Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Dec 27, 2019

AVORTAMENT, EUTANÀSIA, SUÏCIDI I HOMOSEXUALITAT: PROHIBIR O TOLERAR?



Així, segons la interpretació de les Enquestes Mundials de Valors (WVS) de 1990 a 1996 en 65 països diferents (Inglehart i Welzel 2006: 75ss), l'oposició a l'avortament, a l'eutanàsia, al suïcidi i a l'homosexualitat manté un alt grau de correlació amb els “valors tradicionals[1]. En canvi, la seva defensa o tolerància es correlaciona amb els “valors seculars-racionals”.

Com que 1 seria una correlació perfecta i sense cap desviació, Inglehart i Welzel (2006: 71 i 75) calculen correlacions força altes amb els valors "tradicionals" dels que afirmen directament que l'avortament “mai no és justificable”: una correlació de 0'82. Respecte al rebuig de l'homosexualitat és del 0'77, de l'eutanàsia del 0'65, del suïcidi del 0'60  i del divorci de 0'56.

En altres ítems associats al rebuig de l'homosexualitat, les correlacions amb els valors tradicionals són fins i tot superiors (Inglehart i Welzel 2006: 76s): és del 0'83 per l'ítem “L'entrevistat rebutja com a veïns els estrangers, homosexuals i portadors de la sida” i de 0'73 per “El nen necessita una llar amb un pare i una mare per créixer feliç”. 

Si bé, com veiem, la formulació dels ítems inclou altres aspectes a més del rebuig-tolerància a l'homosexualitat i la pregunta és més indirecta, també els resultats es mouen en correlacions molt altes i comparables a altres ítems d'enunciació més directa (la qual cosa és considerat pels experts com un signe de veracitat en les respostes).

Correlacions tan altes com les que hem vist evidencien que les qüestions bioètiques esmentades generen una forta oposició en la població defensora dels anomenats “valors tradicionals”; mentre que generen molt menor oposició en la caracteritzada pels “valors racionals seculars” on són altament tolerats. Cal recordar a més que, en tots els casos, els ítems “bioètics” esmentats estan entre els més significatius i amb correlacions més altes. Així van ocupar entre el 3r i el 16é amb més correlació dins de la trentena d’ítems amb correlacions superiors a 0'40.


Per tant, valors bioètics considerats tan privats i personals com les actituds davant l'avortament, l'eutanàsia, el suïcidi o l'homosexualitat se situen entre els més significatius i confirmen la tesi que manifesten un important impacte social. Certament això ja era afirmat per molts estudiosos, però cap d’ells no disposava d’unes bases estadístiques i empíriques tan sòlides i detallades com les aportades per les WVS. 


Com ja van dir el filòsof Wilhelm Dilthey i el pare de la sociologia Émile Durkheim, els valors i experiències que anomenem “bioètics” es viuen personalment però dins de marcs compartits de naturalesa cultural, col·lectiva, social, intersubjectiva i material[2]. Per tant, tenen una vessant subjectiva però una altra intersubjectiva i socialment compartida. 





El canvi constatat dels valors bioètics assumits per una part estadísticament majoritària de la població reafirma que en gran mesura té causes socials intersubjectives. Les tendències bàsiques posades de manifest per les WVS s’han mantingut congruents des dels anys 1970, tot integrant agregats d'enquestes nacionals realitzades, analitzades i publicades per un equip conjunt d’experts del país amb d’altres d’internacionals. Això atorga gran versemblança a l'existència de síndromes que agrupen valors i que manifesten una clara vigència alhora que perceben, quantifiquen i objectiven significatives diferències geogràfiques, culturals, civilitzacionals, religioses...

Per això conclouen Inglehart i Welzel (2006: 79) que: “La variació transcultural està molt restringida. [... així] si les persones d'una societat donen molta importància a la religió[3], és possible predir la posició relativa de la societat en moltes altres variables, des de les actituds cap a l'avortament, el sentiment d’orgull nacional i el desig d’un alt respecte a l'autoritat, fins a les actituds sobre la criança i educació dels fills”.


Com veiem no desapareix el subjectiu, però sí que es veu influït per les circumstàncies socials, culturals, polítiques i històriques. Això és congruent amb la tesi foucaultiana –molt estesa en biopolítica- de què la subjectivació és un procés induït en gran mesura per i des del poder. Les WVS i Ronald Inglehart (2001: 365) mostren que hi ha una "relació sorprenentment estreta" en els valors sostinguts per les persones en funció "de si l'individu se sent o no segur respecte a la seva supervivència. La inseguretat accentua la necessitat de predictibilitat i de normes absolutes. Un sentiment de seguretat, en canvi, condueix a normes relativament permissives i flexibles."

Com veiem, Ronald Inglehart postula un vincle molt fort entre els contextos socials de pobresa i d'inseguretat que influeixen decisivament en els valors defensats per les persones que hi viuen. El gaudi sostingut de certs nivells de riquesa i –encara més- de seguretat –especialment en els moments formatius de la joventut- fomenta actituds bioètiques i biopolítiques més permissives i flexibles. Per tant, el canvi en els valors bioètics, en lloc de tenir a veure simplement amb caràcters, personalitats o subjectivitats bàsicament idiosincràtics i particulars, es veu marcat també (i sense negar les singularitats) pels contextos socials i històrics on es viu.

Inglehart i Welzel (2006: 10) consideren que “Tradicionalment, la família representa la unitat de reproducció bàsica […] Per tant, les cultures tradicionals tendeixen a condemnar durament tot el que pot ser una amenaça per a la reproducció i la criança dels fills en el mitjà familiar, com l'homosexualitat, el divorci i l'avortament. Però les societats postindustrials amb institucions de benestar sòlides i desenvolupades ja no exigeixen una família forta per sobreviure. Aquestes normes rígides perden gradualment la seva funció i es concedeix més espai a l'autoexpressió individual. Això no passa de la nit al matí”. Inglehart i Welzel (2006: 169) detecten inclús que “les normes que recolzen la família biparental heterosexual s'estan debilitant per diverses raons, des de l'aparició de l'estat del benestar fins a la disminució substancial de les taxes de moralitat infantil”.

Davant hipòtesis tan àmplies, cal tenir en compte que –primer- hi ha molts altres mecanismes més concrets, immediats i històricament limitats que la matisen[4] i n’afecten la tendència a llarg termini. En segon lloc, la tendència esmentada depèn de què es conservin les condicions de relatiu progrés material i de seguretat existencial. Així i en comentarem algun exemple destacable, les WVS detecten significatius canvis quan alguns sectors pateixen importants canvis en el seu nivell de vida i de seguretat. Llavors, aquella població manifesta una clara inversió en la tendència anterior. En tercer lloc i donades les desigualtats socials, algunes tendències són apreciables només en la part de la població mundial que experimenten efectivament les mencionades causes.

Inglehart i Welzel (2006: 169) sostenen “una pauta generalitzada” que mostra un gir en els valors bioètics: les societats avançades “donen suport molt més a l'avortament, el divorci, les relacions extramatrimonials, la prostitució i l'homosexualitat” que no les tradicionals. A més, i com a contrapartida lògica, Inglehart i Welzel (2006: 169, nota 9) constaten que creix la intolerància a “tot allò que viola els drets civils, la integritat personal i la dignitat humana”.





[1] Per ser poc significativa per a la nostra anàlisi, prescindirem de la discutida distinció que fa Ronald Inglehart entre “valors tradicionals” i “valors de supervivència”. Hi ha una clara correlació (sinó identitat) entre ells i, per això, parlarem indistintament de “valors tradicionals”. També deixem per a futurs treballs les molt interessants distincions proposades per Ronald Inglehart entre valors “materialistes” i “postmaterialistes”, “posmoderns” o “autoexpressivistes” (segons els diversos desenvolupaments concrets que ha anat fent de la seva tesi bàsica).

[2] Vegeu el nostre estudi preliminar a W. Dilthey (1997) Hermenèutica, filosofia, cosmovisió, Barcelona: Editorial 62.

[3] Pràcticament a totes les enquestes, els ítems o proposicions amb una correlació més alta amb els valores “tradicionals” són: “Déu és molt important en la vida de l’entrevistat” amb un 0,91 (Inglehart i Welzel 2006: 71) i “La religió és molt important en la vida de l’entrevistat” fixada en un 0’89 (Inglehart i Welzel 2006: 75).


[4]  Vegeu per exemple l’argumentació d’Inglehart i Welzel (2006: 64) sobre l’expansió del fonamentalisme religió i els renovats atacs a l’avortament o al matrimoni homosexual durant les darreres dècades.

A partir de l'article "Integrar bioètica i biopolítica" de G. Mayos al llibre Vida i acció, Ricard Gómez-Ventura i Domingo Cabezas (eds), Marta Doltra, Carles José, Albert Llorca, G. Mayos i Antoni Saragossa, Barcelona, Dracmaycat Edicions, 2019, pp. 9-42. Paper ISBN - 978-84-09-13094-8, ebook ISBN - 9780244248048.

3 comments:

toni prat said...

i tu què n'opines... ???

Gonçal Mayos Solsona said...

Són 6 posts seguits, resultat d'un article.

Gonçal Mayos Solsona said...

Evidentment l'article és meu i hi vaig dir força coses.