Ens
agradi o no, sembla que el destí de les societats avançades neoliberals passa
per no ser ja simplement una economia de mercat sinó una creixent “societat de mercat”. Això és degut a
què, cada vegada més, gran part dels agents socials s’estructuren i actuen com ho fa una empresa en un mercat
competitiu. Inclús els nous aspectes productius, empresarials i en concurrència tendeixen
a desplaçar altres més tradicionals.
Així p.e.
el Col.legi d’Enginyers i la resta de col.legis professionals són cada vegada
més una empresa competitiva que s’ha d’organitzar com a tal i ha d’aportar nous
tipus de valor als seus associats. Alhora hi perden importància tasques que els
col.legis han exercit durant dècades com un cert mutualisme de solidaritat
respecte els associats menys afortunats. També va perdent importància la mera
representació comunitària i l’organització gremial que avui tenen més valor
simbòlic que no plenament efectiu en la vida diària dels seus associats. No
continuaré amb l’analogia perquè vostès en saben molt més que jo i no voldria
desviar-me de la qüestió primordial en el meu discurs.
Un altre
exemple que mostra fins on penetra avui la “societat de mercat” neoliberal és
que inclús les persones individuals normals –i especialment els intel.lectuals-
han de ser “empresaris de si mateixos” i
“homes-marca”. Han de reconèixer
el que és el seu “capital cultural i
humà”, han de potenciar-lo, han
de posicionar-lo i han de defensar-lo davant possibles
obsolescències o tendències negatives. Han de reconèixer el valor de marca que
tenen per a altri, per altres individus i en el mercat intel.lectual. Els
agradi més o menys, saben que han de protegir
el propi valor de marca en el mercat competitiu on desenvolupen les seves
activitats.
En tot
cas, avui som al Col.legi d’Enginyers perquè és i vol ser un rellevant agentempresarial –en sentit ampli- en la global societat de mercat que emergeix. Actualment
tots els agents socials són i han d’aspirar a ser emprenedors creatius i innovadors, empresaris al servei del seu
objecte societari i una marca poderosa i
reconeixible que cal protegir i expandir, per exemple la del Col.legi
d’Enginyers.
La
complexa societat actual, cada vegada més turboglobalitzada i mundial, ja no
pot pensar que el bon producte “es ven dins del cofre”. Al contrari, sap que
inevitablement tota identitat, tot capital i tot valor de mercat sol
cristalitzar i funciona com una marca en concurrència amb d’altres marques.
Ho vulguin o no i amb independència de si són ideològicament més d’esquerres o de dretes, avui dia filòsofs com Habermas o Chomsky són marques globals que identifiquen uns concrets intel.lectuals i sobretot la seva obra i les idees que han posat en valor i en circulació. Per això moltes vegades els meus estudiants ja saben fins a quin punt “compraran” les seves idees, inclús molt abans d’haver-los llegit!, perquè la seva imatge intel.lectual de marca circula molt més enllà dels seus llibres i anticipa els seu impacte força abans de la seva lectura detallada.
Ho vulguin o no i amb independència de si són ideològicament més d’esquerres o de dretes, avui dia filòsofs com Habermas o Chomsky són marques globals que identifiquen uns concrets intel.lectuals i sobretot la seva obra i les idees que han posat en valor i en circulació. Per això moltes vegades els meus estudiants ja saben fins a quin punt “compraran” les seves idees, inclús molt abans d’haver-los llegit!, perquè la seva imatge intel.lectual de marca circula molt més enllà dels seus llibres i anticipa els seu impacte força abans de la seva lectura detallada.
Abans, en
casos similars, el més decisiu era la recomanació autoritzada del professor,
l’informal boca a boca o inclús l’atzar de veure’n un llibre en l’aparador
d’una llibreria. Avui el més ràpid i important és l’impacte difús dels mass media, l’opinió publicada generada en les
xarxes socials (amb els seus influencers, etc.) i potser especialment
la consulta ràpida al google, wikipedia
i altres eines d’Internet. S’hi afegeix que tot això és juga ja en un marc i mercat turboglobalitzat, on
pràcticament no hi ha àmbits estancs.
Inclús
Catalunya s’ha d’autopensar i estructurar d’acord a aquest tipus de paràmetres,
en la mesura que és una realitat social i política que vol desenvolupar-se
innovadorament dins del món avançat. Catalunya va construir la seva
industrialització en una bona tradició comercial i d’empreneduria però amb molt
pocs recursos naturals (poc carbó i dolent, rius poc cabalosos...). I té ara
una nova oportunitat en un moment que la nova i alta tecnologia sobretot
requereix alt coneixement i capacitat de cooperar i emprendre. La marca Barcelona
és avui un èxit i cal estendre-la a tota Catalunya, sabent que la marca també
dóna unitat, identitat i la necessària visibilitat-confiabilitat en el complex
món turboglobalitzat.
És un
altre exemple que també ens demostra que l’economia
de mercat i la mentalitat dels managers està penetrant profundament en àmbits
humans abans impensables. Està configurant una autèntica societat de mercat. Agradi
o no, s’està produint una imparable colonització empresarial, productivista i
mercantilitzadora en molts àmbits socials i humans que fins fa poc semblaven
del tot aliens i protegits a aquestes dinàmiques. Per això, les necessitats
actuals productives i les noves possibilitats d’empreneduria no poden ser
soslaiades sinó amb enormes costos, que perjudiquen a tothom.
No se’ns
escapa, que l’evolució que hem exposat breument té i tindrà enormes riscos que –precisament perquè són
tan grans- cal preveure i recanalitzar adequadament. Com en tantes altres
coses, aquí no és bona estratègia la de l’estruç que amaga el cap sota l’ala
per no enfrontar uns canvis que no pot evitar patir. És molt més adequat i
eficaç fer l’esforç necessari per tal de minimitzar-los i tal vegada convertir-los en grans oportunitats.
Cal
evitar limitar-se a rebre’ls passivament
i patir-ne l’impacte amb més o menys paciència. Al contrari, cal anticipar-se als canvis, actuar-hi
proactivament, calibrar-ne amb finesa els pros i contres, i establir una
estratègia pròpia que miri de reconduir-los adequadament. Tot això ho ha
vist molt bé l’amic Antoni Vives Lahoz en els seus llargament covats projectes Formarket i Caterem, que avui ens reuneixen aquí. Però ja
és el moment que calli per a poder obrir un debat que segur que serà creatiu i
profund.
No comments:
Post a Comment