El capitalisme turboglobalitzat accelera enormement el temps i la insaciabilitat. Això té conseqüències contradictòries: d’una banda
gràcies al progrés tècnic es “guanya temps” i possibilitats de dur a terme
experiències i possibilitats abans senzillament impossibles. De l'altra banda,
però, com que creixen molt més les noves possibilitats i expectatives de la
gent, resulta que hom té la sensació que “manca temps”, que hi ha “més
escassetat de temps”, que no tenim el mínim temps vital per a fer el que tothom ha de fer o experimentar durant la seva vida.
Així esdevenim inevitablement: insaciables, competim sense fi contra nosaltres mateixos i contra tothomi, hiperconsumistes, abulímics, impacients, zaapejadors, inconstants, irreflexius... frustrats.
Per una dialèctica força similar al "procés malthusià en els sabers" de Mayos, Harmut Rosa constata que
la "taxa de creixement” en les possibilitats, les expectatives i les
exigències socials generades pels avenços tecnològics “és superior a la taxa
d'acceleració" que permet a les persones realment “estalviar” temps gràcies a la tecnologia.
Per això, malgrat que avui podem fer més coses en menys temps, la sensació socialment viscuda és que les possibilitats reals de fer són molt inferiors. Ho creiem així perquè han augmentat enormement les exigències socials i personals. En resulta doncs una molt perillosa frustració psicològica per la manca de temps, especialment de temps realment lliure, temps no predestinat per la pressió social (que pot incloure fer tal o tal altre viatge “de somni”, amb independència del que realment ens agradaria fer).
Des d’aquesta perspectiva, és inevitable la
desagradable i paradoxal sensació de manca de temps “lliure” en una societat
precisament bolcada a generar tecnologies que han de permetre guanyar temps.
Una vegada més es constata que l’esperit del mite
de Faust (l’anhel i insatisfacció crònics) és el que millor encaixa amb la
condició antropològica i presó insalvable dels moderns. Tots nosaltres ens
veiem impulsats cada vegada més vers l’esperit i la condemna fàustica (la
solució final que troba Goethe no és la més fidel al mite). Per això cada
vegada resulta més utòpica la idea de poder morir "satisfet amb la vida
que hom ha dut efectivament a terme".
Significativament el recent bestseller d’una infermera
australiana B. Ware Els cinc penediments dels moribunds destaca les confessions
més habituals i sinceres en el llit de mort. Segons sembla, la gent no recorda
ni es penedeix tant d’equivocacions en fer tal o qual cosa, sinó sobretot lamenta no
haver-se atrevit a intentar moltes coses. Es penedeix de no haver fet el que realment volien, de no haver
treballat menys per a poder fer altres coses, de no haver-se atrevit a manifestar els seus
veritables sentiments... en molts moments claus de les seves vides.
És a dir la sensació predominant en el moment de la
mort no és actualment la d’aconformament amb com ha anat efectivament la pròpia
vida, ni tampoc de penedir-se per haver pecat o errat en alguna acció concreta i decisiva. La gent del segle XXI sobretot
lamentem no haver estat valents per atrevir-nos a experimentar més coses i a canviar
radicalment la pròpia vida. L’esperit dominant és el fàustic, on irònicament s’obvia
el penediment pel pecat comès, mentre hom es penedeix sobretot dels pecats o
experiències que hom no es va atrevir a cometre. Sembla que apliquem el principi d'Oscar Wilde: "la millor manera de vèncer la temptació, és caure-hi".
La sensació de poder experimentar-ho tot sol acompanyar l’acceleració del nostre temps. Però la dialèctica generada per aquesta acceleració és molt més paradoxal del que solem pensar. En tot cas però, resulta minimitzada la molt desitjable
sensació de parar-se –en algun moment de la pròpia vida- plenament satisfet,
feliç, ple, assadollat, gaudint de l’instant i sense voler immediatament aspirar a cap
altra cosa.
Molt al contrari i cada vegada més, som crònics esperits fàustics que no poden gaudir
plenament d’un instant ni demanar que per un moment el temps es pari, per a
poder-lo gaudir plenament.
La societat contemporània (tant en la seva vessant
ultraproductivista com hiperconsumística) ens impedeix poder parar-nos, deixar
de competir amb altri i amb nosaltres mateixos, o afluixar en les ànsies
infinites.
Ja el simple fet de voler parar, ha esdevingut sovint un estigma i senyal d’autèntica derrota dins dels valors del capitalisme turboglobalitzat. Enlloc de poder
significar i mostrar una certa plenitud interior, el voler parar-se és
interpretat com a senyal que hom ja s’ha buidat totalment, que hom és buit, que
ja no es té força per a res, que ja no s’és apte per a continuar competint, acumulant ni consumint.
I això és interpretat com el màxim i definitiu fracàs,
encara més con el signe que hom ha de desaparèixer perquè, ja no pot ocupar un
lloc en l’omnipresent flux productiu-consumista, i per tant viure il·legítimament
(en tant que mal productor-consumidor) un espai vital que correspondria a un
veritable i insaciable productor-consumidor.
La condició antropològica de “l’individualisme
possessiu” que va teoritzar C.B. Macpherson
per al temps de Hobbes i Locke, encara és més vàlida i radicalment efectiva en
l’actualitat. Per això Rosa destaca que l’increment enorme de les
expectatives i possibilitats teòriques, dins de les quals cal inevitablement
escollir, provoca la sensació que controlem molt menys la nostra vida.
d’elecció que tenien
els individus concrets eren objectivament molt menors que no avui –al menys
habitualment-. Però llavors hom tenia la sensació d’estar realitzant el propi
destí natural o el propi voler, encara que hom havia d’escollir entre un
ventall d’opcions molt limitat. D'Orestes a Edip o Antígona, d'Aquil.les o Ulisses a Jàson, etc. tots els grans herois grecs actuaven "motupropio" d'acord amb el que era el seu destí. Evidentment creien que eren lliures, precisament per seguir el seu desí (i no per anar-hi en contra).
En canvi avui, el ventall és molt més gran i
naturalment les opcions preses representen camins divergents que, en conjunt,
determinen una evolució personal molt més difícil de preveure i –en mig de les
moltes vicissituds- donar-hi un sentit global i coherent. Les moltes i diverses
experiències avui factibles generen un camí vital (“Lebenslauf” diuen els
alemanys) molt més impredictible i caòtic, generant la sensació de total manca
de control sobre la pròpia vida.
Les moltes opcions factibles i rellevants en
què tots som inscrits, junt a la sensació de manca de temps lliure i de poder
realitzar la totalitat del projecte vital, fan que hom se senti angoixat, pensi que no controla
la pròpia vida i que -inclús- no té temps de gaudir-la.
Per això el mite de Faust ha de ser complementat
com a gran metàfora de la condició humana moderna, pel mite o figura de Peer
Gynt (1867, Henrik Ibsen). L’ensenyança tragicòmica de les aventures de
Peer Gynt és que la vida no és un anodí destí predeterminat, però tampoc cap
coherent i harmoniós procés de formació. No és cap Bildungsroman (novel.la de
formació) encara que fos la tan enigmàticament co-dirigida com el de Wilhelm
Meister de Goethe.
Molt al contrari, en l'actualitat, la vida s’ha convertit en una esborrajada
i impacient carrera per a conquerir infinites experiències. Llavors la
possibilitat de descobrir la pròpia identitat és pràcticament impossible,
sobretot perquè hom és al·lucinat per les mil brillants experiències que ha
dut a terme i -potser encara més- per les infinites que potencialment podria realitzar i que encara li resten... reptant-lo.
Enmig d’aquesta fascinació, l'individu actual
simplement no té espai ni temps “lliure” per a intentar aclarir-se amb si
mateix. Per tant no ens ha d’estranyar que les eleccions
errònies o induïdes per fantasies i alienacions de Peer Gynt. Per això aquest personatge d'Ibsen és una molt bona
-lògicament tragicòmica- exemplificació de la condició humana en la turboglobalització.
Tard o d’hora, hom perd el nord i el control de la seva vida enmig de l’acceleració futurista del temps, la velocitat i experiències que caduquen i se substitueixen sense fi. Llavors el camí vital (Lebenslauf) es perd i només queda anhel angoixant i insaciable d’experiències vitals.
En el caos canviant de la velocitat i
l’acceleració, els hipermoderns acaben renunciant a la seva condició humana com
va fer Peer. També com ell no se n’adonen que les paradoxes de l’acceleració
temporal, el capitalisme turboglobalitzat i la multiplicació infinita de les opcions els fan bàrbars,
superficials i inviables, que –com un botó mal fet- hauríem de tornar a ser
fosos en un gresol i tornar a néixer.
Només així –ve a dir Ibsen- tornarem a
ser capaços d’encarar sensatament i humanament la vida. Només així hi trobarem el temps
lliure com per a reflexionar suficientment sobre nosaltres mateixos i -tal
vegada- aconseguir ser-hi feliços, sense competir amb nosaltres mateixos ni amb altri, finalment pacificats, assadollats, en pau.
No comments:
Post a Comment