Amb sorprenent facilitat el coneixement i cultura esdevenen sovint en agents de barbàrie i com, apuntava Rousseau, esdevenen decoracions legitimadores i embellidores de les pitjors pràctiques i les més doloroses exclusions.
També Walter benjamin avisava al final de l'apartat VII de Tesis de filosofia de la història: «tot el patrimoni cultural [...] té inevitablement un origen en el que no pot pensar. Tal patrimoni deu el seu origen no nomes en l'esforç dels grans genis que l'han creat, sinó també a l'esclavitud anònima dels seus contemporanis. No existeix document de cultura que no ho sigui alhora de barbàrie». Sovint fins i tot no en resta ni el record de la cara obscura i amagada que hi ha darrera dels grans monuments de cultura. Fins i tot resulta impensables preguntes tan sensates i lúcides com les de Bertolt Brecht: «Un triomf en cada plana. / Qui en preparava els banquets? / Un gran home cada deu anys. / Qui en pagava les despeses?»
Però més enllà dels injustos oblits, aquí ens preocupen i analitzem les subtils dialectes perverses que sovint converteixen cultura en incultura, civilització en barbàrie, coneixement en ignorància... També ens preguntem com desmuntar tan perverses -però poderoses- dialèctiques, evitant tant seduccions com pors, i superant prejudicis i altres gàbies mentals o simbòliques.
És la qüestió que tracto a "Coneixement i cultura, Agents de barbàrie?" (hi ha versió castellana i anglesa). Podeu llegir-ho a l'article que inicia i planteja el PANEL IV "¿SENDAS DE CULTURA E INCULTURA?" del V Training Seminar del Foro de Jóvenes Investigadores en Dinámicas Interculturales. L'organitza el CIDOB i la Universitat de les Nacions Unides a través dels investigadors Yolanda Onghena i Alvise Vianello.
El sumari general és:
Presentación de Yolanda Onghena
Introducción. 'Extranjerías, o cómo salir del autismo cultural' Mieke Bal
PANEL I. CATEGORÍAS Y GRAMÁTICAS DE LAS DINÁMICAS INTERCULTURALES
'Conocimiento occidental y objetos no-occidentales'
Sanjay Seth
'Descolonizar los estudios territoriales. Consideraciones epistémicas' Yasser Farrés Delgado y Alberto Matarán Ruiz
'5,000 feet is the best: Análisis de la política de los sistemas aéreos no tripulados' Katherine Chandler
PANEL II. ESTRATEGIAS Y RESISTENCIAS DESDE LA POLÍTICA DEL CONOCIMIENTO
'Relaciones cruzadas de poder y diferencia en la investigación activista antirracista' Alexandra Zavos
'When the field strikes back. Aportes de los STS al trabajo de campo en dinámicas socioculturales en Guadalajara (México)' Yann Bona Beauvois
'«Yo es otro»: El desdoblamiento como estrategia para encarar una investigación que incluye la propia experiencia' Alba Marina González Smeja
'Conformidades y disconformidades en habitar los márgenes en la investigación social' Barbara Biglia Pérez y Edurne Jiménez Pérez
PANEL III. MOVILIDADES Y ALTERACIONES CONTEMPORÁNEAS
'Alternativas para un mundo intercultural' Ramin Jahanbegloo
'Diálogo intercultural y cine: estudio comparativo de la representación del islam en Hollywood y Bollywood' Rajesh Kumar
PANEL IV. ¿SENDAS DE CULTURA E INCULTURA?
'Conocimiento y cultura, ¿Agentes de barbarie?' Gonçal Mayos Solsona
'Los «otros» como amenaza, más allá del genocidio de ruanda de 1994' David Ngendo Tshimba
'¿Para qué un consejo de las artes? Una reseña histórica y bibliográfica del principio de arm’s length para implementaciones internacionales actuales y futuras' Marco Antonio Chávez Aguayo
'Visibilidad del discurso político en Internet' Yanko Moyano Díaz
CIERRE
'Las tecnologías digitales en el proceso de investigación social: reflexiones teóricas y metodológicas desde la etnografía virtual' Elisenda Ardèvol y Edgar Gómez Cruz.
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