Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Dec 27, 2019

LA VIDA COM A OBJECTE POLÍTIC I ÈTIC





L’ètica s’ha ocupat sempre dels problemes vitals i l’ideal de “vida bona”. Ara bé, aquest vessant creix, esdevé pràcticament autònoma, més complexa i imperiosa a mesura que la humanitat augmenta el seu poder sobre la vida. I el mateix podem dir de la biopolítica vers la política tradicional. Dues causes s’hi sumen: el desenvolupament tecnològic que ofereix possibilitats abans impensables i l’aparició d’una societat (Gesellschaft segons Tönnies) més permissiva en aquestes qüestions que no la tancada Gemeinschaft o comunitat tradicional.

Durant la modernitat es va produir un enorme augment en la capacitat tècnica de modificació de processos vitals que abans eren deixats necessària i totalment a la dinàmica espontània de la naturalesa o a la “voluntat de Déu”. Culminava així una llarga trajectòria que expandia el domini humà i cada vegada havia d’assumir més complexíssimes decisions.

Amb la modernitat industrial, la humanitat ha d’encarar responsabilitats nascudes de les noves possibilitats que ella mateixa ha obert en medicina curativa o pal·liativa. Avui són habituals trasplantaments, pràctiques gerontològiques, allargament de la vida, enginyeria genètica…, absolutament impensables fa uns pocs anys. Hem de dirimir sobre noves tecnologies d’enorme potencial tant de destrucció com de positiva "construcció" del cos humà (radiologia, quimioteràpies, nanotecnologies…) i de l'ecologia mediambiental (canvi climàtic, desaparició d’hàbitats, extinció massiva d'espècies[1], etc.).

Totes aquestes novetats tenen immenses i profundes implicacions en les persones, la societat, la política i la naturalesa en general. Per això, la bioètica s’esforça per ajudar la humanitat a fer-se càrrec de les conseqüències i límits del seu creixent poder. Certament hi va haver un significatiu salt qualitatiu a la fi de la Segona Guerra Mundial, per l’escàndol provocat per les moltes derives especialment bàrbares que s’hi van produir. Els casos més extrems foren els horribles “experiments” presumptament "científics" duts a terme en presoners dels camps de concentració i extermini nazis. Però també eren brutals moltes de les pràctiques mèdiques, científiques i polítiques de les societats democràtiques avançades.

A partir d’aquí les reflexions bioètiques van avançar a marxes forçades, superant l’especialització tradicional i integrant els diferents àmbits científics, tècnics o polítics implicats i afectant tots els aspectes de la vida humana[2]. A més el seu impacte personal, subjectiu, singular i privat era en molts casos inseparable del col·lectiu, intersubjectiu, general i públic. Per què, com ja hem apuntat, la bioètica enllaça les més íntimes opcions vitals amb les socials, col·lectives i biopolítiques.

Sens dubte, el creixent reconeixement, regulació, protecció i legislació de les qüestions biopolítiques per part dels Estats és inseparable de la transformació de l’acció d’aquests vers el biopoder i la biopolítica. Per això moltes opcions bioètiques ja no són tractades només en termes de prohibicions, crims i càstigs penals (la “thanatopolítica” de Foucault) sinó –cada vegada més- d’acceptables i lliures opcions bioètiques.

La bioètica i la biopolítica es retroalimenten en una evolució que les fa indestriables en el fons. Són dues perspectives que –malgrat les diferències- coincideixen en avaluar i regular els nous desafiaments i possibilitats que la tecnologia i la societat modernes han obert per a l’espècie humana. Els humans per això s’han de fer càrrec d’una part molt més considerable del propi destí i –inclús- del conjunt de les espècies, sense poder relegar-la ni al simple mecanisme natural ni a la transcendència divina.

Cada vegada més, la humanitat ha de decidir que fer sobre més aspectes de la pròpia vida tant en l’individual i personal com en el social i col·lectiu. I això comporta una creixent complexitat en l’equilibri entre la llibertat individual i la legislació comuna, entre el que les persones poden decidir fer i el que la societat considera legal o ètic fer.

Així i malgrat els molts conflictes que emergeixen, Peter Berger destaca l’aparició d’un “pluralisme religiós[3] que trenca la territorialitat estanca de les religions tradicionals obrint un nou “mercat religiós” on l’individu pot prendre lliurement decisions abans castigadíssimes (p. ex. comportaments gais o convertir-se a altres confessions). Doncs similarment, molts individus es neguen a “enclaustrar-se” en els paràmetres fixats majoritàriament per la pròpia societat i s’obren a un creixent “pluralisme bioètic”, prenent decisions vitals totalment disruptives amb l’status quo.




Tenim un magnífic exemple de la creixent complexitat en els famosos quatre principis de la bioètica formulats per Tom L. Beauchamp i James F. Childress en 1979. Representen una gran revolució conceptual, social, ètica i (també) política. Significativament, els dos primers principis proposats per Beauchamp i Childress[4] es centren més en l'individu, mentre que els altres dos ho fan en el col·lectiu. 

Els dos primers volen reconèixer i respectar les persones implicades (p. ex. els malalts...) i les seves decisions bàsiques sobre el que consideren que és, en última instància, “la seva” vida[5]. Els dos darrers més aviat complementen aquestes qüestions amb les implicacions, condicions, responsabilitats i justícia col·lectivament considerades.

El principi d’autonomia de Beauchamp i Childress reconeix que els metges, les institucions i també –implícitament- la societat en conjunt tenen el deure de respectar el dret de les persones a decidir per elles mateixes sobre la seva vida (p.e. pel que fa als tractaments mèdics). Així queda minimitzat el paternalisme (o autoritarisme!) amb què tradicionalment metges i institucions solien tractar les persones, com si fossin “menors” o incapaces de comprendre adequadament la pròpia situació, les implicacions de tot plegat i –per tant- de decidir amb ple judici.

Al contrari es tracta de fer possible que les persones puguin fer-se càrrec de si mateixos i la seva situació per a prendre’n les necessàries decisions. Si es tracta p. ex. de tractaments mèdics això sol exigir esdevenir suficientment competents en la seva vida-salut i –per tant– poder “participar en la selecció del curs terapèutic” (Goberna 2009: 88), donant-ne el propi “consentiment informat” i d’acord a l'ideal de “Pacient Expert”.

El segon principi de Beauchamp i Childress també supera els pitjors paternalismes i autoritarisme de les institucions, reclamen que els individus prenguin les pròpies decisions bioètiques. És anomenat “de no maleficència" perquè compromet metges, institucions i la societat en general a actuar sempre i exclusivament en benefici dels implicats (p. ex. els malalts sota tractament). També comporta acceptar, reconèixer i promoure els legítims interessos i decisions personals dels implicats, evitant imposar-los valors, prejudicis i interessos aliens –ja siguin dels cuidadors o de la societat–.

En el tercer i quart principi (respectivament “de beneficència” i “de justícia”) s’actualitza “la tutela positiva” que les institucions bioètiques i biopolítiques cada vegada exerceixen més. Matisen l’obligació de seguir els dictats manifestats per les persones, quan objectivament es causen algun perjudici a si mateixes, es generen situacions d'inequitat social o comprometen els recursos i les possibilitats d'ajudar també a la resta de la societat.

Sembla que originalment aquests quatre principis no responien a cap jerarquia i s’havien d’aplicar o no segons les problemàtiques concretes. Nosaltres però considerem que el Principi d'autonomia és primordial perquè sempre que es pugui s’ha d’aplicar i introdueix el reconeixement radical de la voluntat informada de la persona sobre si mateixa. De fet, els tres principis restants introdueixen restriccions raonades a aquest principi primordial, trencant el privilegi individual amb interessos col·lectius, socials, a llarg termini i inclús de la vida en general.

Així hi ha circumstàncies en les quals les persones no poden decidir sobre si mateixes p. ex. quan tenen un greu dany cerebral, en el qual cas cal aplicar el Principi de beneficència. Aquí prenen la paraula ja el metge i/o els delegats de la societat (especialment en la mesura que tenen coneixements dels quals manca el malalt) i han d'actuar en benefici seu, promovent els seus legítims interessos i evitant-li prejudicis.

Això ens du al Principi de no maleficència (primum non nocere) que prohibeix accions que puguin causar danys p. ex. amb tractaments que malgrat tenir beneficis, provoquen malalties més importants. Finalment cal aplicar el Principi de justícia que té en compte els interessos socials, globals i a llarg termini (p. ex. sobre l'espècie humana o l'ecosistema terrestre), incloent-hi la més justa distribució dels recursos sanitaris i de tot tipus.

Com veiem tornem a enllaçar la bioètica més individual amb la biopolítica més global. Tota persona té dret a decidir sobre la vida personal (Autonomia) i –en tot cas- ser tractat segons els seus interessos objectius (Beneficència). Ara bé, tot és limitat pel principi de Maleficència que evita causar danys més rellevants a altri o a si mateix; i pel principi de Justícia que contempla els interessos globals i a llarg termini de la societat en conjunt, de l'espècie humana i de l'ecosistema viu com a tal.

Aquí apareix un nou conflicte que cal analitzar molt curosament perquè -com diu Foucault- introdueix la qüestió del “biopoder” que avui desvia les seves pràctiques més repressives i de prohibició, cap a la canalització i “governança positiva” de la vida de les poblacions. Aquí no es tracta simplement d’aprovar o prohibir certes opcions, sinó de fomentar aquelles que es consideren més adequades, inclús “seduint” l’individu i construint la seva “subjectivació”. No se’ns escapa que aquí hi ha subjacent un dels perills més inquietants de la biopolítica i del biopoder, l’anàlisi del qual només ha començat.

Malgrat haver estat pensats sobretot per a les decisions mèdiques, els quatre principis definits per Beauchamp i Childress impliquen gran part de l'ampli camp de la bioètica i, per què no?, de la biopolítica. Per això poden ser interpretats avui com molt més abastadors, ja que tenen el potencial d’esdevenir principis de gran abast i per a tota la societat en una època on les opcions que s’obren van creixent ràpidament i comporten decisions d’enorme responsabilitat i risc.

Tot i això, és d’enorme complexitat aplicar i compatibilitzar aquests quatre principis en la infinitat de casos concrets que les societats avançades generen. A més, aquestes problemàtiques no es poden encarar tan sols en relació amb els individus i les seves voluntats, ja que els actuals Estats biopolítics no poden ni volen mantenir-se al marge d'uns àmbits tan “vitals” i importants per a tothom. 

Són problemes “vitals”, tant perquè tenen a veure amb la vida de les persones i les seves subjectivitats, com també perquè són clau per a la societat i les pràctiques dels Estats biopolítics.


[1] Jordi Vallverdú (2009, Bioética computacional [e-Biotecnología: simbiosis de valores], Madrid: FCE) exposa detalladament molts dels conflictes bioètics nascuts amb les modernes tecnologies.
[2] María Dolores Vila-Coro Barrachina a La Bioética en la encrucijada. Sexualidad, aborto, eutanasia, (Madrid: Dykinson, 2003) proposa una complexa classificació de la bioética que va dels aspectes més teòrics abstractes (“meta-bioètica”) als socioculturals i històrics, passant pels més específicament mèdics i jurídics.
[3] Berger, Peter L. (2005) “Pluralismo global y religión” en Estudios públicos, Santiago de Chile, 98, otoño.
[4] Tom L. Beauchamp & James F. Childress (1999) Principios de ética biomédica. Barcelona: Masson.
[5] Significativament Josefina Goberna (2009) destaca la revolució mental que va representar en el seu moment el principi d'autonomia i el situa molt bé en la genealogia històrica dels principis bioètics. En clara oposició a tot “paternalisme”, destaca el creixent esforç per fer més efectiva l’autonomia de la gent amb la col·laboració dels professionals: models “interpretatiu” i/o “deliberatiu”, la recerca d'una “autonomia relacional”... Vegeu Josefina Goberna (2009) “Elecciones informadas: competencia y capacitación” en Margarita Boladeras (coord.) (2009) Ciudadanía y derechos humanos. Gobernanza y pluralismo, Barcelona: Horsori.

A partir de l'article "Integrar bioètica i biopolítica" de G. Mayos al llibre Vida i acció, Ricard Gómez-Ventura i Domingo Cabezas (eds), Marta Doltra, Carles José, Albert Llorca, G. Mayos i Antoni Saragossa, Barcelona, Dracmaycat Edicions, 2019, pp. 9-42. Paper ISBN - 978-84-09-13094-8, ebook ISBN - 9780244248048.

Vegeu els posts:



-       - BIOPOLÍTICA I MODERNITAT




No comments: