Ramon
Valls Plana és –sens dubte- un filòsof fascinat per la dificultat i la
necessitat de crear un “nosaltres”. No és simplement que, en el seu molt
influent llibre de 1971 sobre la Fenomenologia de l’Esperit de Hegel, la
interpretés com un procés “Del jo al nosaltres”. Aquest no és simplement una
metàfora afortunada (que ho és molt), ni tan sols una molt bona línia
interpretativa i –inclús- una significativa línia d’investigació acadèmica (que
també ho és). “Del jo al nosaltres” explicita també la principal preocupació
filosòfica i inclús personal de Ramon Valls: com és possible un “nosaltres”?
Quin tipus de “nosaltres” pacifica els jos i evita la guerra de tots contra
tots?
Per
això, Valls no s’interessa per qualsevol tipus de “nosaltres” sinó per un de
molt específic (polític, real efectiu i, sobretot, monopolitzador de la
violència). Per aquest motiu –com veurem- Valls rebutjarà contundentment altres
versions o intents de construir un “nosaltres”: com a església, com a classe,
com a cultura o nació, com a societat civil o justaposició de jos, com a opció
moralista i –finalment- com a emotivitat.
Com a realista polític, Valls no s’enganya i sap que els conflictes d’interessos continuen dintre de les institucions mateixes de l’Estat, ara bé com a idealista hegelià creu que en l’Estat s’objectiva aquest conflicte, inevitablement s’hi pacifica (encara que sigui amb la “pau dels cementiris”) i hi transita a “judici de la Història” (Weltgericht). Aquesta qüestió era omnipresent en les classes i els debats que les solien acompanyar; també és sobreentesa en moltes de les seves intervencions públiques. Així ho havíem pensat quan n’érem alumne o el sentíem en diversos debats públics o acadèmics, i ho vam comprovat especialment en analitzar la publicació del 2003 Ètica per a la bioètica i a vegades per a la política.
Creiem
inclús que la necessitat, enyorança o “saudade” (terme alhora negatiu i positiu) del que
Valls considerava el veritable “nosaltres” és una clau vital importantíssima de
la seva personalitat i biografia. Un català sense Estat, marcat molt jove per
una guerra civil i una postguerra brutals, que s’incorpora a la Companyia de
Jesús (tradicionalment acusada de ser un “estat dins l’estat”), que més
endavant hi trencarà, entre d’altres coses perquè -com Hobbes- accepta l’Estat
com “Déu en la terra”; és a dir: l’únic absolut humà real i efectiu. Com molts
de la seva generació, Valls va patir llargament l’absència i la angoixada
impossibilitat d’un “nosaltres” digne de tal nom i que aixoplugués pacíficament
els jo cainíticament enfrontats.
Pensem
que una aprofundida biografia de Ramon Valls posaria de manifest la seva
constant fascinació per la dificultat i la necessitat de crear un “nosaltres”
que evités la fragmentació social que veu inseparable de la conflictivitat
agonista de la humanitat. Aquesta fascinació va marcar molt profundament la
generació formada durant la Guerra civil de 1936-39 i les terribles
conseqüències que va tenir durant la postguerra, ja que la barbàrie i
execucions ideològiques sense judici per part de tots dos bàndols, només va ser
substituïda per la barbàrie i execucions ideològiques amb paròdia de judici per
part dels vencedors... Al brutal cainisme entre les anomenades “dues Espanyes”
o el protogenocidi contra republicans, “rojos”, anarquistes, lliberals o
nacionalitats històriques com Catalunya, País basc, València... s’hi afegí la
gana, el feixisme, la discriminació i corrupció sistemàtiques, l’estraperlo...
i la 2a Guerra Mundial.
Ens
manca, però, la acurada i llarga investigació biogràfica que caldria per a
demostrar com queda gravat en el cor i la ment de generacions senceres tots
aquests trists fets... Als que cal afegir també el retrogradisme i la
impossibilitat de secularització i modernització d’una societat on l’Església
catòlica ho determinava tot sense excepció i que -conjuntament amb una
oligarquia tradicionalista- exercia un absolut domini patriarcal, nepotista,
familiar... i –així- controlava qualsevol ressort polític, econòmic i –gairebé-
cultural.
Com
que el règim franquista va allargar l’impacte d’aquests conflictes i mancances
a les noves generacions fins ben entrada la “transició democràtica”, la
metàfora del “nosaltres” o del “jo al nosaltres” va fascinar generacions
d’estudiants. L’aguda elecció d’aquesta metàfora va permetre Valls connectar amb capes socials que no sabien
ni podien entendre Hegel, però a les quals –sobretot en la seva docència-
s’aproximava amb un esforç de llenguatge planer, quotidià, de sentit comú i
–com veurem- provocadorament “brutalista” que contrastava conscientment amb
l’abstrús panlogicisme hegelià.
Sens
dubte, una de les coses que més admiraven de les classes de Ramon Valls era el
contrast entre la molt especulativa, complexa i abstrusa filosofia hegeliana
(centre de la seva investigació i docència) i l’estil força col.loquial,
directe i molt clarificador amb que aconseguia explicar-la. Una “lectio” digna
de les universitats medievals i una interpretació perfecta que no obviava cap
concepte ni cap punt o coma, contrastava amb un viu estil expositiu i exemples
quotidians que evitaven en tot moment la pretenciositat acadèmica.
Sens
dubte, era una estratègia escollida per a fer-se entendre, no quedar presoner
del farragós, complex i críptic llenguatge hegelià, i demostrar que es podia
comprendre amb total claredat i contundència. Malgrat la devoció de Valls per
la formulació especulativa hegeliana, la qual aconseguia explicar i clarificar
mostrant la necessitat i sentits filosòfics de tots i cadascun dels elements;
el seu estil expressiu i argumentatiu era força divers i personal.
La
curiosa conseqüència és que el hegelià català per antonomàsia –Valls- és molt
poc hegelià en l’expressió, tant en la docència com la major part de la seva
obra, on mostra un estil molt més proper al sentit comú que no a Hegel. En
podríem destacar molts exemples, però pocs són tan clars (i tan reiterats
oralment i per escrit pel propi Valls) com la glossa pedagògica i sarcàstica de
la dialèctica del senyor i el serf a partir de la trobada de dues “mones
mutades”.
Tindrem ocasió al llarg d’aquest article de mostrar alguns exemples d’aquest
estil, anem ara al nostre tema central.
Valls afirmava que “Atribuir Auschwitz o
el Gulag a la raó il.lustrada és, més que una exageració, una falsedat
provocadora {...} Las barbaritats mai no poden ser penjades a la raó sinó a la
seva manca, precisament.”
Si
analitzem tan el pensament hegelià com la seva expressió, veiem que superposen
dialècticament dos grans discursos i aproximacions a la realitat: panlògic i
panagonista.
“Panlogicisme” és la pressuposició essencial que la realitat és racional i que,
per tant, el “logos” ho presideix tot i que se la pot explicar especulativament
mostrant els vincles “lògics” que la uneixen tota ella i configuren –per tant-
el sistema filosòfic. En canvi “panagonisme” és la pressuposició essencial que
la realitat es mou dialècticament i que, per tant, es manifesta a través la
negativitat, el conflicte, l’agon, la lluita, la guerra, el polemós
heraclità... Així Valls considera que una de les aportacions cabdals de Schelling i Hegel és “posar la negativitat en l’absolut”.
Creiem
que la dificultat clau d’entendre Hegel es veure com tots dos enfocaments i
discursos es necessiten mútuament i progressen en diàleg entre ells. Així ho
vam intentar mostrar en la nostra tesi (contraposant la “lògica” a “l’empíria”
de la història) que, significativament, era dirigida per Ramon Valls. Aquest
magistralment havia mostrat com la consciència que fa l’experiència de la Fenomenologia
de l’esperit viu d’una manera totalment diversa (“panagònica” en la nostra
terminologia), mentre que el “nosaltres” que narra el resultat “científic” de
l’experiència d’aquella consciència, en mostra fredament la racionalitat i
“panlogicisme” subjacent.
Doncs
bé la nostra tesi principal aquí és que Ramon Valls té una estructura molt
similar en el seu pensament. Només pot concebre la realitat que com agon
i defineix la naturalesa humana com a inevitablement panagonista. Vinculat sens
dubte amb les experiències traumàtiques que ja hem esbossat -Guerra civil...-,
aquest profund panagonisme (amb l’angoixa i desesper que comporta) necessita una
pensar una alternativa que en minimitzi la terribilitat. Creiem que aquesta és
la funció del “nosaltres” en el pensament de Valls i potser –pels traumes
socials compartits- de la seva generació.
Potser
quelcom similar li va esdevenir al propi Hegel, però és clar que l’opció
panlogicista, amb la construcció d’un sistema totalitzador absolutament trabat
per la mateixa lògica dialèctica, era ja quelcom increïble fins i tot per a un
hegelià tan convençut com era Valls. Aquest acabarà potser més a prop de la dialèctica i l’agonisme heracliteà (que queda més obert
que el hegelià i no pressuposa una síntesi o reconciliació panlògica)
o, inclús. fichtià (que assumeix la incontrolabilitat de l’agonisme particular).
Per tant, no es pot dir que el “nosaltres” polític institucional efectiu i amb monopoli de la violència –al que aspira Valls- sigui el “panlogicisme” hegelià. Ara bé, sembla que tan el “panlogicisme” hegelià com el “nosaltres” de Valls són dues respostes paral.leles a un similar “panagonisme” compartit, com també ho van ser el Leviathan de Hobbes o el llarg camí vers una “societat cosmopolita” en Kant.
Per tant, no es pot dir que el “nosaltres” polític institucional efectiu i amb monopoli de la violència –al que aspira Valls- sigui el “panlogicisme” hegelià. Ara bé, sembla que tan el “panlogicisme” hegelià com el “nosaltres” de Valls són dues respostes paral.leles a un similar “panagonisme” compartit, com també ho van ser el Leviathan de Hobbes o el llarg camí vers una “societat cosmopolita” en Kant.
Doncs
bé, veurem que el pensament de Ramon Valls es caracteritza per una profunda
visió panagonista de la humanitat, que apaivaga amb un esforçat (però també
desesperat) discurs racionalista, justificador del sentit racional del món i de
l’única “resposta lògica” als molts patiments que aquell agonisme genera. Sens
dubte, això no és el panlogicisme hegelià i –creiem- que l’estil “brutalista”
que hem comentat també mostrava la profunda incomoditat de Valls, tant amb
aquest panagonisme (som meres “mones mutades” insisteix, etc.), com amb les
possibilitats reals de superar-lo en un “nosaltres” digne d’aquest nom. (Article complet)
No comments:
Post a Comment