Sospito clarament que
llegeixo a Kierkegaard bàsicament des d’altres autors: Agustí d’Hipona, els
místics renans, Pascal, Kant, Hölderlin, Nietzsche, Weber, Rosenweig, Heidegger
i en oposició a Hegel. Crec però, que s'ha emfasitzat massa
l'oposició de Kierkegaard a Hegel, fins a tapar altres adversaris filosòfics i
vitals potser més importants.
Sembla que Kierkegaard no
va donar massa oportunitats a Hegel, ja que tant aviat comença a aprofundir-hi
el rebutja. És cert que acut a Berlín atret per la fama de la filosofia
hegeliana, però immediatament hi veu reflectit el que més critica i refusa en
el seu interior, a més formulat d’una forma quintaessenciada, àridament
especulativa, amb una lògica quasimecànica que s’imposa al conflicte filosòfic
de fons.
En definitiva,
Kierkegaard veu l’encimbellat i força fred Hegel “panlògic” que afirma conèixer
la lògica absoluta de l’esdevenir històric i epistèmic humà. Però no veu –en
gran part perquè el propi Hegel ha optat per presentar-se d’aquella altra
manera- el Hegel “panagonista i pantràgic” que pensa els conflictes vitals que
marquen els homes, amb similar radicalitat que Kierkegaard.
Però és cert que Hegel
vol construir detalladament un sistema filosòfic omnicomprensiu (els genials
Fichte o Schelling no ho aconseguiran) que culmini la tradició filosòfica
racional de la humanitat. Així Hegel destaca el seu paper de culminador de la
tradició filosòfica hegemònica occidental, a la que posa un punt i quasi-final.
Doncs cal pensar que no s’ha reeditat cap altre sistema omniabastador de l’amplitud
i coherència del hegelià amb els
pràcticament 200 anys que ens hi separen.
En canvi, Kierkegaard insistia
molt més en pensar els problemes que no les solucions; aprofundir en les contradiccions existencials
que no raonar-se un sentit; experimentar l’individual amb tota la seva
singularitat que no explicitar-ne el logos universal y comú; donar particular
testimoni de si més que no fer ciència objectivo-absoluta de l’esdevenir humà;
inaugurar un pensar-viure coherent i autèntic més que no quadrar finalment amb
“El Sistema” el cercle de la tradició filosòfica occidental...
Certament Kierkegaard
mira endarrere i té influències evidents del primer gran filòsof i teòleg de la
subjectivitat –Agustí d’Hipona-, dels molt heterodoxos místics renans (Germana
Katrina, Mestre Eckhart...) i de Pascal (el primer gran antimodern i
anticartesià des dins de la modernitat i el subjecte cartesià). Però sobre tot
mira endavant i inaugura un nou tipus de viure la filosofia que, potser, ja
havia intuït Hölderlin, potser inclús Kant, i que culminarà amb Nietzsche.
Darrera el rebuig kierkegaardià
de Hegel, hi havia sobretot oposar-se a la filosofia como a pensament
predominant racionalístic ontoteològic, on Déu o l’absolut bàsicament és el
fonament ontològic necessari per a tranquil.litzar els humans i permetre’ls
dedicar-se als seus quefers quotidians, banals, pragmàtics, presumptament beats...
segurs que “Déu ho volia i era amb ells”. Kierkegaard ja intueix el que Max
Weber explicitarà: que darrera de cert cristianisme calvinista i inclús pietós
hi havia l’ethos i una certa lògica ontoteològica capitalista.
Kierkegaard és el primer
en mostrar el “desfondament” (Abgrund, vegeu Heidegger) i denunciar inclementment la metafísica ontoteològica i
falsament racional que era el fonament (“Grund”) imprescindible d’una vida
quotidiana de laboriositat, honradesa, probitat, matrimoni amb fills, els
diumenges a missa... i també –però potser secundari- de la filosofia i les
ciències modernes.
D’aquí l’error comés per
la famosa novia de Kierkegaard: Regina Olsen. “El més gran malentès possible en
la vida religiosa es dóna entre un home i una dóna quan ell vol comunicar-li
religió, tota la benaurança present en ser davant Déu, i acaba convertint-se en
objecte d’amor romàntic per a ella”. És un error no massa llunyà del que
argumenta Weber: per a superar l’angoixa de sentir-se escollit per Déu, hom
cerca amb afanyosa probitat l’èxit econòmic productiu que la societat considera
signe diví. O del que poden cometre molts filòsofs que interpreten la
possibilitat de justificar conceptualment i metafísicament un “arc de sant
Martí dels conceptes” (Hannah Arendt), com la demostració inequívoca que hi ha un ordre
intel.lectiu en el món i la vida.
Recordem que Kierkegaard
considera superats el viure estètic (que inclou seguir models socials d’actuar
i “el que diran”) i inclús l’ètic en l’endinsar-se en una vida religiosa que
inclou no amagar l’angoixa i enfrontar les contradiccions existencials. Sobretot
rebutja l’existència arreflexiva, no problematitzadora, còmodament instal.lada,
tranquil.litzada artificialment, inautèntica...
Per això critica el
hegelianisme, la tradició racionalístico-metafísica i la pragmàtico-positivista.
Tots ells no han estat capaços de
pensar profundament la problemàtica de l’existència humana i –encara més- de
diverses maneres apaivaguen les ganes i tanquen les portes a aquells que volen
problematitzar-la. Kierkegaard es sent un dels pocs que necessita aquesta problematització
existencial i considera que només l’ajuda l’experiència de la fe.
Naturalment
la de Kierkegaard no és qualsevol fe i, per això, és especialment crític amb
les jerarquies religioses daneses que, sobretot, volen dirigir i mantenir
tranquil el seu ramat. Anticipant Weber constata que l’església oficial més aviat tanca la finestra que
la fe representa a la paradoxa humana, tot reduint-la a un plantejament
vagament humanista i sobretot tranquil.itzador, incitar-los a valors mundans
(estalvi, no ostentació...) o subordinats (almoina, castedat, fidelitat...)
però que salvaguarden l’ordre i la bona convivència del “ramat”.
Constata Kierkegaard que
cap d’aquests moviments o perspectives no té passió ni voluntat d’encarar la fe
amb l’angoixa i absurd existencials que comporta. Per tant ni la humanitat
moguda per l’estètica o per l’ètica, la filosofia metafísica, la ciència o
inclús la religió a l´ús facil.liten que hom prengui nota de les conseqüències
paoroses -quan no paradoxals- que comporta existir: el xoc entre un existent
creat finit i un altre existent creador infinit... i el gairebé impossible
diàleg entre tots dos.
Kierkegaard en dóna
potser el millor exemple amb la seva reflexió sobre el sacrifici de Jacob per
Abraham a Temor i tremolor. I
considera que aquí no només ha fracassat Hegel sinó la pràctica totalitat de la
filosofia, religió, ciència y cultura anteriors, que en el fons han estat una
espècie de braç tranquil.litzador i legitimador d’una vida col.lectiva
anestesiada.
Curiosament la fe
cristiana que serà denunciada per Nietzsche com l’anestèsia més poderosa del
ramat humà, cosa que també critica Kierkegaard, serà també per aquest l’única
gran escapatòria vers una existència més autèntica. Paradoxalment la fe que
majoritàriament i històricament ha format part de la trampa que allunya de
l’existència autèntica, és per a Kierkegaard la única possibilitat per a
entrar-hi. I per això pensa l’experiència de la fe com a problema essencial
de l’existència personal i individual. Aquest és el centre del pensament
kierkegaardià i l’allunyarà radicalment de les perspectives filosòfiques
anteriors.
Com
veiem no és només un atac al hegelianisme, si Kierkegaard rebutja l’estatalisme
“absolutitzador” i l’universalisme abstracte d’aquell, tot reivindicant la
individualitat, és perquè la problemàtica radical de la fe s’ha de viure
necessàriament en privat i solitud, i no com un problema abstracte i
lògicoracional. Com que deixa de llegir enseguida a Hegel, no se n’adona que ja
aquest havia mostrat agudament (Fenomenologia
de l’esperit) que en l’existir radical hom arriba a lluitar amb si mateix
fins a sentir-se morir, i que les experiències, receptes o coneixements d’altri
no poden suavitzar o estalviar el més mínim la tragèdia que hom viu.
Un
poema sefardí diu que “es viu com se somia: sols”. Doncs per a Kierkegaard, la
problemàtica de la fe i de l’existència ha de ser viscuda i pensada
irremissiblement en primera persona i, per tant, inevitablement en solitud. Altra
cosa conté el risc de viure’n o pensar-ne només un edulcorat succedani o com un "despotisme espiritual" en la línia que denunciava Kant. Certament
malgrat que puguem estar acompanyats per infinitud de persones, aquestes res no
hi poden fer, perquè en primer lloc i sobretot és la nostra fe i la nostra
existència la que està en joc.
Atenent a l’experiència
de la fe, Kierkegaard se n’adona que la
fe mateixa és resultat d’una elecció i decisió personal (com ja havien
assenyalat Pascal i, en cert sentit, Fichte i Jacobi). És l’individu qui
decideix creure o no, en una decisió
inalienablement seva i davant la qual res no pot ser rellevant, ni consells, ni
sobretot els arguments racionalistes o pragmàtics. És així entre altres raons
perquè l’aposta de la fe no és en absolut racional, sinó profundament infonamentada
(abgrundlich), absurda.
Kierkegaard veu la fe no només com una decisió personal, sinó
com el prototipus de la decisió inalienable que presideix i dóna contingut a
l’existència. Tota autèntica
decisió existencial és, per a Kierkegaard, bàsicament de la mateixa natura que
la de la fe; és a dir: necessària i gratuïta, inevitable i paradoxal, imprescindible
i exasperant, decisiva i absurda, ja que alhora és radicalment el que dóna
sentit a tot i tot ho canvia absolutament.
Kierkegaard pensa que hi
ha una similar i primordial decisió darrera el creure i l’existir. Es una
decisió que -per molt que es parli o comparteixi amb altri- és al cap i a la fi
personal i intransferiblement individual. Es del tipus de decisió que mai no
pot comprometre a altri, a qui no l’ha pres conscientment, ni personal ni lliure.
Evidentment, quan
Kierkegaard parla d’existència no es refereix al viure físic o biològic, sinó
a l’espiritual i conscient que es juga totalment en i per mitjà de la pròpia
decisió. Per aquest motiu, considera Kierkegaard, que l’existència pròpia de l’home no pot ser pensada ni per la raó científica
-que només pot pensar el físic-biològic-, ni per la metafísica -que només pot
pensar a partir d’abstraccions-, ni per la pragmàtica –que només atén a
interessos mundans-.
La percepció
kierkegardiana de la fe i de l’existència també és molt llunyana del vulgar
sentir de la majoria dels creients). I filosòficament té sobretot un enemic
clar en l’abstracta i universalista raó metafísica, representada per Hegel.
Aquest cercava la superació del particular en l’universal i pensava la
llibertat com a abnegació (superació que salva i inclou l’individual) en i vers
l’universal, l’esperit universal. Per a Hegel l’essència racional del món era
prèvia i absoluta per damunt de l’existència individual (dels que com a màxim
poden ser “portadors” de l’esperit universal).
Això és inacceptable per
a Kierkegaard qui sent i viu una relació totalment inversa (com en
l’existencialisme posterior): l’existència és anterior a tota essència o
substancialitat. L’existència individual és l’absolut en clara contraposició al
hegelianisme. A partir de la seva experiència de la fe com a model existencial,
Kierkegaard critica la perspectiva hegeliana i la seva relació amb l’absolut,
Déu o el diví.
Certament l’opció
kierkegaardiana no és gens còmoda i té quelcom de terrible perquè Déu o l’infinit
no són mai cap garantia racional en la que abnegar la pròpia llibertat, sinó un
lliurar-se abismal i sense cap contrapartida comptabilitzable, només amb una
promesa que voreja l’absurditat. Pensem que Kierkegaard, ni metafòricament
pensa en termes d’aposta racional (com en un moment donat feia Pascal). La
mínima garantia i raonabilitat que albirava Pascal, s’ha perdut totalment en
Kierkegaard.
Pascal s’afermava en el
raonament o càlcul probabilístic de la pròpia decisió, Kierkegaard sent la
nul.litat d’aquesta mínima i falsa seguretat, ja que és molt més radicalment i
angoixadament conscient de l’absurd de l’existència. Potser encara li resta
alguna cosa de la visió romàntico-idealista de l’home com un ser que aspira a
l’absolut i l’infinit, i que per tant només en la relació
vitalístico-existencial amb l’infinit-absolut (és a dir: Déu) pot trobar
satisfacció al seu neguit interior.
Remet però a un procés
presidit radicalment per la decisió existencial (sense res que preexisteixi ni
que garanteixi l’assoliment final de res) i comporta la tensió irresoluble,
l’angoixa constant i, en definitiva, un horitzó de la desesperança.
La pròpia existència
depèn totalment, com hem dit, de les pròpies decisions i, per tant, el seu
esdevenir no és imputable a ningú sinó a si mateix. Hom no pot renunciar a la
pròpia responsabilitat i -per a Kierkegaard- hom és en definitiva (i no pel que
fa a les supèrflues circumstàncies exteriors) el que hom ha volgut-decidit ser.
I tothom decideix sobre el propi ser i existir d’una forma absoluta i
inevitable, però a més sense cap garantia ni certesa.
Per aquí va el
Kierkegaard que “crec” entendre. Al bloc d'Humanitats de la UOC hi ha articles per l'aniversari Kierkegaard d'altres professors. També sobre altres interessants qüestions.
No comments:
Post a Comment