Culminant un
llarg procés de conscienciació del parlament anglès sobre la seva
capacitat per a simbolitzar i representar la “nació” reunida i
autoconstituint-se, Oliver Cromwell serà capaç de guanyar la guerra al
rei, empresonar-lo, jutjar-lo i ajusticiar-lo. Significativament i malgrat
la seva preponderància personal, ho farà en nom de les “llibertats dels
anglesos”, representades pel Parlament. Així s’esdevé una segona
coagulació de l’imaginari de l’Estat-nació i del nacionalisme al voltant dels
parlaments “nacionals”.
S’hi barrejaren
potents simbologies de representació i autoconstitució nacional, elements
religiosos d’igualtat dels creients sota Déu o del perill que per a la nació
representava l’obediència exterior del “papisme” i, inclús,
d’escatologisme revolucionari. Però, alhora també es posaren en marxa noves
pràctiques de poder i d’implicació en el govern de noves classes
mitjanes-altes. Josep Fontana (2005) hi destaca una “política de
consens” entre les elits que, amb el capitalisme de premsa, arribava inclús a classes
mitjanes que no tenien agència directa i que –en conjunt- va oferir una gran
solidesa i garantia a l’Estat, p.e. evitant bancarrotes i un finançament
millor, d’aquí l’expressió: “crèdit i la llibertat van sempre units”.
Amb tota
probabilitat, sense el descobriment d’aquests potents mecanismes de poder, no
n’hi hauria hagut prou amb l’imaginari en favor del Parlament, la nació
autoconstituint-se, la igualtat dels anglesos... per evitar que -la caiguda de Cromwell
i el retorn monàrquic- comportés de nou la gairebé total submissió del
parlament davant el monarca (com passava aleshores arreu). La suma del nou
imaginari i dels mecanismes que les classes mitjanes-altes havien après a usar
al voltant del parlament, però, van possibilitar la ràpida i poc sagnant Revolució
“gloriosa” de 1688.
De fet,
fàcilment la podem concebre com una espècie de cop d’Estat del Parlament anglès
que deposa el rei vigent –el catòlic Jaume II-, escull un nou rei
estranger, emparentat per casament, protestant i que - no sabia parla anglès
(cosa que agrada a alguns líders del Parlament anglès perquè així
minimitzava les possibilitats que el nou rei es pogués imposar massa); guanyar
la guerra així oberta i, després, governar amb gran eficàcia l’Estat i el país.
Greenfeld sintetitza molt bé una valoració que es va estenent per tota la societat,
si bé parteix de les classes mitjanes-altes que se senten el nucli actiu de la
“nació”, estan representades pel Parlament i guiaran la “gloriosa”: “la Revolución ayudó a desentrañar problemas
históricamente asociados con la idea de nación que, sin embargo, no eran
esenciales para ella, y dejó claro que el nacionalismo tenía que ver con el
derecho a la participación en el gobierno de la entidad política: tenía que ver
con las libertades y no con la monarquía ni con la religión. [...] mientras
que previamente lo que legitimaba el nacionalismo era su asociación con la
religión, ahora era la vinculación con el primero lo que daba sentido a la
segunda. […] Resulta significativo que los cavadores representaran la
penetración de la conciencia nacional en los estratos sociales más bajos,
anteriormente inmunes a sus avances. [...] ser inglés significaba ser
fundamentalmente igual a cualquier otro inglés y tener derecho a una parte de
cualquier posesión de la nación.”
Així, Anglaterra
aconsegueix un nou nivell d’Estat-nació que aprofundeix el ja assolit abans. És
interessant dintre de la línia de l’anomenat “nacionalisme banal” (Michael
Billig), que Anglaterra fa aquest salt en el seu nacionalisme
gairebé sense voler-ho ni adonar-se’n. De tal manera que segurament la
percepció general -tant dels anglesos com de molts estrangers- seria contraria
a veure Anglaterra com una de les més clares fundadores del nacionalisme
modern.
Com hem
apuntat, quelcom similar (encara que aquí més universalment percebut) li passa
també a la França revolucionària i jacobina que culmina el procés
nacionalitzador de l’Estat-nació republicà i laic. Significativament, ho fa
esclafant violentament l’absolutisme cristià dels reis francesos, però
perllongant a un nou nivell el nacionalisme i les estructures d’Estat-nació que
aquells havien aconseguit. Ernest Renan ja ho reconeix implícitament en Qu'est-ce
qu'une nation? (1882).
L’erràtica,
dèbil i anacrònica política de Lluís XVI i la intransigència suïcida del
partit de la Cort van fer inevitable la revolució, en un drama en tres actes
que va donar lloc al procés clarament autocatalític i creixentment radicalitzat
dels primers anys de la Revolució francesa. En primer lloc, van bloquejar
totalment les tímides i del tot necessàries reformes de l’Estat impulsades pels
ministres moderats Turgot, Necker, Maurepas i Malesherbes.
En segon lloc,
només dos anys després de fer fora aquells reformadors i davant la total
incapacitat de redreçar les finances monàrquiques, facil.liten la guspira
revolucionària tot despertant noves esperances, permetent estructurar-se
políticament les disperses reivindicacions polítiques i facil.litant inclús que
assoleixin representació efectiva a més d’imaginària. Després de més de 150
anys que havien estat dissolts per Lluís XIII, es convoquen els Estats
Generals i es demanen als diversos estaments i instàncies administratives
locals uns “cahiers de doléances” que mobilitzen la societat.
Així la pròpia
monarquia i aliats ultramuntants provoquen un important realineament de tota la
resta de l’espectre social i –especialment- els seus representants als Estats
Generals. Com a resposta a la dissolució decretada pel rei i l’abandonament
de l’alta noblesa i clergat, s’autoconstitueixen en Assemblea Nacional
Constituent (17-6-1789) els representants del tercer estat amb d’altres
reformistes de la noblesa com Mirabeu o Bailly –el lector oficial
del jurament del Jeau de Paume-, i del clergat com l’Abbé Sieyès
-redactor del jurament i autor de l’important pamflet revolucionari Què
és el tercer estat?- o l’Abbé Gregoire.
No ha de
sorprendre, doncs, que al voltant d’aquest llarg procés i dels homes que hi
participen ungits en “representants de la nació”, es coagulés un nou nivell del
nacionalisme francès (que se superposa al monàrquic). Les classes mitjanes hi
troben un profund simbolisme que en mobilitzava les aspiracions col.lectives,
tot vinculant la pròpia dignitat a uns drets socials i a la participació activa
en política, sota la base de representar la nació francesa.
Es va produir
així una complexa però clara dialèctica que transformava els eixos simbòlics
del nacionalisme anterior en un nou nacionalisme “republicà”: “la entronización de la Nación
como origen de todos los valores. La Nación sustituyó al rey como fuente de
identidad y centro de la solidaridad social, del mismo modo que el monarca
había sustituido a Dios. Cuando llegó la Revolución la transformación fue
completa. Lo ‘nacional’ se convirtió en atributo de todo lo que antes había sido
‘real’ [reial]; nacionales eran la guardia, el ejército, la asamblea, la
educación, los dominios, la economía, el bienestar y la deuda. […] La autoridad
del rey pasó a la Nación y con ella los atributos del estado real: su carácter
unitario y abstracto, la naturaleza indivisible de la soberanía. La nación se
convirtió en Rey.” (Greenfeld)
Sense
antecedents absolutistes ni monàrquics, però ja amb un important sentiment o
tendència nacionalista incorporats en els seus colons anglesos, les 13
colònies de Nordamèrica aconsegueixen una nova via a l’Estat-nació que
(malgrat les dissidències internes) es molt ràpida en termes històrics.
S’aprofiten sens dubte de la manca de condicionants com unes aristocràcia i
monarquia arrelades en el territori, que representaven a Europa un pes contrarevolucionari
molt més important que no a Nordamèrica. Potser per això Benedict
Anderson considera les 13 colònies angleses de Nordamèrica com l’origen del
nacionalisme modern.
La comparació
és totalment desproporcionada malgrat que, com totes les revolucions
“burgeses”, la independència nortamericana (com diu Gore Vidal) “Nunca fue ciertamente, una insurrección de masas.
Para empezar, el dieciséis por ciento de los americanos eran tories, es
decir, leales a la corona. Eran asimismo algunos de los hombres más pudientes y
cultivados de la colonia. A lo largo de los ocho años siguientes, cunado la
rebelión desembocó en guerra muchos de ellos huyeron a Canadá o incluso
‘regresaron’ a Inglaterra”.
També i
sobretot s’aprofiten de que en l’imaginari de molts colons angloxaxons ja hi ha
un important component nacionalista, de què l’únic govern legítim de la nació
és el que arrela en les voluntats i representants de la ciutadania. Com diu Greenfeld,
el nacionalisme arriba ja a Nordamèrica incorporat en la mentalitat: “Los colonos ingleses llegaron allí con una
identidad nacional; era algo que les venía dado. Necesariamente, concebían la
comunidad a la que pertenecían como una nación; la idea de nación fue una
herencia para los Estados Unidos. Por tanto, en ellos, la identidad nacional no solo fue anterior a la
formación de la identidad estadounidense propiamente dicha (al sentimiento de
singularidad estadounidense), sino al marco institucional de la nación
americana, e incluso al territorio nacional.”
Podem
sintetitzar que en l’imaginari de gran part de la immigració –potser no només
anglosaxona- a Amèrica hi havia ja la recerca d’una nació lliure o, al
menys, el lloc on poder-la construir. D’altra banda, també van ser claus idees
típiques del nacionalisme cívic com: representació (recordem el crit
reivindicatiu “sense representació, cap impost!”), ciutadania i drets humans
personals.
Per això no ha
d’estranyar que tan aviat com es generalitzà en la població la percepció que
eren maltractats o discriminats per la metròpoli, s’iniciés el procés
d’independitzar-se de la Gran Bretanya i constituir-se en una “nova
nació” o -més aviat- en un nou Estat-nació. I és que “El impulso a la secesión se hallaba implícito en la
naturaleza del nacionalismo inglés, que, además, lo legitimaba”.
De l'article "Canvis actuals en l'imaginari (i realitat) de l'Estat-nacio" de G. Mayos del llibre Imaginaris nacionals moderns. Segles XVIII-XXI, J. Capdevila, M. Lladonosa i J. Soto (Eds.), Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 2015, pp. 49-88.
Ve dels posts: SUPERACIÓ ESTAT-NACIÓ? i NACIONALISME MONÀRQUIC?
Continua al post: NACIONALISME CULTURAL?, BUROCRÀCIA, MERCAT, CIUTADANIA I CULTURA NACIONALS i IMPOTÈNCIA ECONÒMICA=BELIGERÀNCIA CULTURAL?
Continua al post: NACIONALISME CULTURAL?, BUROCRÀCIA, MERCAT, CIUTADANIA I CULTURA NACIONALS i IMPOTÈNCIA ECONÒMICA=BELIGERÀNCIA CULTURAL?
No comments:
Post a Comment