
El populisme és una
política radical i democràtica de reconèixer els veritables neguits de la gent,
jugar hàbilment amb la conflictivitat que sens dubte s’hi expressa i dur a
terme aquelles propostes que tenen el suport democràtic majoritari. Naturalment
aquí hi ha l’habilitat suprema de la política (segons Aristòtil) de la
prudència d’obeir les majories sense destruir el “poble” construït, com sol
passar quan s’esclafen u obliden les minories.
Com veiem el concepte de
“populisme” de Laclau i Mouffe té poc a veure amb moviments actuals
oportunistes i basats en la propaganda més superficial. Aquests se solen
limitar a manipular una part de la població simplement exacerbant els seus odis
i pors. A més, tendeixen a conduir-la en benefici d’oligarquies poderoses i
mitjançant els mecanismes oferts pels massmedia. Enlloc d’apoderar a la
ciutadania i resoldre els veritables problemes, el que acaben fent és
esclavitzar-la i eternitzar-los.
Discutirem d’aquestes i
altres qüestions als Debats Macrofilosòfics sobre “L’anomenat
populisme. En què està canviant la política darrerament?” del dimarts 10 d’abril
2018, a la sala Pompeu Fabra (Ateneu Barcelonès) de 16 a 18 hores.
No comments:
Post a Comment