Per ajudar a plantejar, definir i desenvolupar els primers passos en la recerca, proposo tres models que són subjacents arreu. Els clarifiquem de forma pedagògica, perquè cal especialment assumir-ne els condicionants objectius-disciplinars i els subjectius-existencials:
1. Model ‘Estat de la qüestió’. Presenta i desenvolupa la situació actual d'un concret debat públic i reconegut.
2. Model ‘Article estàndard de revista’. Analitza i investiga una qüestió dins d’un marc disciplinar concret tot demostrant una aportació valuosa.
3. Model ‘Article o Estat de la qüestió que, a més, és un ‘tast’ d’una possible recerca posterior’. Afegeix als requisits d’1 o 2, un ‘tast’ rigorós o una prospecció directa d’alguna possible línia d’estudi en el futur.
La diferència entre aquests tres models no és de llargada ni necessàriament de rigor, sinó de concepció, de plantejament, del que el recercador pot fer ara mateix i pot aportar creativament.
Per tant s'ha d'escollir entre els tres models en funció de la pròpia capacitat en aquell moment concret per a argumentar, desenvolupar i presentar una investigació personal, sent conscient que aquesta gairebé mai no és un àtom aïllat sinó un procés obert a mig i llarg termini. Sovint els resultats futurs només seran possibles si es fan els adequats passos avui, però això requereix també un cert plantejament global, a mig termini i objectivament testat per a comprovar que no és merament quelcom utòpic, ingenu o fantasiós.
Per tant cal ser capaç de dissenyar testeigs rigorosos del que hom vol investigar en el futur. Cal ser capaç de posar a prova els propis projectes i preveure tot el que es necessitarà per assolir-los. Així per exemple en filosofia, cal descobrir la pròpia 'veu' i explicitar l'aportació que hom és capaç de fer.
Sovint els recercadors novells formulen les seves bones idees de la següent manera: "el genial autor A pensa X1, X2 ... pels motius Y1, Y2 ..." Si es fa així exclusivament, no es veu quina és l'aportació del recercador. Per tant, el tribunal o els lectors poden pensar que això ho ha dit tothom. Que el jove recercador es limita a repetir el que diuen tots. Que és un simple erudit o un repetidor de tòpics...
Per això funciona millor quan hom expressa la pròpia tesi com: "fins ara s'ha dit que 'el genial autor A pensa x1... per y1...' (com es veu en les cites z1....); però nosaltres demostrarem que en realitat 'el genial autor W pensa a1... per b1...' (i ja en la nostra línia de reflexió van les reveladores cites c1...), perquè cal tenir en compte els arguments d1... que fins a nosaltres ningú ha analitzat a fons."
Així es formula la pròpia tesi en relació al debat acadèmic previ o l'estat de la qüestió que hom pot explicitar objectivament. Així s'aconsegueix que s'evidenciï inequívocament la rellevància de la pròpia aportació i que es facin visibles les millores que la pròpia recerca introdueix en el coneixement resultant. A més, facilita que hom anticipi els passos successius per a desenvolupar tots els aspectes implícits en el projecte.
Tenint en compte la manera mencionada d'evidenciar la rellevància de la pròpia recerca, definim concisament i a efectes indicadors els tres models bàsics mencionats. Avisem, però, que
cadascú pot adaptar-los als seus objectius concrets (aquí ofereixo la meva ajuda
com a professor de la UB, la UOC i altres universitats):
No comments:
Post a Comment