Hem analitzat breument tres models de constitució dels nous Estats-nació, en funció de si el procés de coagulació es produeix al voltant del monarca absolut, del parlament representant de “la nació”, o bé de la cultura i llengua nacionals. Hem vist que, segons els casos, poden funcionar alternativament o sumar-se de distintes formes. També hem comprovat, que en tots tres casos (com sol passar sempre en les societats) es barregen els components simbòlics i imaginaris (fàcilment idealitzables) amb els institucionals i les molt “reals” pràctiques de poder. Per això destaquem en tot moment la inseparabilitat última (al menys quan s’arriba al detall històric precís) del real i l’imaginari; institucionalització i simbolisme; pràctiques d’exercici del poder i pràctiques de legitimació del poder.
Continuant la nostra anàlisi ara hem de mostrar com –inevitablement- l’Estat-nació modern havia de generar quatre grans processos i tipus d’unió per a consolidar-se plenament. És a dir, ja fos que l’Estat-nació s’hagués coagulat sobretot al voltant del rei absolutista i patriarcal, del parlament representatiu i revolucionari o de la llengua i cultura compartides, sempre havia de validar-se aconseguint quatre “unitats nacionals” bàsiques.
Institucionalització burocràtico-racional “nacional”
Continuant la nostra anàlisi ara hem de mostrar com –inevitablement- l’Estat-nació modern havia de generar quatre grans processos i tipus d’unió per a consolidar-se plenament. És a dir, ja fos que l’Estat-nació s’hagués coagulat sobretot al voltant del rei absolutista i patriarcal, del parlament representatiu i revolucionari o de la llengua i cultura compartides, sempre havia de validar-se aconseguint quatre “unitats nacionals” bàsiques.
Institucionalització burocràtico-racional “nacional”

Aquí hi ha dos aspectes a destacar i que marquen tant l’imaginari com la pràctica dels nous Estats-nació: En primer lloc (ja que històricament aquesta necessitat es va fer realment conscient abans) havia d’estructurar-se políticament i administrativa d’una manera eficaç, fent que la seva acció pogués penetrar profundament en el conjunt de la societat i estructurar la “nació”. Així esdevé un “Estat biopolític” (Foucault) capaç d’activament “fer viure o rebutjar fins la mort” a tota la seva població, acompanyant-la en tots els seus actes vitals; i/o un “Estat poiètic” (J.L. Horta) que pot prendre la iniciativa i fomentar activament la productivitat nacional (aspecte associat al de crear un “mercat nacional”, com veurem).
En segon lloc, cal inspirar un generalitzat respecte a la llei “nacional” efectivament promulgada. El nou Estat-nació ha d’esdevenir “Estat de dret”, sotmès a la seva pròpia llei, i capaç de protegint-se de l’arbitrarietat dels seus ministres, funcionaris i poders. Només amb una curosa divisió de poders (Montesquieu), es pot aconseguir que la llei obligui també el propi “sobirà” o “Leviathan” (cosa que Hobbes considerava contradictòria) i que hi haguessin “imperi de la llei” i autèntics drets ciutadans.
Creiem que –més enllà de proclames utòpiques- la recerca de l’efectivitat dels mecanismes estatals es va avançar força al respecte sincer a la llei promulgada, encara que hi ha una profunda lògica entre tots dos, que els vincula –creiem- en un cert destí compartit. Respecte al primer, cal recordar que ja sota l’anomenat “absolutisme” es va percebre aquesta necessitat i, per això, aviat s’hi van promoure teories, pràctiques i inclús escoles de tipus cameralista (etimològicament remet a la “cambra” on el rei consultava els seus ministres), mercantilista, fisiocràtic i –posteriorment- d’economia política lliberal. Especialment en el món alemany, més que no formar tècnics per les empreses privades (com en les actuals Escoles de Negocis), l’objectiu era sobretot formar adequadament i estructurar burocràticament els servidors públics, funcionaris i elits político-administratives.
L’objectiu primer era formar els tècnics que executessin les “funcions” públiques (d’aquí el nom de “funcionari") del conjunt de les administracions i de l’Estat com un tot coherent, eficaç i racional. Si, després, algunes d’aquestes ensenyances fossin útils per al “funcionament” de les empreses privades, era un objectiu secundari. Com veiem per la preponderància actual de l’econòmic damunt del polític, i del privat per damunt del públic (que emmarca aquest article), avui s’ha invertit aquesta correlació de prioritats.

Crear un mercat “nacional”
En l’aspecte econòmic i productiu, el nou Estat-nació s’ha de convertir cada vegada més en un eficaç “Estat poiètic” que necessita augmentar la productivitat “nacional” per a competir colonialment, militarment i imperialment amb els altres. Això comportava contemplar el propi territori i la pròpia població com un “input” productiu, “l’output” del qual cal maximitzar, tot fomentant i racionalitzant el seu funcionament intern. És a dir s’havia de contemplar territori i població com un mercat econòmic nacional, en principi protegit i separat (fronteres...) de l’internacional i on es cerca sobretot el “superhàbit nacional”.
Cal avisar que no sempre hi ha hagut aquesta consciència de la importància de la producció per a l’Estat “nacional”. Per exemple, en el mercantilisme la política econòmica de l’Estat es limitava significativament a cercar un superhàbit en la hisenda reial en forma d’acumulació de metalls preciosos útils bàsicament per a finançar les campanyes militars monàrquiques (Mayos 1991). Anteriorment ni tan sols s’acabava de percebre del tot la vinculació entre riquesa i poder de les elits extractives i la riquesa i benestar del poble del qual vivien.

La complexa tasca de crear i maximitzar un mercat nacional, va comportar que l’Estat-nació es dotés de tota una complexa sèrie d’eines, mecanismes i pràctiques capaces de generar-lo, administrar-lo, donar-li unitat i promocionar-lo com a tot, sobretot en oposició i en competència al “mercat internacional” de més enllà de les “fronteres nacionals”. Això inclou, evidentment, dotar-se: d’un banc nacional (que encunya la moneda i en defensa el valor), d’òrgans de regulació interna i que mediatitzen o filtren els fluxos vers l’exterior (duanes, aranzels, vigilància i promoció econòmica... ), oficines de patents (el 2012 l’Estat espanyol es va oposar a una oficina europea unificada de patents), etc. Evidentment no hem volgut –ni podríem- ser exhaustius en l’enorme sèrie de mecanismes de control i foment de l’activitat econòmica que l’Estat-nació ha creat i desenvolupat durant la modernitat.
Crear una ciutadania “nacional”
D’altra banda, els naixents Estats-nació, poc a poc, van haver de constituir-se en Estats democràtics de dret. Per tant, van haver d’assumir –tard o d’hora- el repte de convertir els seus súbdits en una ciutadania forta i activa, que unís mínimament elits i classes subalternes, i que tendís a implicar-se cada vegada més en els assumptes públics. De fet aquesta és una qüestió avui immersa en ràpida transformació en les multiculturals i multiètniques societats avançades que han resultat del postcolonialisme i les noves emigracions. La crisi post2008, la impossibilitat de control dels fluxos financers internacionals i la creixent dificultat de finançar l’Estat del benestar, han provocat que cada vegada més es reivindiqui una ciutadania o “nacionalitat” basada en la residència i el pagament efectiu d’impostos (creixen els escàndols per canvis de nacionalitat per afavorirels propis interessos fiscals), que no en preteses “nacionalitats” essencials, basades en la història o la sang.
Recordem que tradicionalment les classes altes i populars s’havien mantingut curosament diferenciades, separades en estaments estancs, amb cultures i valors oposants, i totalment refractàries entre si (N. Elias 1987). Tant en món feudal, con en l’absolutisme i les societats senyorials, els grups actius en l’esfera política i pública eren limitats explícitament a les elits aristocràtiques i religioses, mentre que la resta n’eren curosament expulsats. Llavors les classes altes i baixes vivien immerses en els seus propis valors (p.e. honor versus carpe diem) i cultures (escrita i cultista una, oral i popular l’altra), separades per molts prejudicis recíprocs i indiferència entre elles.
Per això, més enllà del domini del senyor i les pràctiques de “mals usos”, les vil.les i poblets tradicionals s’autoorganitzaven la vida quotidiana sota la normal indiferència dels senyors (Pounds 1993): “Cada unidad, por lo general, se regía a sí misma. Tenía un tribunal que dirimía las querellas locales de forma elemental, y un comendador, un praepositus o un caudillo que procuraba mantener unida la comunidad. Era en gran medida una sociedad que se autorregulaba, sin ningún deseo o necesidad de supervisión o interferencias exteriores.”
Per això el nacionalisme apareix primer en les classes altes (més properes al rei i, més endavant, al parlament o inclús a una alta cultura encara molt poc estesa) i van caldre importants esforços de nacionalització de la cultura i de foment de “l’esperit nacional” per part de l’Estat, per a que penetrés profundament en les classes populars, on sembla que ara arrela més fortament (Anderson 2005, Greenfeld 2005). També per això va caldre esperar molt a la gairebé permanent convocatòria d’expressions nacionalistes de masses que avui trobem en els Jocs Olímpics (s’hi participa per Estats) i en els enfrontaments esportius de les respectives “sel.leccions nacionals”, amb entusiasme popular desbordat, ondejar de banderes i càntics típics (heretats d’anteriors més directament guerrers).
És indiscutible que els nous Estats-nació han tendit a endegar -tan aviat com s’han constituït- un important procés històric per a nacionalitzar el conjunt de la població (incloent les classes subalternes, les minories ètniques i les seves cultures). El motiu bàsic d’aquesta tendència rau en la lluita competitiva que mantenen amb la resta d’Estats-nació amb autèntiques carreres productiva, econòmica, armamentística, colonial i imperialista. Doncs bé per a guanyar o –al menys- mantenir-se en la carrera (sense ser invaïts, derrotats...), els Estats necessitaven de l’acció proactiva del màxim de grups socials. En definitiva, el modern Estat-nació -com a potència poiètica, militar, tecnològica, colonial... enfrontada a altres- necessita generar un fort nacionalisme en la seva població. Només així pot garantir-se la seva efectiva mobilització i resposta unànime en les tasques comunes i “nacionals” que li ha de proposar.
Ara bé, tot això comportava entrar inevitablement en una evolució política general cap a més participació política i més ideologització popular. Cada vegada més, calia incrementar la participació democràtica i l’espai d’acció lliure per a capes més extenses de la població “nacional”. En darrer terme calia que –en molts sentits- la implicació i participació fossin universals; calia que tota la ciutadania i tots els grups que la composen –sense excepció- assumissin l’Estat-nació com el seu marc –més propi i natural- d’acció, reivindicació i pensament. O, al menys, que no el desafiessin fins al punt de canviar-lo, bloquejar-lo o fer-lo inviable.
De fet un dels problemes principals del marxisme, bolxevisme i inclús de la social-democràcia en la 1a Guerra Mundial (i també durant la posterior deriva feixista) fou el xoc de les seves agendes i fidelitats en part internacionalistes, amb les més estrictament centrades en el propi Estat-nació. Aquí –i és molt significatiu- fou més decisiu el xoc i incomprensió entre els imaginaris nacionalistes i internacionalistes d’uns i altres, que no les efectives pràctiques contràries d’uns respecte els altres. Sembla que -en realitat- el exemples d’accions contràries al propi Estat-nació van ser pocs, p.e. els desertors i traïdors van ser relativament poc nombrosos. En canvi però, fou enorme i paranoica –en molts sectors- la desconfiança nascuda d’imaginaris nacionals i internacionalistes oposats.

Crear una cultura i imaginari “nacionals”
Evidentment i relacionat amb tot l’anterior, els nous Estats-nació havien d’esdevenir d’alguna manera un “Estat cultural”. És a dir, també havien de generar un imaginari i una cultura nacionals assumits i reconeixibles, tant per l’elit més hegemònica, com per la població més subalternitzada i perifèrica (Mezzandra 2008). Això inclou produir i convertir en “hegemonia cultural” i “sentit comú” (Gramsci) uns imaginaris, mites i símbols fundadors quasicosmogònics; unes dades o grans fites històriques; un marc geogràfic definit; unes grans obres artístiques, literàries, filosòfiques, científiques i –amb el temps- inclús esportives, assumibles per la població com a “pròpies i nacionals”.
També inclou una sèrie de mecanismes, institucions i pràctiques que generen i fomenten tals imaginari i cultura nacionals. Cal destacar sobretot: el sistema educatiu “nacional”; els arxius, museus, biblioteques, acadèmies... “nacionals” (Anderson 2005); mitjans de comunicació de masses que tinguin d’abast i mentalitat “nacionals”... Inclús unes federacions i un sistema esportiu “nacionals”.
Cal recordar que -per a tot ciutadà modern culte- la principal inversió i esforç de tota la vida és la cultura i formació que ha assolit. Però aquestes bàsicament s’han construït durant la modernitat des d’una òrbita “nacional” (amb algun afegit de “cultura o història universals”). Ernest Gellner (1994) considera que sobretot a partir del segle XVIII “llega a ser posible que los hombres se tornen leales a la cultura por propia voluntad, en vez de ser leales a un rey o a un sacerdote. Llega la era del nacionalismo. [...] Yo soy mi cultura.”
Certament en la modernitat altament alfabetitzada i -encara més- en la societat postindustrial del coneixement, el valor laboral i professional dels individus depèn directament de la cultura o cognició que poden fer valer. La nostra cultura i cognició és el que ens fa productius, competitius, professionals, innovadors... i – per tant- el que ens insereix eficaçment o no en l’actual societat postindustrial del coneixement.
La força de l’Estat-nació modern va ser tanta, que va aconseguir nacionalitzar plenament la cultura i cognició dels seus ciutadans. Per això, fins i tot avui, enmig d’una turboglobalització monàdica (on sembla que l’espai i les fronteres perden rellevància), només en les darrers dècades comença a haver-hi una petita elit realment globalitzada i que ha mig trencat les seves arrels, vincles i dependències amb l’Estat-nació.
De l'article "Canvis actuals en l'imaginari (i realitat) de l'Estat-nacio" de G. Mayos del llibre Imaginaris nacionals moderns. Segles XVIII-XXI, J. Capdevila, M. Lladonosa i J. Soto (Eds.), Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2015, pp. 49-88.
Ve dels posts: SUPERACIÓ ESTAT-NACIÓ?, NACIONALISME MONÀRQUIC?, NACIONALISME PARLAMENTARI? i NACIONALISME CULTURAL? Continua al post: IMPOTÈNCIA ECONÒMICA=BELIGERÀNCIA CULTURAL?
No comments:
Post a Comment