Què ens ensenyen els personatges clàssics i com estructurar-ne el conflicte bàsic?”
La literatura, la mitologia i la
filosofia ens donen grans models de caràcters, personalitats i mentalitats
humanes: Ulisses i Medea, Antígona i
Èdip, Tristany i Isolda, Faust i Hamlet, Don Juan i el Misantrop, Moll Flanders
i Robinson Crusoe, Pamela i Mme. Meurteuil, Fanny Price i Julien Sorel, Werther
i Karènina, Dr. Givago i La Colometa, Leopold Bloom i ‘l’home sense qualitats’...
La riquesa és enorme i la complexitat màxima. Intentarem orientar-nos i debatre sobre la naturalesa d’aquests personatges i, si és possible, vincular-los a les necessitats, conflictes i aspiracions d’algunes societats històriques. Quants homes i dones ‘reals’ han sigut, s’han sentit i han estat marcats per vicissituds similars?!
El treballar amb personatges ficticis,
però molt profundament desenvolupats en obres concretes que són claus en la
nostra cultura, ens permet analitzar i debatre d’una manera més concreta,
objectiva i crítica. En les seves obres, els clàssics ens donen un material a
pensar, alhora molt suggestiu i molt precís. Si aconseguim entendre aquests
personatges i obres potser podrem entendre millor altri i a nosaltres mateixos.
2. OBJECTIUS
Els principals objectius del curs són:
•
Aprofundir en els personatges i les formes de vida
codificades en algunes obres clau de la literatura, la mitologia i la filosofia.
•
Analitzar-ne les característiques bàsiques.
•
Debatre la seva rellevància per comprendre persones
i societats ‘reals’.
• Reflexionar sobre aquest ‘experiment’, que no vol ser totalment científic però sí apassionant i lligat a la condició humana.
3. PROGRAMA
1. Introducció i problematització de
‘l’experiment’ proposat
2. Personatges
marcats pel destí. On comença i acaba el propi destí? Com encarnar-lo? És
possible deslliurar-se’n? És individual o també col.lectiu? Qui destina? Aquests
personatges superen el model de ‘sóc el que som’?
3. Controlar racionalment la pròpia
vida. Com fer-se a si mateix? El principi de realitat s’imposa al de plaer? Soc
el que vull o vull ser el que puc aconseguir? Què cal sacrificar a la raó i
fins a on?
4. Subjectivitats expressivistes i les
seves paradoxes. Costos i límits de la lluita per autoexpressar-se i ser
reconegut. És bogeria voler arribar a ser el que s’és i realitzar tot el propi
potencial? L’autenticitat pot ser fictícia?
5. Antiherois, però no necessàriament
pitjors. És possible actuar eficaçment? Com superar la banalitat vital? Soc una
passió inútil? Un perill més present avui que en d’altres èpoques històriques?
6. Debat sobre l’aplicabilitat dels
models analitzat a persones i societats ‘reals’
4. METODOLOGIA
El curs alternarà les classes magistrals i els debats sobre els diversos punts del programa. Es recomana una actitud oberta, proactiva i participativa. L’objectiu no es tant l’erudició infinita sobre les obres clàssiques, com la reflexió i comprensió dels models humans que proposen. No obstant això, l’erudició és important per a determinar amb rigor la naturalesa i característiques dels personatges. Aquí no es tracta tant de fantasiejar sobre el que podrien ser, com aclarir-nos sobre les opcions que defensen i les actituds que condemnen. També es tractarà d’aplicar la comprensió aconseguida sobre aquests personatges clàssics per analitzar i entendre les societats a què son vinculats. I tal vegada comprendre algunes tendències humanes.
5. BIBLIOGRAFIA
Es recomana la lectura, rememoració i reflexió sobre els personatges i obres clàssiques citats i que el professor anirà especificant al llarg de curs. Com que és totalment impossible llegir-ho tot, es recomana consultar habitualment obres generalistes rigoroses com la Historia de la literatura universal de Martí de Riquer y José María Valverde (10 volums, 1985, Barcelona: Planeta; que s’ha reeditat a Gredos i altres editorials, i sol estar consultable en totes les biblioteques). També pot ser útil consultar el bloc http://goncalmayossolsona.blogspot.com/ i el web universitaris http://www.ub.edu/histofilosofia/gmayos_old/index.html de Gonçal Mayos.
Pel què fa a
bibliografia secundària, poden consultar-se les següents obres:
Argullol, Rafael (1984) El héroe y el único, Madrid: Taurus.
Barzun, Jacques (1961) Classic, Romantic and Modern,
Chicago: University Chicago Press.
Berlin, Isaiah (2002) El
erizo y la zorra, Barcelona: Península.
Löwyö, M. & Sayre, R. (1992) Revolte
et mélancolie, París: Payot.
Marcus, Greil (1993) Rastros
de carmín, Barcelona: Anagrama.
Peterson, Jordan B. (1999) Maps
of Meaning, London: Routledge.
Polti,
Georges. (1980) Les 36 situations dramatiques, Paris: Éditions
d’aujourd’hui.
Souriau,
Étienne. (1950) Les deux cent mille situations dramatiques, Paris: Flammarion.
Watt, Ian (1999) Mitos
del individualismo moderno. Fausto, Don Quijote, Don Juan y Robinson Crusoe,
Madrid: Cambridge U.P.
Williams, Bernard Vergüenza
y necesidad. Recuperación de algunos conceptos Morales de la Grecia Antigua,
Madrid: Machado.
Wilson, Colin (2001) The Outsider, Londres: Phoenix.
Hores lectives: 30 hores
Dia i hora: Dimarts de 09:00 a 11:00 hores
Calendari:
Febrer: 15, 22
Març: 1, 8, 15, 22, 29
Abril: 5, 19, 26
Maig: 3, 10, 17, 31
Juny: 14
No comments:
Post a Comment