La sacralització capitalista de la riquesa (Onfray) és relacionada amb la desacralització il.lustrada de la religió. Perden impacte els components tradicionals de la vida associats a la religió, mentre que -sovint inadvertidament- moltes noves realitats com el treball adquireixen un "vernís" absolut i inqüestionable que s'assembla als manaments divins.
Paradoxalment, ambdós processos inversos van ser possibilitades per la prèvia sacralització religiosa del treball i la riquesa (tesi de Max Weber que podem
perseguir en Bacon, Baxton i molts altres). D'aquesta manera, es supera la tesi més tradicional, cristiana i medieval que remet al Gènesi bíblic. I el treball deixa de
ser considerar un càstig diví que calia expiar i que era resultat del pecat original i la consegüent expulsió
del Paradís.
Certament el cristianisme feudal hi havia afegit un matís molt significatiu i discriminador: el treball no era del mateix tipus per a tots els estaments socials sinó que responia a la famosa divisió tripartita de les funcions socials. El treball productiu era considerat una tasca “natural” i pròpia només de l’estament dels “laboratores”.
En canvi dins de l’organització feudal, no tenien que veure amb el treball productiu les ocupacions pròpies dels dos altres grans estaments: la defensa guerrera dels “bellatores” aristòcrates i la lluita per la salvació de les ànimes i la fe que era tasca dels “oratores” eclessiàtics.
A través d’una significativa legitimació religiosa en el calvinisme, puritanisme, anglicanisme i altres corrents protestants, el treball passarà a ser vist com un signe de pietat i –inclús- de predestinació divina. Llavors i gràcies a aquest important canvi, la idea de que cal treballar i que això és bo, un manament diví i no un càstig expiatori s’estén a tots els estaments socials, incloent aristòcrates, burgesos i religiosos.
Significativament i apartant-se de les interpretacions productivistes, l’Islam sembla mantenir vinculada la idea d'esforç o jiyad a les vessants religioses de pietat, proselitisme, antihereticisme i antidescreença. S'han comentat molt els aspectes encara guerrers que avui hi ha en les concepcions més populars de jiyad.
Així p.e., uns s’esforçaran
per demostrar la seva probitat a través del seu èxit en les professions
lliberals (advocats, metges, professors...), amb activitats científiques no
remunerades (científics amateurs tant importants en la primeres etapes de la
Royal Society) o amb els antecedents de l’actual empreneduria (que ha
esdevingut obsessiva i per a tothom!).
Com veiem, des de l'època
que analitza l’Ètica protestant i l’origen del capitalisme de Max Weber, el
treball més que “expiació”, és sobretot senyal de pietat i de predestinació.
Això sí, sens dubte, més endavant a mesura que augmenti la desacralització
religiosa moderna serà senyal entre secular i resacralitzada -com diu Saragossa-
“d'una nova religió: l'economicisme”. Walter Benjamin ja fa un segle va avisar que el capitalisme havia esdevingut sacralitzat i una nova religió.
Al post INFERNS CAPITALISTES hem vist com el capitalisme reprodueix avui situacions assimilables als cercles de l'Infern de Dant. Saragossa apunta que inclús té la seva “patrologia” i “Pares de la seva Església: Fons Monetari Internacional, Banc Mundial del Comerç, Organització Mundial del Comerç, Banc Central Europeu, Banc Europeu d'Inversions o economistes especialitzats”, nous “dogmes teològics al voltant del credo econòmic” i nous “pecats” antieconomicistes. També hem vist que el capitalisme té avui els seus propis cercles de l'infern.
Al post INFERNS CAPITALISTES hem vist com el capitalisme reprodueix avui situacions assimilables als cercles de l'Infern de Dant. Saragossa apunta que inclús té la seva “patrologia” i “Pares de la seva Església: Fons Monetari Internacional, Banc Mundial del Comerç, Organització Mundial del Comerç, Banc Central Europeu, Banc Europeu d'Inversions o economistes especialitzats”, nous “dogmes teològics al voltant del credo econòmic” i nous “pecats” antieconomicistes. També hem vist que el capitalisme té avui els seus propis cercles de l'infern.
No comments:
Post a Comment