Estem esclavitzats per la higiene?
El COVID-19 ha tornat a mostrar-nos
la nostra vulnerabilitat i –avui- la por
ens confina, aïlla i ens lliga a exigències mèdiques.
Temem tocar-nos la
pell frec a frec. En plena paranoia del contagi, l’altre ha esdevingut el principal perill.
Després de la sexualitat
llibèrrima dels anys 1960 i inclús 1970, la SIDA va caure com un càstig diví. Molts se’n van alegrar, creient que
només anava en contra dels gais i dels promiscus.
En realitat fou simplement
una pesta, però va marcar un canvi de
cicle en els comportaments socials. També ho farà avui el COVID? Anem a la
societat del confinament?
Fa anys que abusem dels
antibiòtics i menyspreem possibles noves pandèmies. Ens en vam riure durant
dècades i alguns –bojament- encara se’n riuen avui. Però cada vegada més el pànic ens emmanilla a guants,
mascaretes, gels hidroalcohòlics i al treball telemàtic.
Hem après durament l’important
que és la profilaxi, la distància social
i el confinament. Per això -ara que
l’estem perdent- redescobrim la
necessitat del contacte humà, de l’abraçada, del bes, del saludar-nos
afectuosament al carrer, del compartir espais, d’anar al teatre, als concerts i
al cinema...
Això que, de tan habitual com era, ho menyspreàvem, avui ho trobem
a faltar! Enyorem trobar-nos els uns als
altres, cara a cara i corporalment.
Tradicionalment i per una
ancestral distanciament social, a Orient
la reverència substitueix la franca encaixada de mans, el bes o l’aproximació
de galtes. Avui pensem que tots ells poden
contaminar-nos, que són perillosos i que per tant són inacceptables.
Durant mil.lenis se’ls solia
prohibir per causes religioses i per preservar la salut espiritual d’homes i
dones. Més que del contagi de malalties físiques, es temia el contagi del desig i d’una incipient sensualitat.
Per
tant al secular distanciament dels cossos s'hi ha afegit avui el Covid, però ve de molt abans. La carn ha estat tradicionalment perillosa i
vista com a font de pecats.
I això continua, ja fa anys que la
societat que consumeix més pornografia de tota la història, paradoxalment
presenta projectes de llei que proscriuen les dones que alleten castament els
seus fills en públic.
Per això la imatge adjunta ha estat censurada per Facebook: cada vegada soportem menys que ens recordin la nostra condició corporal, biològica, mortal i animal. Les paradoxes són clares: el mateix mercat
que té en l’erotisme l’estratègia de venda més versàtil, promociona la por al
cos i a la pell d’altri.
Foto censurada per Facebook |
A la censura tradicional, el COVID-19 hi ha afegit la prescripció mèdica, política i gairebé militar. Són mals temps per a les multituds, el frec a frec, les abraçades, les festes, els balls, els gregarismes massius... Si es consolida la societat del confinament, només persistiran digitalment o amagant-se de la prohibició? Ens dirigim vers el sexe digital?
Potser en el fons ens neguem a acceptar:
- que som una espècie mamífera,
- que la biologia és clau en la condició humana,
- que no som un cervell "en un pot" com de vegades vol pensar algú,
- que la vida humana no es pot reduir a un programa, a software sense que importi el hardware,
- que som cos alhora que ment o carn alhora que ànima,
- que quan som tristos fa més una abraçada que no la més raonada sentència,
- que l'esperit arrela i s'enlaira necessàriament de la matèria.
* * * * *
Vegeu les Poesofies del llibre Poesofemes – Poemes visuals
de Gonçal Mayos i Toni Prat, Badalona: Pont del petroli edicions, 2020, 81 pp,
ISBN: 978-84-120925-5-4 Intercalació de Poemes
Visuals de Toni Prat i Poesofemes de Gonçal Mayos:
- ESSÈNCIA DE L’ART
- ESSÈNCIA DE L’ART
- COS PERILLÓS I CONTAMINADOR
- PILOT O TITELLAIRE INTERIOR: ALLIBERA O ESCLAVITZA
- TITELLA EMPODERAT: LLIBERTAT SOBRE GEGANTS?
- TITELLES, TITELLAIRES I LLIBERTAT
- SALTAR CAP L’ÉSSER I LA VIDA
- POESOFÍA Y URGENCIA FILOSÓFICA
- URNA TRINXADORA DE VOTS
- PORTA D'OBERTURA DOBLE?
- LES FOTOS TAQUEN, ELS SIGNES EMBRUTEN
- BIG DATA I PETJADA DIGITAL
- TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS
- TEOLOGÍAS DEL TRIGO, DEL MAIZ, DEL ARROZ
- TEOLOGIAS DE TRIGO, MILHO, ARROZ
- PILOT O TITELLAIRE INTERIOR: ALLIBERA O ESCLAVITZA
- TITELLA EMPODERAT: LLIBERTAT SOBRE GEGANTS?
- TITELLES, TITELLAIRES I LLIBERTAT
- SALTAR CAP L’ÉSSER I LA VIDA
- POESOFÍA Y URGENCIA FILOSÓFICA
- ELS JOCS, LES REGLES I LA VIDA
- AMOR I MONSTRE: ENTRE DIFERÈNCIA I SIMILITUD
- LA GUILLOTINA DE LA CONFESSIÓ
- OMBRA DE L’ÉSSER
- AMOR I MONSTRE: ENTRE DIFERÈNCIA I SIMILITUD
- LA GUILLOTINA DE LA CONFESSIÓ
- TEOLOGIES DEL BLAT, PANÍS I ARRÒS
- TEOLOGÍAS DEL TRIGO, DEL MAIZ, DEL ARROZ
- TEOLOGIAS DE TRIGO, MILHO, ARROZ
No comments:
Post a Comment