Maquiavel |
Pot nàixer una nova
política amb paraules velles? Pot haver profundes revolucions conceptuals i
canvis en els principis més bàsics, usant gairebé les mateixes paraules que
l’entorn menys innovador? Es pot inaugurar una nova política en un tractat
anomenat a “El príncep”? Creiem que sí i intentarem desenvolupar la idea.
És sabut que en dues
obres gairebé coetànies, Maquiavel sembla defensar dues formes polítiques
oposades. El Príncep defensa aparentment una monarquia autoritària inclús en la
línia de l’absolutisme. En canvi, en els Discursos sobre la primera dècada de
Tito Livi defensa el republicanisme com la millor –i quasi democràtica- manera
de canalitzar els inevitables conflictes de la vida social, econòmica i
política.
Aparentment El Príncep és
un tractat que aconsella els poderosos per assolir el poder i conservar-ho. Hom
podria pensar que és una espècie de guia sobre el comportament exitós o més
adeqüat, en la línia del llibre El cortesà escrit gairebé coetàniament per
Baltasar Castiglione.
Vist així El Príncep no
sembla massa revolucionari, com tampoc El cortesà. Però cal apuntar que ja la
proliferació d’aquest tipus de llibres indica significatius canvis socials.
Mostren que els poderosos –tradicionals senyors indiscutits- comencen a veure’s
obligats a acceptar consells si volen continuar sent poderosos. En termes d’un
altre italià, Giuseppe Tomasi di Lampedusa: si volen que tot continuï igual,
han de canviar-ho tot profundament.
Ara bé, Maquiavel
es mostra sovint tan indiscret i
provocativament descarnat en El Príncep, que fa sospitar si està també denunciant o posant en evidència el que explica. És cert que Maquiavel parla amb tal precisió, coherència, contundència i finesa que no es pot dubtar que ha reflexionat i que accepta gairebé tot el que diu i argumenta. Ara bé i d’altra banda, a ningú li queda el menor dubte que -pel seu talent- podia haver dit el mateix, de forma molt més subtil, més admissible per als poderosos i protegir així el seu “bon nom”.
provocativament descarnat en El Príncep, que fa sospitar si està també denunciant o posant en evidència el que explica. És cert que Maquiavel parla amb tal precisió, coherència, contundència i finesa que no es pot dubtar que ha reflexionat i que accepta gairebé tot el que diu i argumenta. Ara bé i d’altra banda, a ningú li queda el menor dubte que -pel seu talent- podia haver dit el mateix, de forma molt més subtil, més admissible per als poderosos i protegir així el seu “bon nom”.
Podem preguntar-nos: creu
Maquiavel en el valor i el contingut dels seus arguments en El Príncep i,
alhora, avisa sobre els mecanismes de la vida política, incloent la monarquia
autoritària? Pot mantenir-se fidel en El Príncep als principis republicans
continguts en els seus Discursos sobre la primera dècada de Tito Livi? Creiem
que sí.
Un primer argument a
tenir en compte és que les repúbliques –per bones i adequadament organitzades
políticament que siguin- necessiten també assolir i conservar el poder. Ho
necessiten tant com les monarquies. I molt sovint més perquè la seva vida és
més complexa i té més agents polítics diversos!
És indiscutible que sense
assumir i conservar el poder no és possible fer lleis –ja siguin bones o
dolentes- ni per suposat encarar els reptes de la vida social. Per tant si hom
és republicà, necessita pensar els mecanismes reals i eficaços de la vida
político-social. I aquests són
bàsicament els mateixos –pensa Maquiavel i mai no es contradiu-.
La monarquia i la
república (inclús les aristocràcies, oligarquies, democràcies o demagògies...)
han de fer servir bàsicament els mateixos mecanismes polítics i de poder... si
volen assolir i conservar el poder! Hi ha doncs una part de coneixement o “ciència”
realistes que han de conèixer a fons aquells que volen incidir sobre la
societat i governar-la duradorament.
Poc hi fa que ho vulguin
fer en una direcció o altra, conforme a uns valors o altres, afavorint a uns o
altres o al conjunt! Ningú no dubta avui que la ciència física de partícules
possibilita i permet tant fer una molt destructiva bomba atòmica, com una
màquina de radiació cabdal per certes curacions del càncer. El problema no és la
ciència física de partícules, sinó l’ús que se’n fa. Igualment passa doncs amb
la filosofia realista de la política.
Per tant El Príncep pot
donar consells a reis i poderosos i –alhora- a qualsevol opció política,
inclosa la republicana pluralista i inclús protodemocràtica”! A més posa d’alguna manera en
evidència i a ulls de tothom el que fins aleshores pretenia ser un secret limitat a uns pocs. Al respecte, l’escriptura de Maquiavel té un
efecte diguem-ne “democràtic” ja que posa a disposició de tothom que vulgui
llegir un coneixement important per al propi empoderament polític.
Vist així, Maquiavel
aconseguiria doncs el que només els grans clàssics i filòsofs aconsegueixen:
parlar per a tots i aconsellar a tothom. El seu discurs seria doncs universal i
intemporal (en la mesura que és “científic” o una bona aproximació als
mecanismes reals de la política), sense deixar de ser concret i particular.
Per això El Príncep podria
plantejar la necessitat de trobar un líder que cohesionés la Itàlia del seu
moment, que era ocupada i en guerra. Podria pensar Maquiavel en ser perdonat
pels seus enemics els Medici, tot dedicar-los aquest llibre. Podria valorar la
virtus política de Ferran “el catòlic” o Cèsar Borja, que certament no eren
líders republicans precisament. I alhora podria Maquiavel ser fidel al seu
ideal republicà! I exposar algunes de les lleis més profundes i cruelment
realistes de la més veritable filosofia política!
A partir d’aquí podem
veure que certament Maquiavel desenvolupa una nova política, fa una profunda revolució
conceptual i transforma els principis més bàsics de la filosofia política. Ho
fa, a més, usant gairebé les mateixes paraules que el seu entorn i fent un
tractat anomenat “El príncep”, dirigit a líders autoritaris com Cèsar Borja,
Ferran o els Medici.
Així –per exemple-
Maquiavel dedica les seves ensenyances en realista filosofia política sobretot
al que anomena el “príncep nou” i no al “príncep vell” (és a dir: els reis que
ho són simplement per llinatge, sang i naixement). Explícitament evita limitar
els seus consells, ensenyances o anàlisis als reis hereditaris, legitimats per
les dinàmiques tradicionals i que –a l’època- s’associaven a ser “escollits per
Déu” i a un poder exercit per “gràcia divina”.
Sens dubte, si s’hi
hagués limitat, hauria evitat molts dels atacs i inconvenients rebuts en la
seva època o més endavant. I és que Maquiavel quan es dirigia al “príncep nou”, tant
o més que a les velles famílies o cases governants, estava trastocant
profundament els principis “divins i hereditaris” del poder i la política
tradicionals.
En el Renaixement, la
“vella” política i el “príncep vell” estaven limitats (al menys conceptualment,
perquè la pràctica real sempre ha estat més variable) a un nombre limitadíssim
de gent. La política tradicional era pensada per a ser exercida exclusivament
per un tipus molt concret i limitat de persones: les cases regnants, uns pocs
llinatges i famílies... En definitiva: un estament social tremendament reduït,
molt poderós i endogàmicament relacionat.
La política era –segons
la mentalitat hegemònica- un patrimoni “privat” i “privatiu” d’uns pocs. La
resta de la gent només la patien, ja que no podien pensar –ni somniar- en
exercir-la activament. Només un pocs la podien fer i l’absolutisme deia inclús
que només un era el sobirà. Mentre que tota resta de la població n’eren els
súbdits –no ciutadans- i no tenien pràcticament cap dret ni –especialment- agenda
política pròpia.
La política i els Estats tradicionals
eren patrimonials, patrimoni exclusiu d’una casta molt concreta i limitada. Això
es pretenia legitimar, en el cristianisme conservador, considerant que la
política i el govern eren patrimoni d’uns “elegits” segons el criteri absolut i
alhora abscondit (secret i inescrutable) de Déu. En els estaments aristocràtics
i especialment en la reialesa, aquesta misteriosa elecció divina venia
determinada bàsicament pel naixement i el llinatge.
Per això en la vella
política, hi havia tanta preocupació pel “cos del rei”! El motiu és que eren
fets orgànics -com el naixement d’una determinada dona i l’engendrament per un
determinat home- el que determinava l’accés al poder i a la política. Recordem que els mencionats fets orgànics i
naturals eren els que determinaven el llinatge i, amb ell, la presumpta elecció
divina, el dret a governar i la precedència en aquest dret.
Bàsicament, eren actes
biològics vinculats al “cos del rei” els que establien la legitimitat i, per
això, sovint s’atestiguaven per alts notaris i personatges de la cort. És el
cas de la consumació del casament reial que solia incloure el desflorament de la
reina, que sovint havia de ser confirmat per testimonis i amb ostentació de
signes com el llençol amb sang... Volien demostrar inequívocament fets
biològics -per exemple- com que la reina era verge...
Tot era amb vistes a
demostrar que el futur rei era legítim, que no era un bastard, que havia estat
determinat per la naturalesa o inclús per Déu. Per això sovint també es
testimoniaven –amb presumpte rigor- les vegades que rei i reina dormien junts,
idealment buscant determinar el moment de la concepció del “cos” del futur rei.
I per suposat, el part o
naixement d’un futur hereu al tro era un acte semipúblic per a la gent
important de la cort. Ells el presenciaven més o menys directament i eren testimonis
per tant de la “legitimitat” del futur rei. Per això en les monarquies
hereditàries el “cossos” del rei i de la reina eren tan importants i escrutats permanentment. Podem dir que ja hi havia "biopolítica" però centrada només en el rei i els poderosos.
També per això la vagina
o l’úter de la reina no era res privat, sinó assumpte d’Estat i era sotmès a la
famosa “raó d’Estat” sovint amb efectes molt negatius per a la pròpia reina.
També per això els reis o famílies reials no poden escollir els seus
matrimonis, marits i mullers. Tot això són “alts” assumptes polítics i
d’Estat i s’han de sotmetre a les
necessitats de la “raó d’Estat”. En depenia la legitimitat i transmissió
“tranquil.la” o “legítima” del poder!
Com veiem fins a un punt increïble, la
política tradicional sota estaments i legitimacions hereditàries era patrimoni
d’un petit “cos” social (un grup molt limitat de gent) i vinculats a llinatges
determinats per les lleis “corporals”, “naturals” i “divines” (sovint es
considerava que una cosa implicava l’altra) de la procreació i la transmissió
per parentesc. El cos polític era doncs resultat d’una determinació biològica i
corporal hereditària!
Per això i per l’absolutisme,
en última instància “el cos del rei” era gairebé idèntic o encarnació del cos
social, de l’Estat. Mentre que la pràctica totalitat de la resta de la gent no
hi tenien res a dir o –inclús- a veure. Ernest H. Kantorowicz en el seu llibre
clàssic Els dos cossos del rei. Un estudi de teologia política medieval
destacava l’associació entre el cos físic i personal del rei i el cos “espiritual”
i de sobirania que l’identificava amb l’Estat i el poder. Es considerava que en
el fons els dos cossos eren el mateix i eren en continuïtat estricta.
D'aquí prové la famosa crida “El
rei ha mort, visca el rei!”. Es considerava que el cos polític i estatal era
una conseqüència essencial de la sobirania concentrada en el cos físic i
biològic del rei GOVERNANT! Per això, quan el cos biològic d’un rei moria, el
cos imaginari, sobirà, espiritual, polític i estatal s’enllaçava en el mateix i
indisociable moment al cos biològic i voluntat del nou rei.
En puresa de l’imaginari
teològic i polític que exposa Kantorowicz, en absolut no hi havia interregnes.
No calia doncs votar, debatre políticament, replantejar les coses, cercar
legitimitats i acords... Tot era lligat i ben lligat. Aquesta era segurament la
funció primordial de la teoria dels dos –inseparables i transmigradors- cossos
del rei. La vella política i la monarquia es basen sempre en aquest principi
(encara que sovint s’obvia o amaga).
La conseqüència més clara i dura de la vella política és situar-se -per principi- totalment més enllà de la voluntat i les decisions de la població, i idealment (perquè sempre hi ha la possibilitat de fer "trampa") en cert sentit inclús dels poderosos. Uns fets biològics i l'herència la determinaven totalment... o al menys aquest era l'esperit dels principis que la regien.
Doncs bé, Maquiavel i El
príncep són la més gran i una de les primeres crítiques a aquesta vella
política predestinada a uns pocs o –encara pitjor- a un de sol, que es
reencarnava infinitament en els seus descendents biològics. Per això l’èmfasi maquiavèl·lic
en el “príncep nou” i en la idea que hom podia assolir el poder i governar l’Estat
sense haver de dependre dels atzars biològics de l’engendrament, la sang, el
parentesc... inclús de la predestinació divina.
Així apareixia una nova
política, en potència oberta a tothom. Qualsevol que tingués suficient virtus
(capacitat, coneixement, potència, habilitats, audàcia... i una mica de
fortuna) podia esdevenir polític. Maquiavel no diu només que –segons les
condicions mencionades- qualsevol podia esdevenir rei, “príncep nou”, sinó que
la política era oberta a tothom. Tothom podia fer política (o al menys
intentar-ho).
La nova política ja no
era resultat -com la vella i tradicional- bàsicament de fets biològics, naturals,
atzarosos... sacralitzats com a divins. Era qüestió de virtus, és a dir d’efectivitats
comprovables i mesurables d’acord a les lleis realistes de la política que
Maquiavel volia posar de manifest. Això inclou certament un cert atzar (la
famosa “fortuna” maquiavel.liana) perquè la política és un joc real, molt
complex que s’ha d’adaptar a les circumstàncies de cada moment. I requereix
“astúcia afortunada” com comentàvem a l’Ateneu Barcelonès (vegeu article de Sergi Raner a El Triangle) amb Ramon Alcoberro i
Albert Llorca commemorant els 500 anys de l’escriptura de “El príncep”.
Però tampoc no n’hi prou
amb la fortuna “del naixement biològic” pensa Maquiavel. I d’aquí neix la
tragèdia dels pobles que així ho creuen, ja que pateixen les conseqüències de reis
incompetents, vanitosos, temeraris, corruptes, immorals, destructors dels seus
propis súbdits, impotents i covards davant els enemics, incapaços de trobar i
mantenir amics polítics...
Per això Maquiavel més
que invocar ingènuament moralitat, bondat... (és a dir virtuts morals), o predestinació,
essencialismes patrimonialitzadors, eleccions divines... (presumptes fets
metafísics), reclama sobretot virtuts intel.lectuals, socials, emocionals i anímiques:
lideratge; coneixement; astúcia i prudència alhora; valor i capacitat per a moderar-lo; habilitats per a conèixer
i satisfer el poble; destresa en generar les aliances i compromisos necessaris en
les complexes societats polítiques; aptitud
per administrar el poder i no corrompre’s fins a perdre’l...
D’aquesta manera
Maquiavel reclama “un príncep nou” però també una nova política i un nou tipus de
polític i de ciutadà. Diu adéu a la vella política patrimonialitzada per uns
pocs, amb absurds arguments biològics, naturals i teològics. I saluda una nova
política feta per humans i per a humans –res més que homes, si bé alhora “massa
humans”, com diria Nietzsche-. Una política on –en principi, de iure, de facto
i inclús com a exigència- tots som cridats. Una política que tots podem fer. I
que val la pena intentar fer!
3 comments:
Excel·lent post, hi hauria molt a comentar, no hi entraré, només volia felicitar-te per la seva qualitat. És una llàstima que, de Maquiavel, sigui tan conegut i tan mal vist "El príncep", per culpa d'aquest llibre es pot menysprear l'autor sense molestar-se a conèixer-ne l'altre obra, els "Discursos", que al meu parer exposa amb més amplitud i profunditat el seu pensament. "El príncep", al capdavall, pot semblar una obra de circumstàncies pensada per a guanyar-se el favor dels Medici, però també sembla una provocació, és a dir, no és un manual de prínceps típic dels de l'època, en què es donava tanta importància a les virtuts que havia d'observar el príncep cristià, el príncep de Maquiavel en comparació és cínic, vol guanyar i conservar el poder, és un manual de política pràctica per a prínceps o tirans; els "Discursos" representa de debò el que per a ell era el model a seguir, la Roma republicana amb les seves virtuts cíviques, en aquest sentit "El príncep" és potser més realista i desvergonyit, ben mirat potser és més modern.
Por favor, estaría bien quelos artículos los escribiera también en castellano. A menudo me encuentro con que lo mejor de usted apenas si puedo leerlo. Un saludo y gracias!
Gràcies Àngel. Estic totalment d'acord amb tu. El tòpic menyspreador de Maquiavel només funciona de veritat als que no l'acaben de llegir a fons. ÉS un tòpic còmode que evita que t'hagis de plantejar qüestions 'majors' i d'alt calat. Endavant!!!!!!!!
Post a Comment