Confessar-se és lliurar els propis
pensaments, accions, desigs, contradiccions, debilitats i traumes més secrets a
un poder escrutador superior. Sovint
és inclús un poder censurador... tal
vegada repressor.
En tot cas remet a un poder de tipus “ramader”: hi ha un
pastor que verticalment demana o exigeix al seu “ramat” que ara vagi al prat i
ara al tancat. En el cas humà ha evolucionat de la violència física (en darrer
terme thanatos-poder) al despullament espiritual, mental, emotiu,
pulsionar, sovint més vinculat als desigs que no inclús als actes comesos...
S’ha après que la manera més perfecta de controlar el cos
és controlar la ment, l’ànima i l’ànim. Per això sovint es perdonen
fàcilment actes execrables, sempre i en quan es continuï oferint la servitud de
l’obediència.
Fins i tot hi ha institucions que
es conformen amb que s’ofereixi simplement la
transparència de l’ànima... L’streptease
de la ment permet actuar quan realment interessa, reconduir hàbilment els
comportaments desitjats i inclús usar
astutament la culpa o la vergonya per a la manipulació.
Els experts diuen que hem de
parlar de “pràctiques sectàries” manipuladores més que no directament i
pejorativament de “sectes”. Però la confessió habitual, ser visible i vigilat
per la comunitat, obrir-se totalment al
líder, deixar-se transparentar pel gurú... són condicions de possibilitat de la major part de les “pràctiques
sectàries” més perilloses.
En les religions, la confessió i
el poder “ramader” remet en última instància i directament a Déu, si bé sol
exercir-lo de forma mediata a través dels seus sacerdots en la terra. En tot
cas són investits per a esdevenir jutges superiors que poden donar el perdó si
judiquen que darrera la confessió hi ha constricció i voluntat d’esmena.
Però a la confessió no li és
essencial només l’heteromirada
escrutadora del confessor. Potser encara més essencial li és l’automirada reflexiva del qui confessa.
Ell també s’autoescruta, es vigila a si mateix i es descobreix i transparenta finalment a si mateix!
També aquí l’autoexplotació és més poderosa que l’explotació per altri.
Sobretot perquè la confessió té un gratificant poder consolador, pacificador,
desculpabilitzador, que dóna una certa pau i obre la porta sinó al perdó
objectiu sí a un inicial autoperdó.
Curiosament però, l’efecte benèfic i de cura que té el simple
fet de confessar i inclús el simple fet d’escrutar-se i inquietar-se per un
mateix, sol necessitar d’una presència
sacralitzada. Inclús en alguns tipus
de psicoanàlisi és una presència que no cal que parli o només pot
preguntar... però cal que hi sigui,
que escolti.
La confessió és una dialèctica tan estranya i paradoxal com
complexa i poderosíssima!
A partir de tot el que he dit, és
clar que tota confessió sincera és una manera
de posar el propi coll en mans d’altri. Tot confessionari conté una certa guillotina. No necessàriament ha
de tallar el coll, però cal que hi sigui i que nosaltres mateixos col.laborem posant-hi
el coll. Només així es produeix l’efecte benèfic de consol i cura, però també
el “poder ramader” amb tota la seva complexitat.
Certament hi podem posar el coll,
o bé inautènticament per servituds davant el què diran, o bé perquè “sabem” de
la pròpia culpa i l’acceptem. Per això darrer, l’autocensura és a l’inici de tota veritable
confessió. Necessàriament s’inicia amb una
autodenúncia que no pot restar reclosa en la mera individualitat, inclús en
“el fuero interno”.
És un efecte de la hipersociabilitat humana. Inclús en la més reclosa intimitat, els humans necessiten el reconeixement d'altri. Els cal la "transcendència" d'un Déu o de la "seva" comunitat, ja sigui formada per un únic gurú, ja sigui bàsicament simbòlica o intel.lectualitzada, ja sigui carnal i dionisíaca...
Les persones posen el coll sota
la guillotina de la confessió, perquè els cal sentir-se sotmesos al judici i al
veredicte exterior. Assumeixen així una auctoritas
sacral, acceptada i –com assenyala l’etimologia- augmentada. És una espècie de servitud
voluntària, però també d’enfortiment i apoderament davant els propis dubtes, contradiccions i debilitats.
Només es posa el coll sota
la guillotina de la confessió quan hom pensa –encara que sigui erròniament- que és
una solució, quelcom necessari o l’única
possibilitat de descansar, apaivagar la culpa, suavitzar la inquietud de si
(Foucault) i continuar “vivint” (encara que sigui d’una forma nihilista com diu
Nietzsche).
Malgrat que la humanitat no
sembla capaç d’una confessió totalment sincera ni sense cap reserva -ja sigui
per por, vergonya, pudor, culpa o maldat-, és significatiu que senti en certs
moments cabdals la necessitat de confessar-se.
Hom posa el coll sota la
guillotina de la confessió tot cercant l’alleugerament en la culpa. Des del seu
patiment es posa en les mans d’un jutge al que reconeix com a superior, buscant
o bé la magnificent potestat de ser perdonat, l’autoimmolació... o paradoxalment ambdues coses alhora.
La
humanitat és aquella espècie capaç de jugar-se realment el coll, per alleugerir
el sentiment i l’imaginari de la pròpia autocensura.
* * *
Ampliació del llibre Poesofemes – Poemes visuals de Gonçal Mayos i Toni Prat, Badalona: Pont del petroli edicions, 2020, 81 pp, ISBN: 978-84-120925-5-4 Intercalació de Poemes Visuals de Toni Prat i Poesofemes de Gonçal Mayos
Vegeu les Poesofies:
- BIG DATA I PETJADA DIGITAL
- TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS
- TEOLOGÍAS DEL TRIGO, DEL MAIZ, DEL ARROZ
- TEOLOGIAS DE TRIGO, MILHO, ARROZ
* * *
Ampliació del llibre Poesofemes – Poemes visuals de Gonçal Mayos i Toni Prat, Badalona: Pont del petroli edicions, 2020, 81 pp, ISBN: 978-84-120925-5-4 Intercalació de Poemes Visuals de Toni Prat i Poesofemes de Gonçal Mayos
Vegeu les Poesofies:
- ELS JOCS, LES REGLES I LA VIDA
- AMOR I MONSTRE: ENTRE DIFERÈNCIA I SIMILITUD
- LA GUILLOTINA DE LA CONFESSIÓ
- AMOR I MONSTRE: ENTRE DIFERÈNCIA I SIMILITUD
- LA GUILLOTINA DE LA CONFESSIÓ
- BIG DATA I PETJADA DIGITAL
- TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS
- TEOLOGÍAS DEL TRIGO, DEL MAIZ, DEL ARROZ
- TEOLOGIAS DE TRIGO, MILHO, ARROZ
3 comments:
crec que fas un pilot de consideracions molt interessants Gonçal...
Em sumo al comentari del company Toni: reflexions molts interessants. La més colpidora, per mi, aquesta:
"S’ha après que la manera més perfecta de controlar el cos és controlar la ment, l’ànima i l’ànim. Per això sovint es perdonen fàcilment actes execrables, sempre i en quan es continuï oferint la servitud de l’obediència."
Una frase que podria rubricar el mateix Tsun Tsu, l'autor del Arte de la guerra. L'acte de la redempció és possible interpretar-lo com un diàleg entre el me, I, self, i al mateix temps amb la resta de la comunitat. El xoc d'interessos personals, grupals (pastorals) i morals, recauen sobre l'afligida psique individual, que surt renovellada del ritus de pas. Després de la guillotina, com si anés anat al barber, vaja. De tant en tant cal posar una mica d'ordre, de diàleg intern, supervisat i consensuat amb totes les parts. Fent servir la imatge de la poma, podriem dir que el cuc barrinador ens pertorba la barretina, per tornar a posar a lloc. Bé, vivim de metàfores. ;)
Abans la gent dedicava més temps a la reflexió, al dubte metòdic, malgrat que fos per prescripció bíblica. Cal seguir sempre la recepta, per obtenir el mateix gust. Avui, com diria Bauman, correm massa. Només el coronavirus ens ha permès meditar a molts. No hay mal que por bién no venga, diu la dita castellana.
Continuem.
Perfecte Esteve. Estic d'acord en què "vivim de metàfores". I en fer aquesta sèrie de posts, poesofies o poesofemes me n'he fet més conscient que mai.
Sovint no ens n'adonem però les metàfores estructuren el pensament molt més que no els nombres i els conceptes abstractes.
D'altra banda m'alegra que destaquis i citis del post precisament que: "S’ha après que la manera més perfecta de controlar el cos és controlar la ment, l’ànima i l’ànim. Per això sovint es perdonen fàcilment actes execrables, sempre i en quan es continuï oferint la servitud de l’obediència."
És un aprenentatge de mil.lenis que sovint molta gent no n'és conscient. Però és clau per al poder ramader, d'ànimes, comportaments i de la "guillotina de la confessió".
Post a Comment