Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Jan 15, 2019

QUAN L'AIGUA ERA DIVINA


Pel seu brillant paper jugat en la prehistòria i en l’inici de la història de la filosofia, l’aigua semblava cridada a ser el símbol material i natural per antonomàsia de l’ésser. Havia de ser un concepte i una metàfora essencials en la metafísica. I precisament perquè aigua i ésser remeten a la manca d’atributs, de qualitats, de determinacions... exemplifiquen l’àmbit primigeni només gràcies al qual aquests poden aparèixer, són el seu substrat necessari (hypokeimenon, deien els grecs).
D’aquesta manera l’aigua es presentava com a principi material de l’ésser, esdevenia la substància de la vida o, al menys, el seu si matern i originari. Conceptualment, ésser i aigua coincideixen metafòricament en significar la proto-determinació, alhora la primera i incipient determinació, i també la més darrera i conclusiva.

D’una banda la mera afirmació que no és que res no sigui o -formulat en positiu- que hi ha ésser, que hi ha un existir tan indeterminat i buit de qualitats concretes, que és el més proper al no-res, al buit... Per això, en els orígens mítics i presocràtics, ésser i aigua eren cridats a significar metafòricament l’alfa i l’omega, ja que apunten a un principi tan originari i bàsic que gairebé no sembla contenir cap determinació, un principi buit, per tant –es pot dir- el principi de no-res.
Ésser o no-res?
Glossant l’inici de la Ciència de la lògica de Hegel, podem dir que l’aigua en la seva metafòrica s’aproxima a la categoria metafísica de l’ésser ja que tendeix a la pura indeterminació buida. És a dir, en tant que aigua primordial i si s’evita cosificar-la en les múltiples “aigües”, sembla haver perdut tota determinació i, per tant, no hi ha en ella res que hom pugui intuir, a no ser que sigui precisament –com deia Hegel- el “pur i buit intuir en sí mateix” que la iguala al concepte ontològic d’ésser.

Precisament d’aquí brolla el problema per pensar-la, ja que si passem, de les “aigües” concretes i de múltiples significacions, a l’aigua absent de tota determinacions i com a buit intuir, no hi ha res en ella que hom pugui pensar, com no sigui –una vegada més diu Hegel- precisament el mer “pensar buit”. Però això, quan renunciem a parlar de “les aigües” i ens proposem parlar de “l’aigua”, una part del llenguatge fa fallida i ens trobem amb un no-tema. Ens hem condemnat a una problemàtica tant primigènia, tant immediata i indeterminada, que no sembla tematitzable, que és un no-tema, que amenaça ser “el no-res, ni més ni menys que el no-res.” 

No és estrany doncs que, així com hi ha oblit de l’ésser, també l’aigua hagi patit un oblit similar, ja que s’oculta i es difereix (diria Derrida) darrera de les plurals i metafòriques “aigües”, és a dir darrera de cadascun dels concrets aparèixer, dels fenòmens, de les coses o dels ens “aquosos”. L’aigua va deixar de ser tema filosòfic amb majúscules, precisament en la mesura que la mirada es va dirigir sobre les riques aigües de la cultura, dels símbols i metàfores.

Cal reconèixer que això va significar un cert enriquiment que ha alimentat poetes i erudits, però també va comportar un cert empobriment ja que, com diu Bachelard, “L’aigua és en aquest cas un adorn dels paisatges; no és realment la ‘substància’ dels seus somnis.”[1]

Per això, després d’aquell ric començament cosmològic i presocràtic, s’han multiplicat les metàfores sobre les aigües, mentre que l’aigua ha quedat reduïda a un cert no-res on es perden tots els rastres. Perquè, com diu Heidegger de l’ésser, aviat l’oblit ontològic va caure sobre l’aigua, alhora que donaven més a pensar les aigües concretes o metafòriques (¡com més determinades i singularitzades millor!).
Significativament, ja després de Tales, la resta de filòsofs milesis van preferir decantar-se pels altres elements com a principi ontològic: Anaxímenes optarà per l’aire, més tard Heràclit privilegiarà el foc. I aquí ja tenim un primer avís de l’evolució futura de la sort que li pertocarà a l’aigua en la metafòrica dominant a Occident, perquè Heràclit -amb la meravellosa capacitat dels presocràtics per a unir el més abstracte, transcendent i sublim, amb el més concret, quotidià i experimentable- afirma que quan en l’ànima augmenta la humitat (en detriment del sec foc) queda destruïda i es comporta literalment com un borratxo.

“Un home quan està ebri és conduït per un nen imberbe i dóna voltes, sense saber per on va amb la seva ànima humida”, ja que –com dirà també- “Per a les ànimes és mort convertir-se en aigua[2].  Molt agudament, Anaximandre va preferir evitar les referències populars i construir un nou concepte més abstracte: l’apeiron, l’ilimitat, l’indeterminat; aixecant a concepte la manca d’indeterminació que el seu mestre Tales ja havia intuït darrera la humil, incolora, inodora, insípida, transparent, però sempre present i necessària ... aigua.
Sentim vibrar encara aquesta idea darrera la definició aristotèl.lica de matèria com a hyle que concreta i assigna a espai-temps qualsevol forma (segons deien els escolàstics medievals). Cal recordar, però, que aquest substrat material informe és el que fa que quelcom (incloent la forma) sigui realment, sinó romandria com a merament abstracta, potencial...
En aquest sentit l’aigua és la matèria de la vida tal com l’entenem i està darrera de tota vida, ja que tota “forma” vital la pressuposa necessàriament. Per això hi ha consens científic en què la millor manera de cercar vida a l’univers, millor que no esperar algun missatge xifrat com a senyal de vida intel.ligent, és començar per cercar aigua, H2O, aquest insípid, inodor i incolor líquid sense el qual no es pot donar la nostra altiva i “intel.ligent” vida. 
 

[1] Gaston Bachelard El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia, México, FCE, (1942) 2002:14.[2] Kirk&Raven fragments #234 i #232. També cal relacionar-hi el fragment #233: “Un ànima seca és molt sàvia i molt bona”. Uso l’edició G.S. Kirk i J.E. Raven Los filósofos presocráticos. Historia crítica con selecciónde textos, Madrid, Gredos, (1966), 1974:291. Els subratllats són nostres. 


A partir de “Metaphorologism of Water (a Praise) (english) / “Metafòrica de l'aigua. Un elogi” (català) in L'aigua: realitat i símbol, Barcelona: Fundació Joan Maragall & Editorial Claret, nov. 2006, Quadern 78, pp. 5-28. 

Vegeu els posts:

-        METAFÒRICA DE L’AIGUA


-        TRIOMF INICIAL DE L'AIGUA






 






No comments: