Reivindico aquell antic sofà a dos o més persones que s’anomenava Confident. La gent i inclús les possible parelles s’hi asseien mirant en direccions contràries i separades castament per un llarg braç en forma de “S”.
Gonçal Mayos PUBLICATIONS
Gonçal Mayos PUBLICATIONS
ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...
Mar 29, 2020
CONFIDENT: EL DISPOSITIU
Hi ha "dispositius" que són visiblement complexos i d'altres que aparentment són molt senzills. Sovint passa -però- que els que semblen més simples no ho són tant i, a més, poden tenir més impacte social, psicològic i històric del que sembla. Un d'ells ens ocupa aquí.
Reivindico aquell antic sofà a dos o més persones que s’anomenava Confident. La gent i inclús les possible parelles s’hi asseien mirant en direccions contràries i separades castament per un llarg braç en forma de “S”.
Reivindico aquell antic sofà a dos o més persones que s’anomenava Confident. La gent i inclús les possible parelles s’hi asseien mirant en direccions contràries i separades castament per un llarg braç en forma de “S”.
Cal destacar que el mateix dispositiu del braç-espatller que separava els cossos entre sí en pseudocompartiments individuals, permetia fer-se confidències íntimes en públic però –alhora- sense que
fos evident.
Cadascú seia mirant vers un horitzó
divers de la sala, de la festa, de la gent... Per tant s’hi podien seure
desconeguts o gent que en absolut pensaven dirigir-se la paraula, perquè
literalment el seu horitzó visual tenia molt poc a veure. Era per tant un dispositiu tremendament individualitzador i repressor... o potser no!
Mar 21, 2020
CONFINAMENT: RETORN A L'EXCLUSIVISME?
La societat del
confinament està canviant profundament els hàbits i les subjectivacions? Nega l’ideal immediatista de
presencialitat?
La societat del
confinament tornarà a fer exclusiu el viatjar? Trenca el model “low cost” de turisme i consum? El retorna a l’elitisme aristocratitzant dels orígens?
El “jo hi he estat” tornarà a ser molt limitat i elitista? De nou serà
només patrimoni d’una nova i molt reduïda jet-set o jet-society?
Mar 17, 2020
SOCIETAT DEL CONFINAMENT: EL MÓN QUE VE?
Mar 9, 2020
Vídeo sobre economia i actualitat
Vídeo del debat sobre 'Economia i actualitat' entre Gonçal Mayos i Jordi Martí, i moderació de Jordi Planes. Al programa Des dels ulls d'un coach, dimarts, 03 Març 2020 a ETV.
Mar 2, 2020
POSTDISCIPLINARIEDAD JURÍDICA: PAULO CUNHA
Me gusta la gente que, precisamente por tener una
enorme humanidad, se sienten escindidos e incluso viven errantes entre los
muchos intereses humanos que les impulsan. Gente del Renacimiento que necesita
vivir muchas vidas para satisfacer su enorme humanidad. Es un placer celebrar
la rica mezcla de derecho y vida, con filosofía, política, poemas, prosas críticas,
reflexiones personales, acuarelas, óleos… presente en la polifacética obra de Paulo.
Es un
honor terrible y maravilloso que te pidan hablar sobre él. Y sin duda es
apabullantemente desvergonzado hacer aceptado, aunque solo sea para rememorar
el origen del lenguaje. Aquel acto humanizante que imagino surgiendo de un
grito de aviso aún indiviso y muy poco preciso que tan solo farfullaba algo así
como: ¡Eh mirad qué interesante o cuan peligroso es!
DERECHO FILOSOFANTE, CURATIVO, NOMOÉTICO Y HUMANIZANTE
Hubo un tiempo, en el que el derecho acogía más
habitualmente “humanidades” desbordantes como Paulo Ferreira da Cunha. Entonces,
como hoy Paulo, el derecho era inseparable de otros saberes humanos como la
filosofía, las artes, la buena escritura y la mejor retórica, la historia, la
teología, la medicina…
Feb 23, 2020
SENTIMENTS EN DONES I HOMES. DIFERÈNCIES POLÈMIQUES I ESCLARIDORES
Els homes tenen més por als seus
sentiments que les dones? O són uns sentiments de divers tipus? Els dels homes serien més explosius,
simples, directes, violents, egocèntrics i individualitzats; els de les dones més subtils,
complexos, dilemàtics, reelaborats, relacionals i vinculats a altri?
Tradicionalment s’ha considerat que hi ha dos sistemes molt diferenciats de gestió dels sentiments en funció del gènere masculí o femení. Inclús alguns consideraven que el “masculí” pròpiament no tenia a veure amb els sentiments, sinó en tot cas a les passions, En canvi, tot allò sentimental era més pròpiament patrimoni “femení”.
Tradicionalment s’ha considerat que hi ha dos sistemes molt diferenciats de gestió dels sentiments en funció del gènere masculí o femení. Inclús alguns consideraven que el “masculí” pròpiament no tenia a veure amb els sentiments, sinó en tot cas a les passions, En canvi, tot allò sentimental era més pròpiament patrimoni “femení”.
Feb 14, 2020
PORTA D'OBERTURA DOBLE?
Una porta amb dues
manetes, l'una a la dreta i l'altra a l'esquerra. També té frontisses a les
dues bandes?
Amb elles difícilment s'obriria i sense elles cauria o quedaria
solidificada amb la paret. Les frontisses permeten que giri la porta,
s'obri i, per tant, ens deixi el pas
lliure.
Ara bé per a que pugui moure’s, cal un eix fix i estable que l'ancora
al seu marc i, finalment, a la paret.
Per això, malgrat que les
dues manetes suggereixen un augment de llibertat, en realitat la impedeixen. En
lloc d'obrir-se alhora a la dreta i a l'esquerra, la porta queda bloquejada. Deixa de
ser creuable i es limita a ser un simulacre que, en realitat, esdevé
mur.
Feb 3, 2020
MEMÒRIA DE FORMA O RECUPERACIÓ DE LA PRÒPIA CONFIGURACIÓ
Alguns materials físics sintètics tenen “memòria de
forma”: poden recuperar la figura que tenien abans de ser deformats.
Normalment aquest “record” es manifesta quan se’ls
escalfa, magnetitza o aporta energia.
La filosòfica “aigua embotellada” de Toni Prat (vegeu la imatge adjunta) mostra “memòria de forma”. No només adquireix la forma del receptable que la conté, que és una característica de tots els líquids. A més tendeix a conservar-la quan és vessada lliurement! Cosa que els líquids no solen fer mai. Per això són líquids!
Jan 25, 2020
RECONOCIMIENTO: CONTEMPORANEIDAD DESDE HEGEL
Hegel es el filósofo por antonomasia de la libertad y del
reconocimiento. Aún más es el filósofo de una libertad para la cual el
reconocimiento (Anerkennug) es esencial, y de un reconocimiento que tiene la
libertad como esencial.
Es evidente que sin libertad no hay auténtico reconocimiento, quizás tan solo tolerancia o cierto respeto paternalista, pero no pleno reconocimiento. Por ello no debe sorprender que tengan una enorme influencia hegeliana los grandes teóricos y defensores actuales de una libertad inseparable del reconocimiento individual y colectivo. Y esa cuestión es inseparable de la recepción de la filosofía hegeliana de la historia y de su “pariente” la Fenomenología.
Es evidente que sin libertad no hay auténtico reconocimiento, quizás tan solo tolerancia o cierto respeto paternalista, pero no pleno reconocimiento. Por ello no debe sorprender que tengan una enorme influencia hegeliana los grandes teóricos y defensores actuales de una libertad inseparable del reconocimiento individual y colectivo. Y esa cuestión es inseparable de la recepción de la filosofía hegeliana de la historia y de su “pariente” la Fenomenología.
Jan 20, 2020
POESOFEMES - POEMES VISUALS
Intercalar poemes visuals de Toni Prat i poesofemes
de Gonçal Mayos els superposa
inevitablement. Interpel·len l’amable lector i assumeixen els riscs que els vinculi.
No és, però, cap joc de “ventríloc”. Els poesofemes no verbalitzen els poemes visuals, ni aquests en són cap imatge equivalent.
Són dues provocacions paral·leles però especialment amicals. Obren un diàleg amb comuna i
diversa voluntat de captivar el lector. Volen fer
gaudir... i pensar. El lector és cridat a la joia de la poesia, de la filosofia, del concepte
i, sobretot, de la metàfora.
Dec 27, 2019
AVORTAMENT, EUTANÀSIA, SUÏCIDI I HOMOSEXUALITAT: PROHIBIR O TOLERAR?
Així, segons la interpretació de les Enquestes Mundials de Valors (WVS) de 1990 a
1996 en 65 països diferents (Inglehart i Welzel 2006: 75ss), l'oposició a l'avortament, a l'eutanàsia, al suïcidi i a
l'homosexualitat manté un alt grau de correlació amb els “valors tradicionals”[1].
En canvi, la seva defensa o tolerància es correlaciona amb els “valors
seculars-racionals”.
OCCIDENT I ISLAM: DIVERGÈNCIES BIOÈTIQUES I BIOPOLÍTIQUES
Es constata la sorprenent escissió
entre les anàlisis biopolítiques i les bioètiques també en el distanciament
entre Occident i l’Islam. De l’una banda, els règims i governs de països
musulmans estan assumint amb notable celeritat molts paràmetres d’una
governança biopolítica molt similar als occidentals i, a més, sense gaire
resistència per part de la població. En canvi, passa tot el contrari en moltes
qüestions bioètiques vinculades a les relacions dels gèneres. Aquí es percep
sovint el rebuig de sectors prou importants per a imposar agendes en les
societats musulmanes clarament inverses a les occidentals.
RETROCÉS EN ELS VALORS BIOÈTICS
Hem destacat que la “pauta generalitzada” detectada
per Inglehart en les Enquestes Mundials de Valors només es manté en contextos de certa estabilitat
material i seguretat físicoexistencial. Per tant, en cas contrari, les actituds
i el canvi de valors han de mostrar algun tipus d’inversió en aquesta “pauta
generalitzada”.
BIOPOLÍTICA I MODERNITAT
Així com “Bio-Ethik” és un terme ja documentat el 1927
en un famós article del teòleg protestant i filòsof Fritz Jahr, “biopolítica”[1]
és un terme popularitzat pel filòsof Michel Foucault força posteriorment. En
principi i de forma significativa, els dos termes neixen sense massa relació entre si i com si tinguessin molt poc a veure les respectives problemàtiques.
Breument podem sintetitzar que la biopolítica
estudia l'acció i les pràctiques dels Estats moderns que assumeixen com a tasca
essencial de la seva “governabilitat” o “governança”[2]:
fomentar, regularitzar i normativitzar els diferents aspectes de la vida de
"la seva" població.
LA VIDA COM A OBJECTE POLÍTIC I ÈTIC
L’ètica s’ha ocupat sempre dels problemes vitals i
l’ideal de “vida bona”. Ara bé, aquest vessant creix, esdevé pràcticament
autònoma, més complexa i imperiosa a mesura que la humanitat augmenta el seu
poder sobre la vida. I el mateix podem dir de la biopolítica vers la política
tradicional. Dues causes s’hi sumen: el desenvolupament tecnològic que ofereix
possibilitats abans impensables i l’aparició d’una societat (Gesellschaft segons Tönnies) més
permissiva en aquestes qüestions que no la tancada Gemeinschaft o comunitat tradicional.
BIOÈTICA I BIOPOLÍTICA: TAN PROP, TAN LLUNY
No és gens estrany que en l’època de domini de la
biopolítica, s’hagi expandit tant la bioètica. Més enllà de la proximitat
terminològica, sobretot comparteixen una profunda naturalesa comuna. Si la vida
de la població ha esdevingut la principal qüestió política, les grans opcions
bioètiques (per exemple, l’avortament, l’eutanàsia, l’homosexualitat, el
divorci…) han esdevingut claus tant en la vida de les persones individuals com
de les societats.
Dec 24, 2019
Doctorat en Ciutadania i Drets Humans
En les democràcies de qualitat (però també fora d’elles), la
ciutadania s’està apoderant i assumeix més agència, i els Drets Humans
esdevenen el marc bàsic reivindicatiu. Des d’una perspectiva inter i transdisciplinar, cal sintetitzar les grans estructures, els pensaments mes influents i els fets sociopolítics
en la seva complexitat i accelerat canvi.
Cal analitzar les institucions estatals i
internacionals, la societat civil, l’economia, els conflictes, les lluites, les
discriminacions... en relació a les formes de vida, les subjectivacions, les
ideologies, les cultures, el gènere i la racialitat, els valors ètics i les
transformacions actuals en la condició humana.
Dec 22, 2019
RECONSIDERAR A TORTURA??
Sobre Vingança, Discurso de ódio & Tortura nos oferece uma detalhada fenomenologia e sociologia desses fenômenos complexos. Em sua análise, o professor Simões assume a condenação moral da vingança, ódio e - evidentemente – da tortura.
É por isso que ele se concentra em analisar como - apesar da rejeição ética - múltiplos fenômenos de vingança, práticas de discurso de ódio e tortura persistem em nossas sociedades. Indo um pouco além, ele se questiona sobre sua condição de possibilidade e por que algumas de suas práticas mais abjetas são executadas mesmo em regimes que se pretendem democráticos.
Dec 19, 2019
CORTE O CÍRCULO DE ÓDIO, VINGANÇA E TORTURA
A racionalização da vida sob o estado moderno prometeu cortar a interminável dinâmica social das vinganças, ódios, ofensas e tortura. A Organização das Nações Unidas globalizou essa mesma aspiração, incluindo guerra, extermínio, limpeza étnica, genocídio...
Mas, como Mauro Cardoso Simões observa em Sobre Vingança, Discurso de ódio & Tortura, estamos diante de barbáries desumanas que persistem, embora muitas vezes de maneiras encobertas. E, portanto, devem ser pensadas profundamente. Além da vingança, o discurso de ódio ou a tortura não foram plenamente eliminados hoje. Sobrevivem perturbadoramente, são justificados e até renascem com força incomum.
Subscribe to:
Posts (Atom)