Es pot actualitzar la filosofia per a convertir-la en el saber
transversal, multidisciplinar i sintètic per antonomàsia? Pot col.laborar amb
disciplines afins per a fer dialogar les ciències i el conjunt de la cultura?
Pot una filosofia renovada i macrofilosòfica ajudar decisivament a elaborar la
“síntesi cosmovisional” que avui necessitem i no tenim? Pot així ajudar a
orientar eficaçment els científics hiperespecialitzats, la desorientada ciutadania
i les administracions perdudes en el neolliberalisme?
Si l’actualitzem macrofilosòficament, pot ajudar la filosofia –i en
general les humanitats- a transmetre millor a la societat els coneixements actualitzats,
superant les barreres polítiques i les incomprensions acadèmiques? Pot analitzar críticament els
problemes actuals, valorant tota l’esfera cultural (sense prejudicis ni
jerarquies) i evitant les limitacions disciplinars? Pot una filosofia renovada internacionalitzar
postcolonialment les anàlisis i fer-les globals sense que siguin eurocèntriques
ni estiguin sotmeses al neolliberalisme?
És possible avui que una macrofilosofia ajudi a transformar i revaloritzar
les humanitats i les ciències humanes, fent-les capaces de comprendre i -alhora- equilibrar
el món tecnocientífic? Pot una nova filosofia descobrir i divulgar eines,
metodologies, pràctiques i estructures que potenciïn tot l’anterior? Pot una
renovada filosofia, més “macro”, crítica i compromesa formar persones i ments
adequades als reptes mencionats?
Creiem que sí. Per això GIRCHE (Grup Internacional de Recerca ‘Cultura,
Història i Estat’) té com a objectius i com a
pla científic bàsic:
1) Actualitzar la filosofia convertint-la en
la plataforma cognitiva transversal i multidisciplinària que faci dialogar les
ciències, la resta de sabers, el món de la política i el conjunt de la cultura. Com a “mare de totes
les ciències”, la filosofia és avui el saber més apte per aquest objectiu tan
necessari.
2) Impulsar també la redefinició dels
paradigmes, marcs disciplinars i metodologies que permetin el mencionat diàleg
postdisciplinar.
3) Avançar en l’elaboració d’una “síntesi
cosmovisional” mínimament completa i harmònica (ara mateix inexistent i cada
vegada més necessària) que pugui orientar i situar tant els científics
hiperespecialitzats com la ciutadania en general.
4) Transmetre a la societat (per tant empoderant-la) les
aportacions més significatives i actuals de les diverses ciències (especialment
les humanes, però també les ciències matemàtiques i experimentals).
5) Analitzar els problemes de la
societat actual (que és tant “del coneixement” com “de la ignorància”) i
de les institucions acadèmiques avui hegemòniques, per tal que puguin superar
les barreres polítiques i les limitacions disciplinars.
6) Analitzar l’impacte, importància i
efectes de l’esfera cultural –sovint menyspreada- sobre la societat, la
política, la producció científica i tecnològica, la vida quotidiana…
7) Renovar i millorar els canals de difusió
i transmissió dels coneixements, aprofitant les darreres tecnologies
d’informació i comunicació.
8) Formar persones i ments adequades als reptes 1) a 7).
Seguint aquests objectius, GIRCHE (Grup Internacional de Recerca ‘Cultura,
Història i Estat’) té vocació interdisciplinar, culturalista i de
renovació del paper social de la filosofia. Per això s’ha ocupat per la transmissió
social i la divulgació popular d’aquests tipus de recerques i treballs. Per arribar
a sectors ciutadans que la universitat no aconsegueix, GIRCHE col·labora amb
l’Ateneu Barcelonès i amb l’associació Liceu Joan Maragall. Això inclou -per exemple- els cicles
de conferències “Art
i filosofia”, “La filosofia com a forma
de vida”, “Hi ha una altra filosofía política?”, “Moviments i estudis culturals
i postcolonials” i “Poder(s)”.
Renovar la filosofia és l’objectiu també del
llibre Cultura, Historia y Estado: pensadores en clave macrofilosófica (Barcelona:
La Busca , 2013).
Té articles de 15 investigadors de GIRCHE de 5 països i 5 universitats
diferents. És una obra programàtica i macrofilosòfica, que vol marcar la línia
futura del grup i que complementa les publicacions dels seus investigadors
posteriors al 2010: 19 llibres, 36 capítols en llibres i 22 articles en
revistes científiques.
Cercant la internacionalització, GIRCHE ha
organitzat tres col.loquis internacionals (periodització anual, 2 a Barcelona i 1 a Bello Horizonte-Brasil) amb
un total de 42 ponències d’investigadors de 6 nacionalitats diferents, i 1
Seminari internacional realitzat a Belo Horizonte (Brasil) amb 4 participants
de 2 nacionalitats i 3 universitats. Són el I Col.loqui Macrofilosòfic. Gir
Cultural: perspectives contemporànies (Facultade de Direito de UFMG-Brasil),
II Col.loqui macrofilosofico. Teoria i Pràxi del Gir Cultural (Facultat
de Filosofia, UB), III Col.loqui
Macrofilosòfic. Política i conflictes
contemporanis, (Facultat de Filosofia, UB) i Workshop Internacional. Transmissâo
do conhecimento em um mundo pós-disciplinar (Facultade de Direito de UFMG-Brasil).
En la Universitat de
Barcelona, GIRCHE promou la visió macrofilosòfica i postdisciplinar de los
sabers amb els seminaris i debats: "Noves demandes del món, construint el saber
post-disciplinar", "Control i expressivitat, 1960-2013" i “Cultural
is political”. En la Universidade Federal de Minas Gerais i sota el lideratge del professor José Luiz B. Horta participa en el "projeto de pesquisa 'Macrofilosofia, Direito e Estado'".
La llarga vocació transdisciplinar i
macrofilosòfica de GIRCHE la impulsa a adequar la filosofia a les necessitats
actuals del saber i de la societat, tot aportant perspectives, mètodes,
anàlisis i paradigmes postdisciplinars. Per això GIRCHE ha cohesionat
recercadors interdisciplinars reconeguts en filosofia, dret, sociologia,
història, relacions internacionals, politicologia, antropologia…
Es
caracteritzen per reclamar i necessitar en les seves recerques: la integració
d’aquests sabers, la superació de les fronteres disciplinars i la valoració de
la capacitat de la filosofia per a liderar aquesta tasca. Coherentment amb
GIRCHE, cap dels seus investigadors és un “filòsof pur”. Molt al contrari, són filòsofs
“concrets, adjectivats o macro” que recerquen en diverses ciències o inclús hi
parteixen.
Per la
novetat de la perspectiva que proposa, el desenvolupament intel.lectual
de GIRCHE ha anat paral.lel a la incorporació d’aquest tipus de professors i
recercadors. S’ha convergit cap a l’enfocament macrofilosòfic i una metodologia
tendencialment “postdisciplinar” des del dret, la sociologia, la història, les
relacions internacionals, la politicologia, l’ antropologia… i per suposat la
filosofia. Això es comprova en la seva història immediata.
L’enfocament trans i interdisciplinar era
ja clar quan GIRCHE (Grup Internacional de Recerca ‘Cultura, Història i Estat’)
fou creada a finals del 2010 amb la signatura d’un protocol de col.laboració
entre la UFMG
(Belo Horizonte, Brasil) i la
UB. Fou resultat de l’estada postdoctoral becada del prof. José
Luiz B. Horta (filosofia del dret i teoria de l’Estat) a la UB sota la direcció del prof. Gonçal
Mayos (filosofia moderna i contemporània).
Anticipat ja en els previs estudis i
recerques dels Drs. Horta y Mayos, l’enfocament de GIRCHE assumeix la
necessitat d’integrar i fer dialogar els àmbits culturals, històrics i polítics
(sovint poc integrats i –especialment el “cultural”- menyspreats en el seu
impacte social i cognitiu). El molt influent “culturalisme brasiler” (Reale, Saldanha, Lima
Vaz…) enllaça coherentment amb el català. També, quan s'enfoquen críticament, la història del dret i la teoria
de l’estat reclamen una profunda base filosòfica. Es totalment necessària la
integració del pensament modern-contemporani i el diàleg creatiu sociològic,
antropològic, polític, de filosofia de la cultura, d’estudis internacionals, etc.
Per tant, fruit de la seva línia de treball i recerca,
GIRCHE té un clar enfocament macrofilosòfic, postdisciplinar, que pensa sintèticament
el present, vol transmetre eficaçment el coneixement per a empoderar críticament
la ciutadania. Així es recuperaria –en certa mesura- la potència clàssica de la
filosofia i les ciències afins, que han de compartir una radical
tasca alhora teòrica i pràxica per a empoderar la humanitat al màxim.
No comments:
Post a Comment