Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Dec 27, 2019

BIOPOLÍTICA I MODERNITAT



Així com “Bio-Ethik” és un terme ja documentat el 1927 en un famós article del teòleg protestant i filòsof Fritz Jahr, “biopolítica[1] és un terme popularitzat pel filòsof Michel Foucault força posteriorment. En principi i de forma significativa, els dos termes neixen sense massa relació entre si i com si tinguessin molt poc a veure les respectives problemàtiques. 

Breument podem sintetitzar que la biopolítica estudia l'acció i les pràctiques dels Estats moderns que assumeixen com a tasca essencial de la seva “governabilitat” o “governança”[2]: fomentar, regularitzar i normativitzar els diferents aspectes de la vida de "la seva" població.

Paral·lelament es pot entendre la “biopolítica” en relació a l'activisme crític que reacciona davant el creixent impacte del "biopoder". És un activisme multiforme que denuncia els mecanismes, disciplines, pràctiques i tecnologies a través dels quals l'Estat biopolític imposa els seus objectius a la vida humana. Donat el domini tecnològic i planetari avui assolit per la humanitat, imposa els seus objectius a tota la vida en general (inclús extingint espècies senceres).

Principalment, la crítica biopolítica es proposa desmuntar (o almenys moderar) el control que exerceix el biopoder estatal i moltes empreses per “normalitzar”[3] la vida dels ciutadans. A més vol salvaguardar l'autonomia i riquesa de les formes de vida. 

Per tant, bioètica i biopolítica tornen a coincidir en el fet que ambdues han sorgit sota l'aprenentatge i impacte dels desenvolupaments mèdics, tecnològics… però també socials i polítics de la modernitat. Es tracta de dues trajectòries paral·leles que cada vegada més s’han de vincular i retroalimentar, perquè remeten al mateix fet bàsic: la humanitat moderna (amb els seus poderosos Estats i disciplines tecnocientífiques) ha adquirit el poder de transformar profundament els fonaments de la vida humana i de tota la natura. 

Aquest nou poder requereix una nova responsabilitat, en la que pràcticament és impossible distingir el polític de l’ètic. La potència d'intervenció tecnològica transforma radicalment la relació que fins ara la humanitat ha mantingut amb la vida. Tant la pròpia com d’altres espècies, tant dels individus com de les societats! És essencial no minimitzar ni obviar aquest fet disruptiu que canvia totalment la condició humana, i que converteix la bioètica i la biopolítica en qüestions essencials del futur (especialment si van unides).

Certament, tots els Estats preindustrials procuraven gestionar fets “biopolítics” com p. ex. el nombre d'habitants del seu territori, però bàsicament els consideraven circumstàncies naturals i el seu poder sobre elles era molt limitat enfront p. ex. del medi ambient. En canvi, els Estats industrialitzats i, encara més, els postfordistes disposen de poderosos mecanismes de control tecnològic de la vida en general. Així, Foucault destaca que la població s'ha convertit en un recurs maximitzable, el més important i per tant el que més “pre-ocupa” al poder. La “societat del coneixement” postfordista no fa sinó augmentar aquesta tendència, en la mesura que genera una enorme competència global bàsicament en funció de les capacitats cognitives, innovadores i creatives de la població.

És quelcom propi de la modernitat si bé Giorgio Agamben associa la despossessió política dels drets fonamentals i “vitals” dels ciutadans a la figura de l’homo sacer[4] del dret romà. Per dir-ho breument, es refereix a la dràstica reducció del ciutadà a nuda vita (al mer existir biològic sense cap dret civil) que, a partir d’aleshores, qualsevol podria matar sense que això constituís cap delicte. Significativament però, Agamben associa la figura de l'homo sacer amb el modern “estat d'excepció” pensat per Carl Schmitt.

Malgrat no utilitzar els termes “biopolítica” ni bioètica, el sociòleg comparatiu i històric Michael Mann[5] documenta l'augment de les neteges ètniques i dels genocidis en la modernitat, i els vincula precisament[6] al biopoder i els seus cada vegada més poderosos mecanismes. Més enllà dels comportaments bàrbars que solen acompanyar a la humanitat en totes les èpoques, Mann mostra l’increment exponencial –en nombre i virulència- dels genocidis durant la modernitat. Ho relaciona tant al poder exterminador dels nous mecanismes de biopoder, com a la por que genera en els poderosos la creixent influència que la població va adquirint amb el vot i la democràcia.

També Paolo Virno[7] vincula la rellevància actual de la biopolítica a la deriva moderna del capitalisme. El neoliberalisme cada vegada està més obsessionat pel productivisme, fins al punt que considera el cos i la vida humana exclusivament com a elements de producció i consum. D'aquí la dessacralització actual (denunciada des de contextos religiosos[8], però també visible en els seculars) que porta a l'absoluta perduda de sentit de les experiències corporals no productivistes ni consumistes[9]

Així, a partir del mite d'un progrés mèdic imparable, actualment es pretén que tota experiència de dolor sigui eliminada farmacològicament. També nocions tradicionals de “sacrifici, servei o cura" tendeixen a ser substituïdes per contractes amb retribució monetària. I solen caure en un pietós oblit conceptes d’arrel religiosa com “pecat”, “abstinència” o “autorepressió”.

Per això mateix, només en el “cos” atlètic dels esportistes d'elit sembla valorar-se avui l'esforç, la suor, la capacitat de sofriment i el sacrifici. Sembla que desapareguin la “mística” militar de l'honor, el valor i “la ferida de guerra”; fins al punt que alguns neocons nord-americans consideren que amb aquests valors els Estats Units perden també l'oportunitat de garantir el seu “imperi”.

Significativament el cineasta americà Clint Eastwood es mostra preocupat per aquestes qüestions en films com Sense perdó (1992), Million Dollar Baby (2004) i molt abans El sergent de ferro (1986). Destaquem el potent díptic Cartes des Iwo Jima (on mostra el sense sentit últim de la mística guerrera) i Banderes dels nostres fills (on ridiculitza la seva banalització i instrumentalització biopolítica) que va dirigir el 2006.

Sembla que en l'actualitat aquests valors estan condemnats a desaparèixer, perquè les subjectivitats i els cossos, els Estats i la societat sencera, s’estan adaptant al predomini del productiu (que inclús colonitza el consum). Per això s’imposen valors i desitjos que encaixen amb el sistema productiu per sobre dels tradicionals i –inclús- de les idiosincràsies personals.

Se’ns dirà que la gran distància “disciplinar” que avui és perceptible entre la bioètica i la biopolítica té altres motius que la diferència entre l'anàlisi de l’Ètica centrada en la persona i els aspectes polítics, institucionals i col·lectius. Així tenim la potent tradició d'estudis bioètics vinculats a opcions morals i a valors religiosos, que són una de les fonts primeres de la bioètica actual i que, normalment, poc tenen a veure amb els estudis “biopolítics”.

Recordem que, però, les religions solen remetre's a uns valors morals, mai totalment individualitzats ni deixats a la simple apreciació personal dels creients. Inclús, les grans religions monoteistes afirmen partir de valors “universals” (noció explícitament inclosa en l'etimologia de “catolicisme”), absoluts o, almenys, intersubjectivament fonamentats. A més i és font d'un gran debat en l'actualitat, per a amplis sectors socials els valors arrelats en la religió es presenten explícitament com més determinants, absoluts, universals i intersubjectius que qualsevol altre valor moral o polític, incloent-hi els “drets humans” provinents de la il·lustració revolucionària occidental.

Però no és aquest el tema del nostre article, tot i que volem superar l'escissió entre valors normativitzats socialment per les grans religions i ideologies polítiques, i els valors subjectius més vinculats a decisions personals, subjectives i idiosincràtiques. Tampoc entrarem en els molts estudis teòrics actuals que vinculen la construcció de la subjectivitat i la personalitat a la influència de les pràctiques socials, polítiques i les experiències intersubjectives.

Ens limitarem a exemplificar la profunda interrelació del subjectiu i l’intersubjectiu, el personal i el col·lectiu, utilitzant les Enquestes Mundials de Valors (WVS) dirigides per Ronald Inglehart. Amb alguns exemples extrets d'aquestes rigoroses i contrastades enquestes, mostrarem la relació d'alguns valors presumptament subjectius (sobre l'avortament, l'eutanàsia i l'homosexualitat) amb aspectes més “intersubjetius” vinculats a l’evolució social

Així Ronald Inglehart i el seu extens equip internacional estableixen rigorosament una significativa evolució en les actituds dels “públics” analitzats. Segueixen pautes generals associades a algunes circumstàncies bàsiques de les societats, com per exemple, el grau de riquesa i seguretat existencial assolits en general o, almenys, en alguns dels seus grups majoritaris.



[1] Michel Foucault (1979) La Historia de la Sexualidad, Volumen I: La Voluntad de Saber, México: S.XXI i (2007) Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978-1979), México: FCE. Vegeu també el magnífic estudi de Javier Ugarte Pérez (2006) "Biopolítica. Un análisis de la cuestión" en la revista Claves de Razón Práctica.

[2] “Gouvernementalité” es un terme usat per Foucault p. ex. a “La gubernamentalidad” (M. Foucault, 1999, Estética, ética y hermenéutica, Barcelona: Paidós). Avui però s’usa molt menys generalitzadament que el de “governance” que ha esdevingut una icona molt més popular i políticamente correcta. Segurament tan divers impacte dels dos termes en l’actualitat rau en què el segon ha estat escollit per l’establishment internacional anomenat “consens de Washington”. Vegeu J. Williamson (2009). “A short history of the Washington Consensus”. Law & Bus. Rev. Am., 15(7), 7-23. https://scholar.smu.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.es/&httpsredi r=1&article=1381&context=lbra i José A. Estévez (2009 “Gobernanza y racionalidad discursiva” en Boladeras, 2009).

[3] Malgrat que manifesten una notable diversitat, coincideixen en reaccionar a les pràctiques biopolítiques tant dels Estats com del capitalisme turboglobalitzat una munió de moviments crítics, llibertaris, anticapitalistes i d’alguna manera “revolucionaris” que van des de l’activisme pacifista altermundista al neoobrerisme d’Antonio Negri y Michael Hardt, passant pels influents teòrics de les pràctiques polítiques emergents como Michel Foucault, Gilles Deleuze, Félix Guattari o Giorgio Agamben.

[4] Vegeu p. ex. els dos primers volums 1. El poder soberano y la nuda vida i 2. Estado de excepción en la sèrie de Giorgio Agamben Homo sacer, Valencia: Pre-Textos.

[5] Michael Mann (2009) El lado oscuro de la democracia. Un estudio sobre la limpieza étnica, Valencia: Universidad de Valencia.

[6] Vegeu “La barbarie analizada (Michael Mann, El lado oscuro de la democracia. Un estudio sobre la limpieza étnica” de G. Mayos a Pasajes de Pensamiento Contemporáneo, núm. 33, otoño 2010, p. 145-151.

[7] Paolo Virno (2003) Gramática de la multitud. Para un análisis de las formas de vida contemporáneas, Madrid: Traficantes de Sueños.

[8] G. Mayos “De la «muerte de Dios» a la «revancha de Dios»: política, cultura, terrorismo…” a Clivatge. Estudis i testimonis sobre el conflicte i el canvi socials, núm. 6, 2018.


[9] Vegeu p. ex. Franco Berardi Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva, Buenos Aires: Caja Negra, 2017.

A partir de l'article "Integrar bioètica i biopolítica" de G. Mayos al llibre Vida i acció, Ricard Gómez-Ventura i Domingo Cabezas (eds), Marta Doltra, Carles José, Albert Llorca, G. Mayos i Antoni Saragossa, Barcelona, Dracmaycat Edicions, 2019, pp. 9-42. Paper ISBN - 978-84-09-13094-8, ebook ISBN - 9780244248048.

Vegeu els posts:
-       - BIOPOLÍTICA I MODERNITAT

No comments: