Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Nov 14, 2025

EVITAR EL CÍBORG I SALVAR LA RIQUESA HUMANA


La humanitat sovint tarda en fer-se conscient de coses que li passen des de fa molt temps. Un bon dia descobrim que -per exemple- no podem continuar suportant el treball que ens tortura des de fa anys i llavors -inclús quan ens n’hem fet finalment conscients- ens costa molt treure’n les oportunes conclusions i -encara més- prendre-hi les necessàries decisions.

Similarment, passa amb l’actual eufòria cíborg que denuncia i analitza molt bé David González Rubio. Un dia despertem de l’entusiame, trasbalsats per neguits que no havíem deixat emergir, obligats a reaccionar finalment a quelcom que fa temps que experimentàvem i que -inclús- sabíem... però no ens atrevíem a reconèixer.

Convençuts de la pròpia imatge mítica de criatura feta a imatge divina, els humans tendim a imaginar-nos nus, perfectes i autosuficients com el famós ‘home de Vitrubi’ que dibuixà Leonardo da Vinci. Però en realitat només podem sobreviure carregant (gairebé com cargols) una pila de capes protectores que eviten que morim de fred, dels atacs dels depredadors o de les mil vulnerabilitats que ens caracteritzen.

En molts sentits, la humanitat ha estat sempre cibòrgica. És a dir: un cos orgànic que interactua amb procesos cibernètics retroalimentats que associem amb les màquines, però que també es donen en la vida biològica. D’altra banda, fa segles que els humans han incorporat en l’abillament habitual pròtesis físiques com ulleres, implants dentals, vestits o inclús armes i altres estris.

La humanitat ha evolucionat alhora biològica i culturalment, per tant som éssers naturculturals, cibòrquics i amb una rica hibridació a molts nivells. Per això els grecs deien que som ‘animals polítics’ ja que necessitem viure amb lleis i dins d’institucions socials (el que el filòsof Hegel anomenava ‘esperit objectiu’, que inclou l’Estat) i -a més- amb impressionants desenvolupaments intangibles culturals i espirituals (que Hegel va anomenar ‘esperit absolut’ per destacar-ne el nivell de consciència superior i que inclou: l’art, la religió i la filosofia).


Malgrat coevolucionar biològica, cultural, social, política i tecnològicament, els humans sovint mostrem sorpresa i ens meravellem ingènuament de forma similar al ‘burgès gentilhome’ que satiritzà Molière. Aquell va descobrir de sobte ¡que parlava en prosa! i nosaltres que som cíborgs.

Finalment som presos de la inquietant ‘eufòria cíborg’ que estudia críticament David González Rubio, precisament avui que ja no ens limitem a afegir pròtesis tecnològiques o capes culturals a la nostra vida, sinó que estem assolint un nivell disruptiu que s’ha anomenat ‘singularitat’ i que posa en perill la pervivència de la condició humana, tal com l’entenem.

La paradoxa és clara: vivim una eufòria cíborg precisament quan estem deixant de ser merament un híbrid (p.e. una persona que porta ulleres i té implants dentals d’alta tecnologia) per a córrer el risc d’esdevenir una realitat completament altra, ja posthumana. Potser per això la gent s’espanta perquè -diuen- els homes ja no són Homes ni les dones, Dones! Quan potser els reptes més importants no són els força minoritaris gènes queer, sinó en canvis que ja ens fan bastant transhumans i una mica posthumans.

Cal aprofundir, doncs, en l’anàlisi del moment actual on, a força de ser cíborgs transhumans, podem passar a ser posthumans. Avui dia és això el que ens juguem, ja que molta gent -sorprenentment eufòrica i poc preocupada pels danys col.laterals de tot plegat- està apostant molts diners, esforços, desenvolupaments científics, tecnologies industrials, etc. a noves formes de vida que podrien deixar endarrera la part orgànico-carnal humana i, inclús, la química del carbono passant -per exemple- a la del silici o a existències en forma de mera informació.

Inclús sense anar tan lluny, hi ha molts moviments que reivindiquen una gran i perillosa ‘llibertat morfològica’ que aspira a dissenyar disruptivament els cossos (i no només en gèneres queer) alhora que les ments o subjectivacions (cosa que posa en perill la llibertat i la democràcia). L’acreditat periodista i graduat precisament en ‘humanitats’ a la UOC, David González Rubio, ho explica clara i profundament amb informacions detallades -que van des de tècniques d’enginyeria genètica a manipulacions a través de Big Data- i que poden canviar radicalment el nostre ésser, anant molt més enllà de simplement afegir noves pròtesis.

Perquè -com proclamava Donna Haraway en 1985- ‘tots som ja quimeres, híbrids teoritzats i fabricats de màquina i organisme’, però també estem transitant prop de la ‘singularitat’ posthumana prevista per Raymond Kurzweil. Insistim en la paradoxa, la humanitat ha progressat en gran mesura gràcies a esdevenir cíborg però avui, l’eufòria que vivim i que és excessiva, ens situa -com apuntà Günther Anders- davant el perill real de perdre’ns com a humans.

Per això, cal analitzar les tecnologies i tendències posthumanes que depassen l’equilibri cibòrquic d’una simple ‘millora’ cibernètica, mèdica o mecànica de l’organisme biològic que som. Ja que correm el risc de què la condició humana deixi de ser com fins ara i el que és pitjor: ¡Que això passi, sense que la humanitat se n’adoni prou conscientment perquè -a tota velocitat- estem creuant els marcs pròpiament humans tot impedint-nos comprendre’n les conseqüències o controlant-ne els perills.

Per això no ens ha de sorprendre que l’eufòria cibòrgica actual se superposi paradoxalment amb neguits, pànics, sorpreses tecnològiques constants i transformacions protèsiques, que penetren profundament en el cos i en la ment dels humans. Això passa per exemple amb ‘intel.ligències artificials’ molt més poderoses que les naturals-humanes i que -per tant- difícilment podrem controlar una vegada desplegades.

Hi ha quelcom admirable però alhora inquietant en la idea de què la darrera obra pròpiament humana serà la creació d’una superintel.ligència artificial que -alhora- pugui crear-ne d’altres i, per tant, projectar-se en un nou nivell d’evolució on la humanitat no podrà competir-hi ni inclús seguir-la o comprendre-la.



Cal considerar els avisos de Günther Anders perquè són més urgents que mai: les creacions artificials humanes són ja més perfectes ontològicament que nosaltres, cada dia són incomprensibles epistemològicament per a nosaltres i -per tant- més difícils de controlar-ne el poder sobre nosaltres. En definitiva, no només ens poden avergonyir, sinó projectar-se a realitats i coneixements on no les podem seguir i -a més- tampoc controlar o evitar que possin en perill l’existència humana.

Amb la bomba atòmica vam descobrir que la humanitat podia posar en perill la seva pròpia supervivència, però -com diu David Gonzàlez- avui estem veient que ‘Com més superhumans som, menys humans.’ O dit d’una altra manera: la pervivència de la condició humana o inclús la supervivència de la humanitat pot passar a no dependre de nosaltres..., precisament -¡gran paradoxa!- perquè cada vegada som més poderosos, més cibòrquics, més posthumans.

Recomanem als amables lectors que volen aprofundir en la complexitat paradoxal de l’actual ‘eufòria cíborg’, conscients dels  importants i urgents que ens planteja: el present llibre de David González Rubio i que és excel.lentment documentat. La versió inicial obtingué el Premi Extraordinari de Treballs de Final de Grau a la Universitat Oberta de Catalunya. Ara s’ha publicat, millorat i aprofundint en el complex debat actual, amb un  magnífic estil i un envejable llenguatge clar, concís, precís, elegant i digne del millor periodisme cultural.

Això no és només un gran acompanyament o presentació, sinó de vital ajuda per a que tots ens fem càrrec lúcida i críticament de la situació humana en un moment tant decisiu i en canvi accelerat com el que experimentem.

David González Rubio argumenta molt bé la necessitat de què controlem l’actual eufòria cíborg per a evitar cancel.lar la condició humana, en la seva complexitat i riquesa. És un horitzó més perillós i inexplorat del que sembla. Té sentit -com desitgen alguns- optar només per la part maquínica i tecnològica del cíborg que també som, tot prescindint de la corporalitat biològica, minimitzant la part cultural, social i política, i inclús prescindint -com un residu del passat- de l’espiritualitat immateria?

Cal que l’amable lector i el conjunt de la humanitat ens plantegin seriosament i amb urgència aquestes qüestions, perquè no és només que aviat haurem de prendre tots plegats decisives decisions... sino que d’alguna manera ja les anem prenent... sense adonar-nos-en massa. I cal que no les prenguin altres sense tenir en compte les nostres valoracions ètiques, polítiques i humanitàries!


Gonçal Mayos[1]

[1] Gonçal Mayos és filòsof, escriptor i professor de la Universitat de Barcelona. Investiga interdisciplinàriament els neguits, transformacions, problemàtiques i reptes contemporanis en contrast amb els moderns i premoderns. Ha encunyat neologismes com “macrofilosofia” (investigació dels grans canvis en les mentalitats socials a través de processos de llarga durada que uneixen cultura, política, història, sociologia, ciència i les subjectivacions), “turboglobalització” (l'actual etapa acceleradament disruptiva més enllà de la colonial, imperial o bipolar), ‘turbohumanitat’ (la condició que substitueix la postmoderna) i “poesofia” (creació metafòrica, assagista i temptativa sobre qüestions que superen tot enfocament científic).

Dirigeix el Programa de Doctorat ‘Ciutadania i Drets Humans’, els Grups de Recerca: Crisis of Practical Reason (UB) i Cultura, Història i Estat, GIRCHE (UB y UFMG -Brasil-), la Revista internacional de filosofía. Astrolabio i la revista Las Nubes – Filosofía, Arte y Literatura, i les Jornades Internacionals de Filosofia Política (UB). Entre els llibres de Gonçal Mayos destaquen:

Turbohumanos.

Collectión de Textos (Portuguese Edition).

A sociedade do controle?.

Homo obsoletus.

Interdisciplinaridade e interconstitucionalidade.

Macrofilosofia della Globalizzazione e del pensiero unico.

 La sociedad de la ignorancia.

Hegel. Dialéctica entre conflicto y razón.

La Il.lustració.

Hegel Entre lògica i empíria.

 Violaciones de derechos humanos, poder y estado.

Ilustración frente a Romanticismo.

Macrofilosofía de la Modernidad.

 Postdisciplinariedad y desarrollo humano.

Hi ha una nova política?

Interrelación filosófico-jurídica multinivel.


No comments: