L'ètica sense pragmatisme i la moral no realista són gratuïtes? Encara pitjor: són contraproduents? Els valors sense eficàcia ni poder per a realitzar-los perden tot valor? Són qüestions eternes que han provocat agres discusions i radicals debats irreconciliables.
Al respecte, en Ramon Valls tenia una clara posició presa: “Es copsa clarament que
la Política sense Ètica arriba a ser cruel i espantosament injusta. Igualment
però, l’Ètica sense Política es redueix a música celestial. Es degrada a
moralina realment immoral, perquè el seu sermó és ineficaç per a fer el bé en aquest
món”.
Segurament, l’allunyament conscient i volgut de Valls respecte del model de “nosaltres” com a Església,
com a classe, com a
societat civil o concurrència de jos, i com a nació-cultura
(així com dels seus partidaris) va ser clau per a la seva evolució darrera. També hem vist que tots quatre rebuigs arrelen profundament en la seva
visió agonista de la naturalesa humana i a les pors i perills que aquesta
comporta.
Per
un realista pragmàtic i convençut de l’agonisme humà com és Valls, el moralisme
(no la moral, ni l’ètica) és un complet error. Necessàriament el moralisme és
ingenu i ineficaç –pensa Valls- ja que es planteja el món i la humanitat
negant-los-hi la seva condició agonista o, en tot cas, com si tot es pogués
superar només fent un acte de constricció, d’arrepentiment o de voluntarisme.
Al
contrari, pensa Valls, la maldat o la conflictivitat humana no desapareix
simplement pel fet d’adonar-se’n que és dolenta, contraproduent i violenta (què
ho és!). Per això diu contundentment: “El moralisme es complau també en tòpics
sense sentit. Diu, per exemple, que si tot el món fos bo no serien necessàries
les lleis. O que si tots ens estiméssim, el món seria una basa d’oli.
{...} No diguem, per tant, tonteries, i repetim que ètica sense política i dret
és un conte infantil. {...} En definitiva, el moralisme és immoral. És
refugi ideal que es condemna a no descendir al real.”
La
denuncia del moralisme abstracte per part de Valls remet a un plantejament molt
proper a la doctrina kantiana (d’origen cristià) del “mal radical”: l’ésser
humà és fet d’una fusta tan torçada que no hi ha cap manera de posar-la recta,
ni molt menys que s’hi mantingui. Valls té molt clar que cap voluntarisme
moralista pot transformar duradorament i eficaç la naturalesa agonista humana.
Com hem vist, considera molt més efectiu la dura disciplina exercida pel
“nosaltres” real i institucionalitzat (encara que sigui despòtic) sobre la
humanitat al llarg de la història: “Sabem que l’Ètica no cau del cel. El seu origen
és molt més modest. Neix de la Política com a tècnica d’organització que
sempre resulta imperfecta."
Coincidint
amb Hegel, Valls sempre acusa els moralistes d’utòpics, somiatruites,
abstractes... o “idealistes” en el pitjor dels sentits del terme.
La seva crítica primordial és que, no només són ineficaços i un mer un brindis
al sol, sinó que tot sovint amaguen la voluntat perversa d’evitar l’autèntic
problema i la dura tasca a fer. Molt influït per Nietzsche, Valls hi veu
l’error ètico-social més habitual en l’actualitat i una de les pitjors
herències de la religió. Per això diu: “El moralismo impregna el amasijo de
creencias que constituye, por así decirlo, la pasta ética, de nuestro mundo. Su
procedencia es clara. {...} Especialmente los clérigos parece que disfrutan
poniendo cargas a los otros que ellos no pueden llevar”.
En
el clau inici de la “Conclusió” del seu darrer llibre, Valls recorda molt
significativament la “brillant expressió” de la Paràbola del Gran Inquisidor
que Dostoievski va incloure a Els germans Karamazov. Com diu Valls amb
el seu directe i inconfusible estil: “El gran inquisidor le dice a Jesús, en
resumen, que tú vas de bueno, y quedas bien. Yo en cambio voy de malo, y quedo
mal. Pero tú no haces nada, y el trabajo queda para mí. El trabajo sucio, por
supuesto. Dicho más abstractamente: la moral es limpia; la política sucia. Pero
la moral es limpia porque sólo sermonea, sin meter las manos en la masa,
mientras la política es sucia porque el mundo de los humanos lo es.”
L’andanada
de Ramon Valls en contra del moralisme sempre fou constant en les seves classes
y en els seus escrits. Inclús introdueix un nou tipus de falàcia –l’anomena
“angèlica”- per a denunciar el “tópico moralista y, por tanto, ineficaz” que
“exige que {per exemple} la política se convierta en brazo de la moral al
margen de todo interés”.
Mentre tota la humanitat sense excepció no hagi educat i controlat la seva
tendència agonista cal –pensa Valls- un poder fort i coactiu que imposi la pau
i l’imperi de la llei.
Per això arriba a formular un imperatiu, que en moltes classes i debats li va
generar molta incomprensió: “Es deber moral dar el paso desde la moralidad a la
política para pedirle a ésta derecho.”
Precisament
perquè vincula la perillosa naturalesa agonista humana als impulsos més
animals, irracionals i emotius, Valls és molt contrari als arguments basats en
sentiments o que inclouen aspectes emotius. En coherència hegeliana i
racionalista, identifica el romanticisme sentimentaloide com un exemple més de
moralisme, ja que és limitaria a proclamar un contingut sentimental, sense
atendre ni mirar de realitzar efectivament els mecanismes concrets que podrien
realitzar efectivament aquell contingut.
Sens
dubte això és el que Valls veia implícit inclús en les versions més vàlides de
religiositat, nacionalisme, marxisme romàntic tipus “la sal de la terra” i,
inclús, del lliberalisme anarquitzant de “la gent sola i sense l’Estat ho pot
fer tot millor”. Hi veia: ingenuïtat ben intencionada, “ànimes belles”
posant-se en un perillós carreró sense sortida o mentalitats “angèliques” que
pretenen canviar el món sense conèixer-lo.
Coherentment
a la seva concepció de la condició agonista humana, en l’emotiu i sentimental
Valls hi veu més el perill que no la solució. Hi veu més la trampa sadúcea que
ho acaba liant tot, que no el pretès impuls bo que salvarà finalment la humanitat.
Per tant, tots els intents emotius i sentimentals de reforçar el “nosaltres
polític” –que hem esbossat- li semblen perillosos i contraproduents. Molt al
contrari –creu- que sovint potencien l’agressivitat humana, més que no la
limiten (que és la tasca primordial del nosaltres jurídic-estatal).
Com
vam poder constatar en les seves classes i alguna conversació, Valls tendia a
reduir la pràctica totalitat del Romanticisme a un cert sentimentalisme i, per
això, minimitzava les bases romàntiques del l’idealisme alemany. També per això Valls redueix el postmodernisme a una espècie de romanticisme per a malcriats: “Los papeles posmodernistas transpiran, en efecto, una cierta fatuidad engreída, propia de niños mimados {...,} jóvenes aparentemente revolucionales pero en el fondo señoritos, que poseídos por el gusto de romper, toman por ocurrencias geniales las revelaciones de su subjetividad descentrada.”
Valls considerava que el Romanticisme cerca un absolut i que inclou també un potent “nosaltres” ètic,
però –contraatacava- pensats sempre com a naturals, amb massa tendència al
solipsisme, a l’individualisme genialoide i a l’elevació de les grans passions.
Per a Valls, el Romanticisme no s’adona que vol construir un absolut o un
“nosaltres” precisament amb la part més perillosa que hi ha en la humanitat.
D’aquí el seu inevitable fracàs –pensa-, que encara és més perillós en la
mesura que –vulgui o no, amb els seus esforços- ataca i destrueix les barreres
racionals, jurídiques, “objectives”... que són les úniques eficaces. Són –en
definitiva- l’únic “nosaltres” real efectiu. (Article complet)
No comments:
Post a Comment