Gonçal Mayos PUBLICATIONS

Gonçal Mayos PUBLICATIONS

ht tp://orcid.org/0000-0001-9017-6816 : BOOKS , BOOK CHAPTERS , JOURNAL PUBLICATIONS, PRESS, Editor, Other translations, Philosophy Dicti...

Apr 27, 2020

EXPERIÈNCIES SUBJECTIVITZADORES

 
Les realitats radicals del desig i de la por a la mort són essencials per a la constitució de l’ésser humà com a ésser conscient de si. Encara més, Hegel ens mostra a la Dialèctica de l’Amo i l’Esclau que són les experiències clau en la constitució del subjecte, del treball i de la cultura.

La característica essencial de la vida és el desig, però aquest aboca necessàriament a enfrontar el repte de la mort, la lluita a vida o mort, i d’aquí al experimentar el domini, aprendre dolorosament l’autocontrol i descobrir –molt lenta i esforçadament- la possibilitat de l’alliberament

Podem pensar que no sempre ha estat així, que pot no ser així, però un europeu modern com Hegel no pot si no vincular-los perquè –com veurem- el desig remet en darrer terme al domini, a la degradació de tota la resta a objecte i a la pròpia constitució com a subjecte –en exclusivitat i negant altri-.

Hegel, inspirat en Fichte, analitza radicalment l’autoposició, l’acció originària o Tathandlung del jo. Però aviat supera la seva conjugació en singular, solipsista i en solitud per la qual cosa el “no-jo” acabarà apareixent traumàticament com un altre jo, un jo altre, l’alteritat més radical possible! En principi, l’acció constitutiva del subjecte vol determinar i “crear” tota la resta com a no-jo i sense cap punt mig: s’autoposa com a jo-subjecte i tota la resta queda degradat –en virtut d’aquest mateix acte- a objecte o no-jo. 

En l’autoposició originària del jo hi ha una predeterminació de domini, de voluntat de poder, dins de la relació subjecte/objecte i jo/no-jo, que fa que el desig comporti necessàriament i de manera absoluta l’exclusió de tot desig altre i, també, l’exclusió de tot altri del reconeixement com a subjecte.

No obstant això i de forma tant inesperada com traumàtica, d’aquest món determinat unilateralment com a no-jo o mer objecte, en surt qui reclama per a si el ser subjecte. Llavors i per la seva simple formulació, aquesta demanda és immediatament percebuda com un atemptat “mortal” vers un mateix, vers el propi estatus de subjecte únic (en la línia de Max Stirner). 

L'aparició de tot subjecte és indefectiblement experimentat com l’amenaça més radical i mortal al propi ésser, ja que comporta –simbòlica però realment- la “pròpia mort” perquè –ara per ara- la “consciència desitjantno pot concebre cap límit a la pròpia subjectivitat o, millor dit, al seu desig desfermat i no educat. La “consciència desitjant” és només desig i el vol en exclusiva, no accepta que ningú més pugui desitjar ja que el seu món es redueix a un únic subjecte de desig (Stirner) que redueix tota la resta a mers objectes de desig. Això fa que quan percebi que algú més desitja -una altra “consciència desitjant”- ho senti com una amenaça al propi ésser.  

Per tant si accepta el desig d'altri, es redueix a si mateixa a mer objecte de desig. Qualsevol possible límit al propi desig és viscut com una amenaça total i mortal. La “consciència desitjant” no admet cap possibilitat de reconeixement mutu i, per arribar-hi, caldrà experimentar, culminar, superar i reconciliar tota la dialèctica del senyor i el serf. A més, com que es troba també davant d'una altra “consciència desitjant”, cadascuna se sentirà amenaçada "mortalment" per l'altra. 

Hegel diu que cadascuna reacciona igual i fa en si mateixa el que fa l'altra. I cadascuna es llança agressivament (conforme al propi desig) en contra de l'altra per a demostrar que només ella és subjecte i jo, mentre que l'altra és merament un objecte. Com que cadascuna reacciona igual (com reflexes en un espill) és inevitable que s'encarin en una guerra en principi a vida o mort.

Com veiem, per a Hegel esdevenir subjecte és un procés radical tant perquè és el més bàsic possible (vindria a ser l’arrel de tota humanització e inclús “vitalització”), com perquè ho determina completament tot. En la Fenomenologia, Hegel ens mostra com el procés radical d’esdevenir subjecte és realitza en relació a les experiències radicals del desig, de la lluita a mort i de la por, l’autocontrol, el treball i l’alliberament que dialècticament s’hi acabaran produint.

S’ha destacat moltes vegades la relació entre subjectivitat, desig i mort, però poques vegades s’ha desenvolupat tan profundament com en la Dialèctica de l’Amo i l’Esclau. Hegel aprofundeix en la confrontació inevitable entre el propi desig i els altres desigs (millor dit, el desig altre, el desig d’altri). En aquesta confrontació, hom viu la mort, claudicació o suïcidi del propi desig davant l’altra experiència radical que ens ocupa: la por. 

Així es produirà la claudicació davant un altre subjecte de desig, el qual substituirà el desig d’un mateix, hom aprendrà a abnegar-se, autocontrolar-se, a no desitjar sinó el desig del Senyor, a treballar per ell, a dominar la naturalesa sota la seva comanda. I dominant la natura, aprendre que hom és un altre tipus de “Senyor”, superior en certa mesura a altri... i per tant a alliberar-se revolucionàriament.

La subjectivitat, personalitat i caràcter només neixen i es conformen -pensa Hegel- al davant d’aquesta terrible dialèctica. Els humans es constitueixen com a subjectes independents i autònoms només quan viuen i reflexionen amb profunditat l’experiència del xoc del propi desig amb el desig d’altri, quan superen (Senyor) o es sotmeten (Serf) a la por a la mort, en forma de desig més fort i contrari al propi

I així deixen de ser “consciència desitjant” ineducada, inicien l’esforçat treball sobre si mateixos i sobre la naturalesa, i generen el món socio-cultural de la pólis.


Vegeu els posts:

Són una ampliació i actualització de l’article "El subjecte modern entre desig i mort" de G. Mayos publicat a Eros y Thanatos, Barcelona: La Busca Edicions, 2003, 105-126.

No comments: