La Guerra civil espanyola va ser
–en el fons- una “petita” guerra mundial que anticipa la immediatament
posterior. Ho demostren les participacions directes de potències sota domini
feixista com Alemanya i Itàlia, les famoses “Brigades Internacionals” i la intervenció
de la Rússia stalinista. Per això va ser més la Guerra d’Espanya que no estrictament
civil i interna.
A més, fou un conflicte que resulta
i enllaça amb el molt dolent tancament i irresolució de la I Guerra mundial que
–a través de l’espanyola- portarà a la II Guerra mundial. Així en conjunt
aquestes tres guerres defineixen un conflicte de llarga durada (en tres o més
actes) que alguns historiadors han descrit com guerres civils europees, si bé inclouen
com passava aleshores les seves colònies.
Les dues guerres “mundials” i l’espanyola
s’inscriuen en el marc dels reptes socials ideològics de la 1a meitat del XX. D’una
banda, lluitar per la propietat col.lectiva dels mitjans de producció i per la màxima
redistribució econòmica sota modernització planificada i autoritària. D’altra
banda, lluitar per la llibertat política i d’empresa basada en la propietat
privada i per una modernització guiada pels mecanismes del mercat. I en tercer
lloc l’opció feixista que descreu dels ideals modernitzadors i vol recuperar
els valors agonistes de l’honor, la raça i el valor militar.
Totes tres ideologies (enfrontades
i amb els seus matisos) van penetrar i mobilitzar profundament les noves societats
de masses, les quals estructuren juntament amb els nous mitjans de propaganda i
comunicació. Tot això exacerbat d’una banda per les tensions entre unes
potències europees amenaçades per la pèrdua de les seves colònies (com la Gran
Bretanya i sobretot Espanya i França) i unes altres que van arribar tard al “repartiment
colonial” i no en van poder treure la “part del pastís” que creien merèixer (Itàlia, Alemanya i Japó). A
més, de la radicalització resultant dels costos humans i financers de les
crisis econòmiques capitalistes internacionals que culminaran en el Crac de 1929
i la Gran Depressió.
Europa que havia “exportat” la
seva agressivitat missionera i militar arreu del món durant la colonització i l’imperialisme,
veu ara que molts conflictes li retornen des de les colònies. Així “l’era de
les catàstrofes” (Eric Hobsbawm) serà sobretot patrimoni europeu, el
començament del seu declivi i la subordinació a les dues noves megapotències:
els Estats Units i la URSS.
Ara bé, la Guerra civil espanyola
va tenir profundament a veure amb la colonització? Va ser una espècie de
“autocolonització” aplicant virulentes i bàrbares tàctiques colonials en la
pròpia Europa? Cap aquí apunta la interpretació “macrofilosòfica” de
l’historiador Timothy Snyder a l’agut comentari “Barbarie” (publicat a la
revista Letras Libres, Diciembre
2012, pp. 24ss.) que dedica al llibre de Paul Preston El Holocausto español, odio y exterminio en la Guerra civil y después
(Barcelona: Debate, 2011, 864 pp.).
Snyder mostra la vinculació de la
Guerra civil amb la pràctica totalitat del “sistema món” global (I.
Wallerstein) existent en els anys 1930. Considera que el llibre de Preston
defineix “una macrohistoria a través de la microhistoria” i exemplifica en el
cas espanyol el que era una tendència més general que -malgrat les diferències
ideològiques- uneix Franco, Hitler i Stalin. Tots tres mostren –segons Timothy Snyder-
que “En la década de 1930, el principal tema de la historia de Europa varía
desde la colonización a la autocolonización. Después, tras el desastre de la
Segunda Guerra Mundial (Europa occidental) o la desaparición del comunismo
(Europa oriental), pasa de la autocolonización a la integración, donde
integración significa, precisamente, el abandono de prácticas coloniales tanto
en Europa como fuera de ella.”
Sorprenent el lector
desprevingut, Snyder argumenta que Franco, Hitler i Stalin coincideixen en
aplicar a territoris europeus tàctiques bàrbares aplicades abans a les colònies.
Així, malgrat les diferències ideològiques, tant Franco com Hitler i Stalin
intenten projectes basats en la dominació agrària, en una Europa que ja veu
tancada la possibilitat d’expandir-se d’acord al colonialisme tradicional.
Diu Snyder: “Desde la Galitzia
polaca al este hasta la Galicia española al oeste, condiciones de una
desigualad radical conspiraron con instituciones estatales débiles para dirigir
la energía del capitalismo contra la democracia, generando apoyos para la
extrema izquierda y la extrema derecha, especialmente durante la Gran
Depresión. En lo que todavía eran sociedades predominantemente agrarias, solo
una reforma de la propiedad de la tierra habría mostrado a las mayorías
campesinas que tenían algo que ganar con el voto y el pago de impuestos. Sin
ella, los campesinos apoyaban a anarquistas o comunistas que les prometían un
alivio de las exigencias aparentemente absurdas del Estado, mientras que los
terratenientes consolidaron su poder económico en una reacción
antidemocrática.”
Per això Franco, Hitler i Stalin
coincideixen en subordinar i basar-se en l’estructura agrària
(significativament renunciant a reformes agràries democràtiques, lliberals o
socialdemòcrates), per a evitar autoritàriament una modernització democràtica
lliberal del camp similar a la feta a Anglaterra o França. D'aquesta manera
tots tres fan del món agrari la palanca clau del seu objectiu ideològic:
(1) Com reconeix el propi Stalin,
els soviètics s’“autocolonitzen” en col.lectivitzar l’agricultura i desviar la
seva plusvàlua i rendiments per a modernitzar fordistament el país. Així construeixen
una gran indústria extractiva, pesada i militar, però retarden transmetre al
conjunt de la població les millores de consum i qualitat de vida més enllà de
les austeres necessitats bàsiques.
(2) Hitler volia colonitzar
Europa oriental per a construir un paradís agrari al servei de les necessitats
alemanyes i que havia de ser la condició de possibilitat d’una modernització
alemanya menys basada en el capitalisme, el lliberalisme, la indústria i el
comerç. Significativament tot això era el mode productiu i de vida en el que
havien excel.lit els jueus que odiava.
(3) Franco usa en benefici propi la
preexistent forta aliança entre terratinents, catolicisme conservador i
oficials colonials per a restaurar un ordre tradicional agrari, que permetés
perllongar el seu ideal social nacional-catòlic conservador. Segons Snyder: “El
objetivo de Franco, y en general de la rebelión de 1936, era asegurarse de que
los intereses del antiguo régimen no
volvieran a cuestionarse, como había ocurrido entre 1931 y 1936 a raíz de las
reformas democráticas emprendidas por la Segunda República”.
Cal recordar que “En la década de
1920, el dictador Miguel Primo de Rivera tranquilizó a los propietarios de
tierras declarando que los reformadores eran gente ajena a la nación. Desde su
punto de vista, quien apoyase cualquier tipo de cambio en el campo era un
comunista, y los comunistas no eran españoles de verdad. Bajo Primo de Rivera,
los latifundistas españoles se sentían seguros de su posición en el mundo, los
sacerdotes españoles conservaron su lugar como encargados de mantener el statu
quo rural y los oficiales españoles vivieron “vertiginosas” promociones durante
las guerras coloniales […].
Preston documenta de manera
impresionante [que] los tres grupos aprendieron a ver en los desafíos al
desigual y autoritario statu quo de la década de los veinte el producto de la
penetración racial de un contubernio
judeomasónico y bolchevique extranjero. Los fascistas españoles (los hijos de Primo
de Rivera fundaron una de sus organizaciones) fueron quienes defendieron esas
teorías de la conspiración con más entusiasmo, pero parece que adquirieron la
condición de sentido común en buena parte de la derecha. Y, así, la República,
restablecida en 1931, estaba destinada a provocar una resistencia decidida y
articulada. Su nueva constitución proclamaba un Estado laico, lo que irritó a
los sacerdotes y a los conservadores. El primer gobierno purgó el cuerpo de
oficiales, degradando a muchos militares que habían ascendido por sus hazañas
en Marruecos. Y, lo que era todavía más indignante, se preocupó por el destino
del campesinado, en vez de dejarlo bajo la autoridad de los caciques locales.
[…Seguint la estratègia
establerta des de Primo de Rivera] Franco presentó a los mineros españoles en huelga
como una especie de enemigo extranjero inspirado en Moscú y sus tropas los
castigaron como habían hecho con las tribus marroquíes rebeldes. Los distritos
obreros de las ciudades sufrieron bombardeos, como los pueblos de Marruecos.
Preston sugiere de forma convincente que esas actuaciones eran un anticipo del
comportamiento que tendría el Ejército de África de Franco durante la Guerra
Civil.”
Només el que hem dit ja justifica
la tesi d’Snyder “d’autocolonització” i/o aplicació de les més brutals
tàctiques colonials en la Guerra civil. A més però, cal no oblidar que Franco
”usa tropes colonials africanes“ amb estratègies de violències sense quarter
aplicades fins aleshores només al Marroc (violacions en massa, assassinat de
ferits o civils desarmats…). I Franco ho fa amb conscient voluntat de generar
el terror en el camp republicà.
Per això Timothy Snyder diu:
“Franco y sus aliados también lamentaban la “africanización” de la vida
pública. Equiparaban los intentos realizados por la República para ayudar al
campesinado con el salvajismo al que creían enfrentarse en África, y
presentaban a los campesinos españoles como inferiores raciales comparables a
los nativos de las tribus marroquíes. […] El Ejército de África de Franco llevó
las prácticas del colonialismo al territorio español. Oficiales y hombres se
jactaban de tratar las localidades españolas como trataban las marroquíes.
Mataban a los heridos, a los prisioneros y a las élites locales por las mismas
razones por las que lo habían hecho en África: para no dejar ninguna
posibilidad de resistencia en la retaguardia y para intimidar al campo
circundante.”
Però no només aquestes
coincidències macrohistòriques donen suport a l’arriscades i valentes hipótesis
de Timothy Snyder. Cal recordar que Franco a Espanya, Hitler a Alemanya, Polònia
i en les campanyes militars orientals, i Stalin a la URSS i Polònia, també
coincideixen en fer servir estratègies disciplinàries neocolonials a Europa.
Així, per exemple, en primer lloc
(1) s’acabà amb el relatiu però significatiu “fair play” tradicional entre les
elits europees inclús en la guerra. Com denuncien els estudiosos postcolonials,
sens dubte aquest “fair play” primer va deixar-se d’aplicar per part de les
elits imperials europees davant les elits dels territoris colonitzats.
Però és que, a més (2), tant
Franco com Hitler i Stalin apliquen doctrines de “guerra total”, que primer
foren usades sobre poblacions colonials (inclús abans de la seva
“teorització”). Així es terroritza brutalment la població i se
n’eliminen-assassinen les elits que poguessin dificultar el domini totalitari.
Un exemple molt tristament famós fou la Massacre de Katyń (1940), on van ser
assassinats uns 22.000 polonesos (oficials de l’exèrcit, intel.lectuals i
artistes, policies i autoritats civils...) que havien estat fets presoners per
la rendició de Polònia. Significativament recorda Snyder: tot es va fer de comú
i secret acord entre els nazis i la policia secreta stalinista de Beria (amb
explícit coneixement de Hitler i Stalin).
Segona versió del post original MACROHISTÒRIA DE LA GUERRA CIVIL: TAMBÉ UNA AUTOCOLONITZACIÓ? del 28-12-2012. Vegeu l'article a la revista Sarasuati.
No comments:
Post a Comment